„Těším se strašně moc, ale víc pro mě znamenalo, že se podařilo techniku připravit a bez problémů ve Francii naložit,“ popisuje Zapletal.
OffroadSport připravil vůz pro Tomáše Ouředníčka, jenž dříve Zapletalovi dělal navigátora. Na Dakar 2016 vyrazí za volantem Hummeru H3 Evo v barvách stáje Buggyra. Třetí auto bude řídit Andrej Čerednikov z Kazachstánu. „Budeme mít společné zázemí a tím pádem se náklady výrazně snížily,“ vysvětluje Zapletal, který v roce 2009 dojel Rallye Dakar na 7. místě. Dosud je to nejlepší český výsledek v kategorii osobních aut.
Zkušený pilot dlouhé roky chystal auto, kterým by ho dokázal vylepšit, ovšem z ekonomických důvodů se slavného závodu nemohl účastnit. Šance přišla až letos. „Spolupracujeme už dva roky, Andrejovi děláme zázemí a staráme se mu o auto. Vygradovalo to tak, že se rozhodl pro start na Dakaru, a tím pádem i nás posunul opět na startovní čáru.“
Poslední týdny a měsíce všichni v Offroadsportu finišovali přípravu techniky, kterou 20. listopadu nalodili ve francouzském Le Havru na cestu přes oceán. „Připravit techniku a vše ostatní pro mě bylo to nejtěžší. Mechanici a všichni kluci, co se na tom podíleli, odvedli úžasnou práci. Když jsem si pak v hlavě sumarizoval, co se stihlo udělat a jak, nenašel jsem nic, co bych chtěl udělat lépe. To je velký úspěch, a jak dopadne samotný závod, to už je jen zábava, to je ta třešinka na dortu,“ vysvětluje závodník a šéf stáje, který stres z přípravy odnesl virózou a léčí ji už druhý týden.
Za volantem osobního auta se na Dakaru představil naposledy před pěti lety. V roce 2012 jel v kamionu jako podpora polskému závodníku a bývalému skokanovi na lyžích Adamu Malyszovi. Věří, že za pět let se závod dramaticky nezměnil. „Každý rok se účastním světového poháru, kde soupeřím s konkurencí, která jezdí i na Dakaru. Nezměnila se ani šílená délka tratě, kilometrů neubrali, takže věřím, že nic, co by mě mělo překvapit, nepřijde.“
Letos pořadatelé museli proti minulým rokům upravit trať. Podílet se na organizaci z ekonomických i klimatických důvodů totiž odmítly jihoamerické země Chile a Peru, závod tak projede jen Argentinou a Bolívií. „Nemyslím si, že by nám tam něco chybělo, třeba bylo málo písku. Pořadatelé ho soustředili do pár etap, kdy to bude velice výživné, a jestli někdo řekne, že mu písek bude chybět, tak bych si s ním po Fiambale rád povykládal. Někdo tvrdí, že to bude víc rallyové, ale to si nemyslím. Už jenom ty dávky kilometrů každý den, průměrně sedět sedm osm set kilometrů v autě je šílenost. Budeme to mít velice zábavné,“ nepochybuje Zapletal.
Před startem si nedává cíle v podobě umístění. „Mé ambice nikdy nebyly v číslech, pro mě je důležité závodit a výsledek samotný je součet spousty neznámých. Budu se snažit co nejlépe. A konec ukáže, jestli uvidíme cíl a na kolikátém místě,“ nedívá se zbytečně dopředu.
Navigátorem bude Polák Maciek Marton a společně usednou do Hummeru, ačkoliv OffroadSport už vyrobil novější vůz na bázi Fordu s označením F150. „S tím pojede právě náš klient, který s ním absolvoval už závod v Maroku. Bohužel je to daň za to, když potřebujete partnera, tak auto uděláte první jemu. Nemrzí mě to, ale určitě by se mi líbilo sedět v novém autě. Já pojedu s letošním autem, ale Ford je lepší. Nebylo v mých silách připravit dva vozy, už jeden byl heroický výkon všech kluků, co se na tom podílejí,“ vysvětlil 49letý závodník.
Rallye Dakar si čeští fanoušci obvykle spojují s kategorií kamionů, letos však bude silné zastoupení i mezi osobními automobily. Kromě Zapletala pojedou další čtyři české posádky. „Je úžasné, kolik se toho dalo dohromady, a přeji si, aby to vydrželo. Nepřekvapil mě ani start Martina Prokopa (účastník MS v rallye - pozn. red.), na Dakaru je totiž možné cokoliv. Historicky tu startovala vždy velká spousta rallyových jezdců, ale také různých jiných výborných sportovců. Závod je otevřený pro kohokoliv a je správné, že pořád láká lidi se do toho cirkusu zapojit,“ uzavřel.
Dakar je náročný závod:
8. prosince 2015 |