Už 26krát byl na startu Dakaru nějaký ten Loprais. Buď Karel, či jeho synovec Aleš. A už 26krát jeli s tatrou. S čím také jiným, když starší z Lopraisů je nejen ikonou zmíněné rallye, ale i kopřivnické fabriky, jež si především ještě v době afrických klání udělala na Dakaru takové jméno. Letos však tradice končí.
Mladší Loprais už se za případnou výhrou, která mu na rozdíl od strýce, šestinásobného vítěze, stále uniká, požene s nizozemským vozem Man. A vás možná napadne: Zaprodanec!
Jenže i on chtěl zachovat rodinnou tradici a znovu vyrazit do písečných dun pouště Atacama i nepředvídatelných And s tatrou - s tou, které tak láskyplně přezdívá Královna.
Čeští účastníci - kamionyAleš Loprais, Ferran Marco Alcayna (Šp.), Jan Van der Vaet (Niz., MAN) Martin Kolomý, René Kilián, David Kilián (Tatra) Tomáš Vrátný, Milan Holáň, Jaroslav Miškolci (SR, Tatra) Artur Ardavičus, Alexej Nikižev (oba Kaz.), Daniel Kozlovský (Tatra) Martin Macík, Miloslav Janáček, Michal Mrkva (Liaz) Robert Jan Szustkowski, Jaroslav Kazberuk (oba Pol.), Filip Škrobánek (Tatra) Robert Kašák (SR), Jaroslav Kolář (Tatra) |
Byla už nachystaná, vyladěná, Loprais jí tolik věřil, ale na podzim se od technických komisařů dozvěděl, že ji na Dakar nepřipustí. Že nevyhovuje předpisům.
A tak přemýšlel, jestli monstrum narychlo přestavět a vejít se do někdy nesrozumitelných a přísných řádů, nebo... „Najít jiné řešení. Dakar je celoroční projekt a přestavba takového kamionu by pro nás nebyla možná jak z časových, tak finančních důvodů,“ vysvětluje.
Královna proto místo v Buenos Aires „trčí“ ve Frenštátu pod Radhoštěm a Loprais „z donucení hostuje“ v nizozemském týmu Veka. Přestože s novou verzí auta najel jen 250 kilometrů, mluví ambiciózně, jak se od mužů s příjmením Loprais na Dakaru čeká.
„Všechno mimo stupně je nezajímavé. Kdo jednou ochutná tohle ovoce, chce to zopakovat,“ říká jezdec, který v roce 2007 skončil třetí. Byla to tehdy jeho premiéra za volantem. „A i když možná kvůli zvykání na nový vůz budu mít pomalejší rozjezd, o to rychlejší možná bude finiš. Těžko říct. Dakar je vždycky extrémně těžký.“
Zároveň hned slíbí, že tatrovácká nevěra nebude mít dlouhé trvání. „Královna se na Dakar vrátí. Už jednou tam byla a fungovala skvěle.“
Sám bude v posádce jediným Čechem, navigátor je Španěl, mechanik zase Nizozemec. Národnostní mix jako by teď byl trendem. Češi se v kategorii kamionů představí hned v sedmi posádkách, jen dvě jsou však „čistokrevně“ české.
Jedna z nich, kterou tvoří Martin Kolomý a bratři Kiliánové, je vedle Lopraise tou, která může reálně mluvit o stupních vítězů. Kolomý loni prožil děsivý ročník: po jedné z etap zkolaboval, v jiné dojel do cíle po třech kolech. Proto mu tentokrát před odjezdem požehnal i pražský biskup.
Nechme však stranou kategorii kamionů, v Česku tak populární, leč z pohledu samého Dakaru vlastně okrajovou. Češi mají letos silné zastoupení i mezi motorkáři. Je tu hned pět dobrodruhů, pro něž je Dakar poněkud drsnější než pro jezdce „schované“ v kamionech.
„Jsem trošku zklamaný, že nám znovu prodloužili délku tratě. V Česku jsou propagovány hlavně kamiony, a přitom najedou na rychlostních zkouškách o tisíc kilometrů méně než my, motorkáři. Dakar na motorce je opravdu nejtěžší a i ta délka trati je silný argument,“ tvrdí nejzkušenější z českých zástupců, David Pabiška.
Tak kdo dá o sobě během následujících dvou týdnů víc vědět: motorkáři, či kamionisté?
Čeští účastníci - motocyklyDavid Pabiška (KTM 450) Milan Engel (KTM 450) Jan Veselý (KTM 450) Zdeněk Gottvald (Husqvarna) Ondřej Klymčiw (KTM 450) |