Šok z výkonu i brzd
"Bylo to něco úplně jiného, nečekaného. Říkal jsem si, že to bude zážitek, ale krocení dvanácti set koní z budky vysoko nad silnicí, to je něco," líčí dorostenec automobilového sportu, špičkový motokárista, který ze sedačky malého rychlého vozítka pravidelně přesedá do kokpitu okruhové Škody Octavie.
"Všechno je jinak, s oktávkou a károu se tatrovka nedá srovnat. Zrychlení je obrovské, brzdí se až před samotnou zatáčkou a maličký volant řídící mohutnou nápravu musíte držet velmi pevně. Pokud si nedáte pozor, může vám při jízdě přes obrubník či nerovnost zlomit ruku," řekl Lacko, který před ježděním seděl čtyři kola jízdy vedle Matějovského a pozoroval, co má dělat.
Mladíka, který v Mostě ujel osm kol, očarovaly i brzdy tatry s motorem MAN. "Zatímco v oktávce začínám brzdit tak sto metrů před zatáčkou, v trucku na to šlápnu na poslední chvíli, snad jen deset metrů před zatočením. Tak jsou brzdy účinné," popsal další ze zážitků jezdec - student elektrotechnické průmyslové školy ve Frenštátě pod Radhoštěm. Závodí díky výjimce automobilové federace.
Pedály jako v motokáře
Kromě samých překvapení Lacko v tatře objevil i jednu činnost, kterou dobře zná z řízení motokár. "Brzdí se levou nohou, přičemž pravou současně tlačíte na plyn. To je stejný styl jako v káře, jenom pedály jsou jaksi jinak veliké," říká věčně vysmátý chlapec.
Po testování si teď užívá krátké dovolené s otcem a už příští víkend jej čeká další mistrovský závod motokár třídy ICC v České Lípě. "A za čtrnáct dní po kárách jedu předposlední dvojzávod Octavia Cupu v Mostě," plánuje Lacko.
Pochvala od "pana učitele"
"Adam se ukázal jako velice šikovný jezdec, nečekal jsem, že se tak rychle naučí s tatrou jezdit a že ještě k tomu bude tak rychlý. Za mnou zaostal jen o dvě vteřiny," pochválil juniora Matějovský, matador trucků, letos první v evropském šampionátu třídy Super Race Truck B. "K testování jsem jej pozval proto, že Adama znám jako nadějného pilota. Trefil jsem se a teď zvažuji, že ho nasadím do závodu francouzského mistrovství v říjnu v Le Mans."
Lacko nabídku přivítal a pokud bude ke startu v Le Mans skutečně přizván, čeká jej třídenní testování. "Mostecké jízdy byly jen úvodem. Aby Adam mohl skutečně závodit mezi zkušenými dravci, musí najezdit hodně ostrých kilometrů," plánuje Matějovský. "Poslední vteřina ztráty na špičku s totiž zkracuje nesmírně těžce."
TECHNICKÉ ÚDAJE TATRY JAMAL EVO 2
Motor přeplňovaný šestiválec MAN
Objem 11 950 ccm
Výkon 1250 koní
Převodovka automatická pětistupňová ZF
Zrychlení z 0 na 100 km/h za 5 vteřin
Největší rychlost 160km/h (limit kvůli bezpečnosti)
Spotřeba paliva 100 litrů na 100 kilometrů
Pohotovostní hmotnost 4800 kg
Adam Lacko v Mostě jede přes trávu po startu závodu Octavia Cupu. |
Adam Lacko s loňskou Škodou Octávií v mosteckém závodě |
Adam Lacko si vykračuje po střeše obytného vozu v paddocku mosteckého autodromu. To mu bylo ještě šestnáct let a začínal v sérii Octavia Cup. |
Adam Lacko v kokpitu závodní Škody Octavie. |
Šestnáctiletý Adam Lacko (vpravo) stojí se závodníkem trucků Stanislavem Matějovským u speciálu Tatra Jamal Evo 2. Lacko v Mostě vůz poprvé testoval. |
Adam Lacko (vpravo) pózuje se Stanislavem Matějovským u závodní Tatry Jamal Evo 2 v Mostě. |
Adam Lacko (za volantem Tatry Jamal Evo 2) naslouchá při testování v Mostě radám závodníka trucků Stanislav Matějovského. |