O víkendu bude ozdobou Grand Prix Revival na Masarykově okruhu. „Je to unikát a zároveň krásné auto s nádhernými tvary. Klidně se může postavit třeba vedle maserati,“ sděluje Michal Velebný, koordinátor restaurátorské dílny muzea Škody.
V rodném listě má zmíněný vůz uveden rok 1958 a spolu s „bratrem“ jsou jedinými dvěma vyrobenými exempláři. „Až na blok motoru jsou to do posledního šroubku speciály, které měly sloužit pro prezentaci továrny na okruzích. Nebyly určeny pro běžné závodníky,“ přibližuje Velebný.
Auto, které se ukáže v Brně, závodilo do roku 1963, jeho dvorním pilotem byl Václav Bobek starší. Má pětistupňovou převodovku v bloku s rozvodovkou a drátová kola s centrální maticí nezávisle zavěšená v rámu z tenkostěnných trubek. Při výkonu motoru 92 koní dosahuje rychlosti 190 kilometrů v hodině.
Po ukončení závodní kariéry se vůz přesunul do škodováckého muzea, odkud čas od času vyráží na akce do zahraničí. Nyní se tedy představí i v Brně. „Auto prodělalo repasi a prochází pravidelnou údržbou,“ popisuje Velebný.
Zajímavý osud mimochodem provází i druhý vyrobený prototyp. Ten byl prodán do soukromých rukou, po emigraci majitele se v roce 1968 dostal do Velké Británie. Zde byl dlouho majetkem sběratele, než byl před dvanácti lety vydražen britskou pobočkou Škody za přibližně dva a půl milionu korun.
„Dnes by se ta hodnota mohla vyšplhat úplně jinam. Tato auta běžně k prodeji vůbec nejsou, změna vlastnictví je událost, která se koná jednou za několik dekád, pokud vůbec,“ upozorňuje Velebný.
Grand Prix Revival, jíž bude v pátek předcházet jízda po starém Masarykově okruhu a výstava na brněnském náměstí Svobody, však nabídne i jiné skvosty.
Diváci se mohou těšit na formuli AVIA AE3, kterou přiveze úspěšný závodník a konstruktér Václav Lím. Na start jízd historických motocyklů se zase postaví legendární závodník Jim Redman spolu s čerstvým sedmdesátníkem Bohumilem Stašou a Rakušanem Rudolfem Thalhammerem, který v roce 1961 porazil v Brně Františka Šťastného.