Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Začíná mistrovství Evropy v autokrosu, Fejfar a Brožek chtějí být ve špičce

Václav Fejfar | foto: Ondřej Littera, MAFRA

22 2010
Jezdecké zkušenosti a vylepšená loňská auta. Budou tyto dvě přednosti dostatečným závažím na miskách vah, které následující půlrok určí konečné pořadí mistrovství Evropy v autokrosu v divizi I? Dva jezdci z Hradeckého kraje Václav Fejfar a Ladislav Brožek věří, že ano.

Oba se už několikátou sezonu scházejí jako soupeři v divizi I tzv. plechových aut, oba si před víkendovým startem šampionátu v Portugalsku plánují, že se budou rvát o nejvyšší příčky.

ME v autokrosu 2010


kalendář
24. - 25. 4. Foz Coa (Portugalsko)
1. - 2. 5. Alcaňiz (Španělsko)
23. - 24. 5. Bauska (Litva) 27. - 28. 6. Seelow (Německo)
4. - 5. 7. Nová Paka (Česko)
22. . 23. 8. Přerov (Česko) 29. - 30. 8. Nyirad (Maďarsko)
19. - 20. 9. Igny de Vers (Francie)
26. - 27. 9. Maggiora (Itálie) Divize I (tzv. plechová auta)
Loňské pořadí: 1. Makarov (Ru.) 157 b., 2. Karai (Maď.) 124 b., 3. Fejfar (Česko) 114 b., 4. Ferretti (Itálie) 105 b., 5. Brožek (Česko) 94 b.

Václav Fejfar Začínal v divizi III do 1600 ccm, kde se stal v letech 2000 a 2001 mistrem Evropy. Poté přestoupil do divize III do 4000 ccm, kde také patřil k evropské špičce. V posledních dvou sezonách jezdil v divizi I. Je jediným autokrosařem, který ve všech třech třídách vyhrál závod mistrovství Evropy.

Ladislav Brožek Dvaapadesátiletý borec z Hradce Králové, který se autokrosu, konkrétně divizi I, věnuje od první poloviny 90. let. Po celou dobu patří ke špičce.

"Rád bych stejně jako loni získal medaili, ale lhal bych, kdybych tvrdil, že chci skončit ještě lépe než loni," říká jednapadesátiletý Fejfar, jezdec z Lužan u Jičína, který v minulé sezoně skončil třetí. A dlouho udržoval naději, že bude druhý.

V posledním závodě seriálu byl totiž kvůli nedovolené technické úpravě svého vozu diskvalifikován, což ho připravilo o stříbrnou medaili.

Letos by ji už rád získal: "Ale bude to těžké, konkurence se v této třídě zvýšila, bude jezdit víc aut a víc jich může myslet na titul, případně na medaili." Jedním z nich by měl být o rok starší Brožek. Druhý z dvojice zkušených borců z kraje, kteří se v evropském šampionátu pohybují už dvacet let, skončil loni pátý.

"Chtěl bych být lepší," hlásil včera cestou do Portugalska, kam se vypravil na úvodní podnik šampionátu. Zatímco Fejfar, který se k divizi I dostal před obě třídy autokrosových speciálů, kde rovněž patřil k evropské špičce, je Brožek stále věrný plechovým vozům. V posledních letech závodí s Ford Focus. "Máme auto z loňska, které jsme celé repasovali. Vypadá dobře, jsme bojovně naladěni," uvedl jezdec z Hradce Králové.

Podobně postupoval také Fejfar se svojí Škodou Fabia. "Stejné jako loni, doděláváme auto a vyrážíme," říkal včera. Fejfar vyrazil na jih Evropy na poslední chvíli a i loni pak tam první závod vyhrál.

Oba zkušení borci jsou přesvědčeni, že letošní závody v této divizi budou hodně vyrovnané. Titul sice nebude obhajovat Rus Makarov, který přešel k rallyecrossu, ale jeho vítězná Škoda Fabia ve hře bude.

"Koupil ji Maďar Karai a s tím, jaké má navíc finanční zázemí, bude velkým favoritem," tvrdí Fejfar. Brožek souhlasí: "Konkurovat mu budou další tři, čtyři lidi, Vašek určitě, já snad také."

Diskvalifikaci jsem ještě neskousl, netají obhájce evropského bronzu


Trochu zamotaný příběh. Václav Fejfar loni v posledním závodě autokrosového evropského šampionátu v italské Maggioře přijel do cíle finálové jízdy první. Body za vítězství by mu přinesly v konečném hodnocení 2. místo.

Jenomže pořadatelé Fejfara diskvalifikovali, žádné body mu nepřiznali, a druhý tak v divizi I nakonec skončil Maďar Karai.

Důvod? Fejfar přijel na start jedné z kvalifikačních jízd s nepovolenou úpravou chlazení. "Měli jsme s chlazením problémy, tak jsme to vyřešili způsobem, který prý ale řády nepovolují," vysvětluje Fejfar, "byla to naše hloupost."

Ačkoliv po zásahu pořadatelů úpravu ihned odstranil a vůbec s ní tak do závodu nevyjel, pořadatelé ho po vyhraném finále diskvalifikovali. "Ale já jsem na trati žádnou výhodu neměl," hájí se dodnes jezdec z Lužan u Jičína.

V Maggioře tak pořadatelé nakonec ani nevyhlásili celkové pořadí této divize, Fejfar se dokonce se svým protestem dostal až k italskému odvolacímu soudu.

"Vypadalo to nadějně, dali mi zapravdu, ale ke změně výsledků už nedošlo," vypravuje Fejfar, jenž konečné rozhodnutí přijal s rozpaky, "stále jsem to ještě neskousl, takhle přijít o druhé místo."

Už o víkendu ale začne pracovat na nápravě...

Brožek: Smůla v Portugalsku? Snad ji konečně zlomím


Sám se na úspěch v Portugalsku vyloženě třese. "Nikdy se mi tam nedařilo, je čas to změnit," tvrdí autokrosař Ladislav Brožek před prvním závodem letošního mistrovství Evropy.

Cítíte, že by to letos mohlo vyjít?
Proč ne, jednou to musí přijít.

Soupeři vás řadí k širšímu okruhu favoritů, počítáte s tím?
Loni jsme byl pátý, letos myslím i výš, tak asi ano.

Volný je dokonce i trůn šampiona, kdo ho podle vás obsadí?
Možná Karai, možná Fejfar, možná někdo další. Vrací se Rus Kvašnin, mají jezdit noví Nizozemci, bude to zajímavé.

Ale nebude Rus Makarov, který loni kraloval.
Zaslouženě, loni to byl pan jezdec.

Ale v předloňské sezoně jste říkal něco jiného a díky jeho chování a způsobu jízdy jste mu nemohl přijít na jméno.
Ale on se neuvěřitelně změnil. Přišel jiný člověk, prý na tom pracoval i s psychologem. Bude chybět.







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze