Propad Němců snad nejvíc mrzí byznysmeny ze soukromé televize RTL. Před pěti lety se totiž pustili do revolučního díla: udělat ze skoků zimní formuli 1. Za práva na přenosy z Turné tehdy zaplatili 24 milionů eur (asi 730 milionů korun). Nasadili supermoderní techniku i hvězdného komentátora Güntera Jaucha, těžili z boomu kolem Schmitta a Hannawalda.
Jenže němečtí orli mají zlomená křídla. Hannawald sezonu vypouští. Trápí ho "syndrom vyhoření", léčí se u psychologa. Schmitt déle než tisíc dnů nevyhrál závod, včera byl předposlední.
Oba vyháněli reklamní ceny nahoru. Před třemi lety při Hannawaldově Grand Slamu (vítězství ve všech čtyřech závodech) stálo půl minuty reklamy na RTL 60 tisíc eur (1,8 milionu korun). Letos je nejdražší spot za 38 tisíc.
Na Nový rok 2001 sedělo u televize 15 milionů Němců, jako dosud nikdy při přenosu ze zimního sportu. Loni už jen osm milionů. A po Hannawaldově zpackaném skoku milion diváků přepnulo na jiný kanál.
Uhrmann, Neumayer nebo Herr vakuum po megahvězdách nezaplní. Ani jméno Georg Späth zdaleka není tak zvučné. Přesto RTL koupila práva opět. Do roku 2007 za dalších 77 milionů eur.
Šéfové firmy sázejí na nový impulz: dva večerní závody Turné pod umělým osvětlením. "To bude bomba, nová přenosová dimenze," věří sportovní šéf stanice Manfred Loppe. Dokonalý zážitek zajišťuje 35 kamer včetně té, která 20 metrů pod odrazovou hranou nabízí detailní rozbor odrazu i stylu.
Své záběry prodává RTL do celého světa. Česká televize po nich už podruhé za sebou nesáhla. Ani zmrtvýchvstání reprezentace zásluhou Jakuba Jandy nepomohlo. "Když Turné nekoupili, tak nekoupili," krčí Janda rameny. "Nevím, co bych pro to musel udělat. Rozhoduje jejich management."
Přibylo alespoň českých fanoušků na tribuně - a těch, kteří doma naladili RTL, ORF nebo záznam Eurosportu.
Nakonec se našel i Hannawald. Ovšem bez lyží. Do Oberstdorfu přicestoval jako divák. "Testuji, co se mnou atmosféra závodu provede," řekl.