Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Loprais: Jednou kamazy porazím. Na voze MAN? Na tatře? Zatím prý neví

21 2015
Písečné duny, extrémní teplo, vysoká nadmořská výška, únava. To všechno musel Aleš Loprais překonat při cestě za čtvrtým místem v jihoamerické rallye Dakar, což je po třetí příčce ještě při africké rallye v roce 2007 jeho druhý nejlepší výsledek. Tentokrát však seděl za volantem vozu MAN a jel v barvách nizozemského týmu Veka Racing.

Jak se vám jelo ve voze MAN?
Mile mě překvapil, nemůžu říct nic špatného. Problémů bylo minimum, zato jsem se dočkal velké týmové podpory, což mi neskutečně pomohlo. Nemusel jsem se starat, jestli máme natankováno nebo řešit jiné věci kolem. To je jediná cesta, jak lze v tomto závodě uspět.

Takže ve vás převládá spokojenost ze čtvrtého místa v poli 60 kamionů, anebo jisté zklamání, že se nepovedla pomyslná medaile?
Zprvu jsem si čtvrté místo vůbec nechtěl připustit, ale zase vím, co všechno tomu předcházelo, kolik jsem s tím vozem měl najeto v dunách a podobně. Teď už vím, že se za umístění nemusíme stydět - dojeli jsme hned za třemi ruskými kamazy a čtvrtý skončil za námi.

Fotogalerie

Myslíte, že byste podobného výsledku dosáhl i na tatře?
Myslím, že ano, s tatrou jsme už jednou kamazy porazili v závodě Silk Way. Jenže Dakar je dnes jako Tour de France, potřebujete kolektiv pilných včeliček a domestiky, kteří nejsou tolik vidět, což ve vlastním týmu nemáme.

Můžete už dnes říci, jestli v roce 2016 pojedete s tatrou, nebo s vozem MAN?
Je to dilema. Srdce říká tatra, s níž můj strejda Karel vyhrál Dakar šestkrát, rozum zase žádá větší tým, abyste tu střelbu vydrželi. Budeme to řešit, v dubnu bychom mohli mít jasno.

Jaký je vůbec rozdíl mezi kamazy, tatrou a vozem MAN?
Na první místo řadím víc než techniku lidi. V silných týmech mají satelity, třeba sedm lidí sedí a studuji mapy, hledají zkratky, v tom je kamaz nejdál. Leckdo přemýšlí, jak je zpomalit, já ale říkám - pojďme být lepší, rychlost máme. To se ale musí nastavit v rámci týmu, jedinec to nezvládne. A v nizozemské stáji jsou další rychlí piloti.

V čem jsou ještě silné kamazy?
Mají skvělé technické zázemí a finanční prostředky. Kamaz má špičkový motor, díky kterému míň řadí a jsou to vteřiny, které se sečtou do minut. Hlavní plus ale mají v šasi, pod volantem si mohou nastavit tuhost podvozku, což je věc v rallye unikátní a pokud je chceme porazit, musíme to udělat taky.

Na letošní Dakar jste chystal tatru Královnu, s níž jste jel už loni, na podzim ji ale technický komisař na Dakar nepustil. Jaký bude její další osud?
Čeká ji velká budoucnost. Jezdíme Silk Way Rallye, před Dakarem můžeme jet rallye v Maroku. To auto mělo jisté porodní bolesti, zatímco Kamaz má osm aut na testování a neustále něco pilují. I proto je lepší být ve větším týmu. Netvrdím, že přejdu k vozu MAN, ale možné je všechno. Kamazů se nebojím, je to špička, ale jednou je porazím.

Mohl byste u vozu MAN hovořit do odborných záležitostí?
Nabídli mi, abych se s nimi o tom bavil - cokoli prý řeknu, to udělají. Už jsem nahlásil šestnáct bodů a oni řekli, že je to otázka času. Ten tah na branku je neuvěřitelný. Když jsme vyhráli etapu, Holanďani tleskali čtyři minuty, strašně závod prožívají.







Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze