Kvalifikace na Hungaroringu byla neskutečně chaotická, a to nejen kvůli těžké nehodě Massy. V závěru jízd odešla časomíra, a tak jezdci i týmy dlouhé minuty čekali na konečné pořadí.
Nakonec se překvapivě radoval Alonso. Španělský dvojnásobný mistr světa získal první pole position od Velké ceny Číny 2006.
Hodnotu jeho výkonu zvyšuje i fakt, že jeho týmový kolega Piquet nepostoupil ani do finálové kvalifikační desítky a odstartuje až patnáctý.
Favorizovaný tým Red Bull potvrdil dlouhodobě výbornou výkonnost a Vettel s Webberem skončili jen těsně za Alonsem.
Lewis Hamilton potvrdil výborné časy z tréninků a začne závod ze čtvrté příčky. Díky systému KERS se může na startu dostat hodně vysoko, na druhou stranu začíná na více kluzké straně dráhy, což mu může pár setinek ubrat.
Rychlost mclarenů potvrdil na šesté příčce Heikki Kovalainen, před ním je Rosberg z Williamsu, který rovněž v druhé polovině sezony jezdí výborně. Nakadžima s druhým vozem začne devátý.
Zklamáním skončila kvalifikace pro vedoucího jezdce mistrovství světa Jensona Buttona, závod začne až jako osmý. Navíc má před sebou tři vozy se systémem KERS, na které na startu nebude mít nárok. Předjíždění je v Maďarsku krajně obtížné. Bude rád za každý bod.
Nedělní závod startuje ve 14.00 SELČ a iDNES.cz ho bude přenášet on-line.
1. část (20 minut, jezdci jedou s minimem paliva, 5 nejpomalejších končí)
V Budapešti není letos takové teplo, jak bývá při Velké ceně Maďarska obvyklé, ale před kvalifikací se vyjasnilo a slunce rozpálilo asfalt na 41°C. Dobrá zpráva pro Brawn.
Adrian Sutil začal kvalifikaci stejně, jak skončil poslední volný trénink - v sedě v garáži. Když kvalifikace začala a první jezdci se trousili na dráhu, mechanici Force India stále ještě pracovali na opravě monopostu, který německý pilot naboural v závěru tréninkových jízd.
Pět minut před koncem tréninku vyjel na trať, ale po zaváděcím kole se vrátil zpět do boxů. Po nezbytné změně nastavení se vrátil na trať, ale jediné letmé kolo mu stačilo jen na třetí místo od konce.
Ještě před polovinou dvacetiminutovky se do čela zařadili jezdci Red Bullu, ale vzápětí Vettela předstihl Kimi Räikkönen. V té době už neměli na kontě ani jedno letmé kolo kromě Sutila jen jezdci BMW-Sauberu.
Technické potíže překvapily pět minut před koncem nováčka Alguersuariho. Devatenáctiletý Španěl zastavil pět minut před koncem na dráze a žluté vlajky zpomalily pár jezdců při jejich rozhodující jízdě.
I proto v závěrečných vteřinách vydržel na vedoucí pozici Rosberg z Williamsu, který dosáhl na čas 1:20,793 o pár minut dříve. S ním postoupili všichni favorité, i když Kovalainen s McLarenem jen těsně z patnácté pozice.
Na postup do druhé části kvalifikace neměli oba jezdci BMW-Sauberu Heidfeld a Kubica, již zmiňovaní Alguersuari, Sutil a jeho týmový kolega z Force India Fisichella.
Výbornými časy překvapili jezdci Renaultu - Alonso s Piquetem se přetahovali o páté místo. Skvělé výkony z tréninků potvrdil druhým nejlepším výkonem mistr světa Hamilton.
2. část (15 minut, jezdci jedou s minimem paliva, 5 nejpomalejších končí)
Zpočátku se o nejlepší výkon přetahovali jezdci Red Bullu s Rosbergem, ale šest minut před koncem vylétl nahoru Alonso, a stanovil novou hranici, kterou by měli ostatní piloti překonávat.
Nečekané problémy měli jezdci Ferrari - Kimi Räikkönen nejdříve vyjel na trávu, ale v závěru se mu podařilo zrychlit a postup si zajistit.
Postoupil (z osmého místa) i jeho týmový kolega Felipe Massa, ale v závěrečné části se na dráhu nedostal. V posledním letmém kole vylétl z trati a zabořil se autem do pneumatikové bariéry. K vozu ihned vyjel lékařský vůz a Massa nemohl dlouho vystoupit. Když se ho podařilo vyprostit, vůz byl vyzvednut a odklizen.
Nejrychlejší čas zajel Mark Webber, rychlí byli i Hamilton a trochu nečekaně Nakadžima s Williamsem.
BrawnGP podle všeho stále bývalou výkonnost nemá. Jenson Button sice postoupil, ale ne tak Rubens Barrichello. Brazilec zůstal na třináctém místě, daleko za elitní desítkou.
Výkon z úvodních jízd nedokázal zopakovat jeho krajan Piquet a byl ze všech jezdců v druhé sekci kvalifikace nejpomalejší. Jeho týmový kolega z Renaultu Alonso bez potíží zůstal vpředu.
Naopak jen velmi těsně nestačil na finále Švýcar Buemi z týmu Toro Rosso. Vypadla i dvojice Toyoty Trulli, Glock. Japonská stáj po exceletním vstupu do sezony stále výkonnostně padá.
3. část (10 minut, jezdci jedou s palivem pro závod)
Kvůli odklízení následků nehody Brazilce Massy, který byl mezitím převezen do lékařského střediska na okruhu, se pauza nebývale protáhla. Rozhodující část kvalifikace tak odstartovala až hodinu a deset minut po začátku.
Před závěrečným kolem letmých jízd byl v čele Fernando Alonso s vozem Renault před Webberem z Red Bullu a Rosbergem z týmu Williams.
A v posledním kole na nových gumách už nikdo překvapivě Alonso nepředstihl. Španělský pilot získal první pole position od Velké ceny Číny 2006.
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 1:21,569 |
2. | Sebastian Vettel | Německo | Red Bull | 1:21,607 |
3. | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 1:21,741 |
4. | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 1:21,839 |
5. | Nico Rosberg | Německo | Williams | 1:21,890 |
6. | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | 1:22,095 |
7. | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 1:22,468 |
8. | Jenson Button | Velká Británie | Brawn GP | 1:22,511 |
9. | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | 1:22,835 |
10. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | bez času |
Vypadli po 2. části | ||||
11. | Sébastien Buemi | Švýcarsko | Toro Rosso | 1:21,002 |
12. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 1:21,082 |
13. | Rubens Barrichello | Brazílie | Brawn GP | 1:21,222 |
14. | Timo Glock | Německo | Toyota | 1:21,242 |
15. | Nelson Piquet | Brazílie | Renault | 1:21,389 |
Vypadli po 1. části | ||||
16. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 1:21,738 |
17. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Force India | 1:21,807 |
18. | Adrian Sutil | Německo | Force India | 1:21,868 |
19. | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 1:21,901 |
20. | Jaime Alguersuari | Španělsko | Toro Rosso | 1:22,359 |