Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zapletal se s Dakarem už loučil, ale pořadatelé slavné rallye ho přesvědčili

Miroslav Zapletal, Dakar

29 2009
Na posledním Dakaru šokoval sedmým místem v kategorii automobilů, přesto do poslední chvíle nebylo jisté, zda se do Jížní Ameriky vrátí. Přihlášku podal tři dny po termínu, a s českými novináři si stihl popovídat až hodinu a půl před odletem. "Srdce nakonec zvítězilo, ale už jsme se s Dakarem loučili," příznává Miroslav Zapletal.

Po loňském fenomenálním úspěchu, kdy se soukromým vozem porazil všechna tovární Mitsubishi, oslovil několik továrních týmů. Ale zase jede sám na sebe, s minitýmem Offroadsport. Jen on a další tři stateční.

"Za vším hledej peníze a to platí i v našem případě. Státní rozpočet si může dovolit hospodařit se schodkem, my ne," říká Zapletal. "Moc jsme chtěli jet, a to se nakonec podařilo. Dostat se do továrního týmu nebyla šance. Na světě je hodně kvalitních jezdců."

Náklady na Rallye Dakar má tým Offroadsport nižší než před rokem. Pomohla dohoda s pořadateli, kteří snížili Zapletalovi startovné, i zrušení rychlé asistence. Jeho kamion nyní pojede pouze v koloně doprovodných vozidel. "Přihlásili jsme se, až když nás sami oslovili. Asi nás tam vážně chtěli," dodává Zapletal.

Sedmé místo není noční můra
Zapletal bude obhajovat pozici nejlepšího Čecha v kategorii automobilů. "Sedmé místo se už nikdy nemusí opakovat, na Dakaru musíte mít i štěstí. Ale když nebudeme v první desítce, nic se neděje. Sedmé místo pro nás není žádná noční můra."

K uhájení pozic, jenž loni vybojoval, by mu měla pomoci i lepší startovní příčka. S číslem 309 vyrazí jako devátý mezi automobily, a tedy podle papírových předpokladů i devátý nejrychlejší z celého dakarského konvoje. Díky tomu by se měl vyhnout mrakům prachu za pomalejšími soupeři, i složitému předjíždění.

Minulý rok se Zapletal pohyboval po startu okolo 40. místa a dlouho mu trvalo, než se vyšplhala na vyšší příčky. "Například jedna Francouzka nás přes třista kilometrů nepustila vpřed. Stálo nás to hodně minut. To už by se letos stávat nemělo," vysvětluje Zapletalova prav ruka, navigátor Tomáš Ouředníček.

Auto má novou převodovku a zrychlilo
Zapletal se vrhá do Dakaru se stejným vozem, modelem L200. Přestože pár technických vylepšení proběhlo, jde o stejné auto jako před rokem. "Myslím, že jsme v nejlepší technické formě, v jaké jsme kdy byli. Vše je skvěle vyladěné. Máme novou převodovku, lepší brzdy a kvůli novým parametrům restriktoru se musela upravit elektronika," vysvětluje Zapletal.

Možná škoda, že rovinatých etap bude méně než v roce 2009. Ztráty z nich by měly být díky nové převodovce minimalizovány. Maximální rychost auta se nyní šplhá přes 200 km/h. "Dříve to bylo stosedmdesát, a to nám svítila kontrolka, že je motor přetočený," potvrzuje Ouředníček.

Týmu Offroadsport nejvíce pomohla nová spolupráce s Mitsubishi. Automobilka sice z Dakaru odešla, ale vybavení koupil francouzský tým JMB Stradale. Nicolas Misslin staví na start hned pětici speciálů Mitsubishi Racing Lancer poslední tovární specifikace.

"Už na Dakaru není Mitsubishi jako automobilka, takže se nebrání spolupráci s někým jiným, kdo jede s jejich auty. Získali jsme podstatně více prostoru, abychom byli schopni udržovat techniku, která byla v jejich dílnách vyrobena," říká Zapletal. "Dříve nás absolutně přehlíželi."

"Z terénu ani soupeřů strach nemám. Jen z toho, že odejde technika," přiznává Zapletal.

Letošní Dakar by měl sedět
Strach z terénu by u jezdce, jako je Zapletal, byl téměř iracionální. Na loňském, tak úspěšném Dakaru, získával v těch nejtěžších etapách plných technických pasáží a složitých přejezdů. A těch má být v ltomto ročníku mnohem víc.

Možná bylo sedmé místo jen začátkem. Odrazem k výsledkům, jenž vyrazí dech nejen fandům v České republice.

Autor:


Nejčtenější

Dědo, mě ten fotbal nebaví, poslouchá Viktor. Těžko se s tím smiřuju, říká

Ivo Viktor

Mistr z roku 1976 ani v 76 letech nepřestal sportovat. „Běhat nemůžu, ale na kole jezdím,“ říká...

Ukrajinská média: Gól Slavie byl na spadnutí, druhý Dynama platit neměl

Slávista Vladimír Coufal po vyřazení v předkole Ligy mistrů na hřišti Dynama...

Málem katastrofa. Gól Slavie byl na spadnutí, český vicemistr se ukázal jako obávaný soupeř....



Je správné, že Surkis fandí Dynamu? Slavia podala protest k UEFA

Grigorij Surkis

Vyřazení Slavie ze třetího předkola Ligy mistrů má oficiální dohru - klub podle informací iDNES.cz...

Od kožichové aféry k výhrůžkám českému fotbalu. To je car Griša Surkis

Grigorij Surkis (vlevo), místopředseda UEFA

Griša má takovou zvláštní vlastnost: zvykl si být ve všem první tak jako car. Tuhle větu pronesl...

Slávistická kritika je za hranou a poškozuje český fotbal, soudí FAČR

Slávistický záložník Josef Hušbauer během odvety 3. předkola Ligy mistrů v...

Fotbalová asociace České republiky odsoudila výroky představitelů Slavie, kteří po vyřazení ve...

Další z rubriky

Potvrzeno, McLaren přivábil Sainze. Od příští sezony nahradí Alonsa

Španěl Carlos Sainz Jr prohání svůj vůz po trati Velké ceny Austrálie.

Španělský jezdec Carlos Sainz nahradí od příštího roku v týmu McLarenu krajana Fernanda Alonsa....

Po životním závodě byl Kornfeil třináctý v kvalifikaci v Rakousku

Jakub Kornfeil při Velké ceně České republiky v Brně.

Týden po prvním pole position v kariéře na Velké ceně České republiky obsadil Jakub Kornfeil 13....

Hedvábnou stezku Kolomý vynechal. Jezdí na kole, plave a ladí auto

Martin Kolomý na Dakaru 2018

Loni měl touto dobou za sebou start na Silk Way Rally, tentokrát ovšem Martin Kolomý, jezdec české...



Najdete na iDNES.cz