Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Abraham versus Pešek. Brno uvidí souboj motocyklů i peněz

Karel Abraham by ve víkendovém závodě MS v Brně rád útočil na přední příčky. | foto: Radek Miča, MAFRA

12 2010
Peníze dávají možnosti nejen v motorsportu. I díky finančnímu zabezpečení je teď Karel Abraham ten, kdo může v Brně myslet na stupně vítězů, zatímco Lukáš Pešek si přeje hlavně dojet.

Dlouho žil Karel Abraham ve stínu. Zatímco Lukáš Pešek bojoval o stupně vítězů, on byl rád za body.

Abraham & Pešek

Nejsou to kamarádi, co by chodili spolu na pivo, ale uznávají se. Při rozhovorech neradi hodnotí toho druhého a téměř vysazení jsou na otázku, kdo je teď česká jednička. Ale ta otázka se přímo nabízí.

"Poslední výsledky se povedly, takže jsem teď lepší než Lukáš. Teď mu to nejde, asi problémy v týmu, ale ještě není konec sezony," říká opatrně Abraham a hned dodá: "Ale Lukáš je pořád špičkový jezdec."

To Pešek odpoví: "Pokud budeme brát tuto sezonu, je na tom z nás mnohem lépe. Ale když budu brát to, co kdo z nás dokázal, tak těžko někdo bude překonávat moje historické úspěchy."

Pešek si rád do Abrahama rýpne, jako když včera odpovídal na otázku, zda je brněnská trať bezpečná: "Když nahmatáte páčku od brzdy, pak bezpečná je." Abraham loni v Brně spadl v první zatáčce po startu poté, co se mu při souboji posunula brzdová páčka a on ji nenahmatal.

Teď se karta obrátila. Po pěti letech v ústraní je Abraham tím, kdo může při víkendovém závodě motorek v Brně stát na bedně, a Pešek tím, který smířlivě říká: "Nic velkého ode mě nečekejte. Jedu tam, abych se dostal do patnáctky."

Co se vlastně stalo? A jak je možné, že role dvou mužů, z nichž jeden byl ještě před dvěma třemi lety jasnou českou jedničkou, se převrátily? Chcete-li jednoslovnou odpověď, pak bude znít: peníze. Jenže si za tímhle slovem nepředstavujte protekci, která by Abrahamovi vydláždila cestu, ale spíš možnosti.

Možnosti, kterých má Abraham víc. "Karel má jedny z nejlepších podmínek na světě. Ten kluk neřeší žádné problémy, jen závodí. Viděli jsme to i letos: když nebyli spokojeni s motorkou, tak šli a koupili novou. Ale zároveň se Karel hodně vypracoval, makal na sobě a pomohli mu i jezdečtí trenéři, které měl," říká Lukáš Pešek.

Zatímco on pochází z pražského předměstí, kde ho v paneláku od deseti vychovával sám otec, za Abrahamem stojí táta, který díky dobře vydělávající firmě na zdravotnický materiál nemusí hledět na korunu.

A tím pádem má možnosti. Umí sehnat kvalitní materiál, takže když na začátku měl jeho syn ve třídě Moto2 špatný stroj, rychle změnil značku. To Pešek musí prosit, aby mu jeho tým namontoval před závody novou spojku či angažoval specialistu na podvozek. Abraham si umí sehnat jezdecké trenéry, takže byť na počátku nebyl syn bůhvíjaký talent, dokázal se v Americe hodně naučit. A navíc: Abraham není žádný protekční spratek, ale kluk, který dře. Trénuje fyzičku, trable konzultoval s psycholožkou, při závodění studuje práva.

Lukáš Pešek

Lukáš Pešek neprožívá povedenou sezonu.

Pešek je jiný typ. Před třemi lety, v době dvou vítězství v Grand Prix, jezdil za tovární tým. Měl vynikající motorku, jenže pak už se k ní nedostal. A byť za ním stojí silný partner v podobě České pojišťovny, která do jeho závodění dává odhadem až 20 milionů korun ročně, na nejlepší to nestačí.

To se odráží na psychice. Pešek byl zvyklý být českou jedničkou, teď prožívá sezonu, kdy z osmi závodů jen dvakrát bodoval. Sám říká, že se od něj odvrátilo 80 procent fanoušků, a sešup dokládá i to, že místo v boxech bude muset jeho tým v Brně pracovat ve stanu, protože na kryté garáže nemá vzhledem k výsledkům nárok (Abraham díky tomu, že jeho otec spoluvlastní okruh, má box číslo 1). V 25 letech musí řešit, jestli dostane angažmá na příští rok, čím se bude živit.

Peníze ve světě motosportu otevírají dveře. A především dávají možnosti.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze