Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Webbera nezastavil ani trest. Poprvé v kariéře vyhrál závod formule 1

Mark Webber na nejvyšším stupínku při Velké ceně Německa | foto: Reuters

12 2009
Když byl vítěz kvalifikace Mark Webber potrestán průjezdem boxy za kolizi po startu, zdálo se vše ztraceno. Ale Australan se nevzdal, využil rychlosti svého vozu Red Bull a na Nürburgringu slavil první vítězství kariéry formule 1. Na druhém místě ho doplnil týmový kolega Vettel, třetí příčku získal pro Ferrari Brazilec Massa.

Víkend Velké ceny Německa patřil Marku Webberovi. Australský pilot byl rychlý v trénincích, vyhrál kvalifikaci a cílem závodu projel neohroženě na prvním místě.

Ale po startu to tak jednoznačně nevypadalo. Před první zatáčkou postrčil vedle jedoucího Barrichella, což sportovní komisaři ocenili trestem průjezdem boxy. Jenže rychlostní převaha současného monopostu Red Bull je více než patrná.

Webber měl rovněž štěstí, že dlouho vedoucí Barrichello měl problémy s pneumatikami. Navíc tým BrawnGP pokazil druhou zastávku v boxech, nedotankoval Brazilci palivo až do cíle, jak bylo v plánu a Barrichello musel v závěru k mechanikům potřetí.

Propadl se kvůli tomu na šestou příčku za týmového kolegu Buttona a ztratil druhé místo v mistrovství světa. Předstihl ho nejen Webber, ale i jeho týmový kolega Vettel, který se na Nürburgringu radoval ze druhého místa.

Závod jsme sledovali v On-line reportáži

Nově nabytou sílu Ferrari potvrdil třetím místem a šesti body Felipe Massa. Naopak jeho týmový kolega Räikkönen kvůli technické závadě do cíle nedojel.

V první polovině sezony suverénní jezdce BrawnGP porazil i v cíli čtvrtý Nico Rosberg s vozem Williams. Button, který dokončil pátý, sice udržel vedení v šampionátu, ale jeho náskok před jezdci Red Bullu se tenčí.

Smolařem závodu byl v trénincích nejrychlejší Hamilton z McLarenu, který v postartovní tlačenici poškodil pneumatiku a musel po prvním kole do boxů. Cílem projel jako poslední na osmnáctém místě.

Možná ještě více si v cíli zoufal domácí Adrian Sutil, který si s nečekaně rychlým vozem Force India jel pro body. V cíli měl být na čtvrtém, pátém místě, jenže při návratu z druhé zastávky v boxech se v první zatáčce střetl s Kimim Räikkönenem, přišel o část předního křídla a po výměně v boxech se vytratil z první desítky.

Dalším závodem sezony F1 je za čtrnáct dní Velká cena Maďarska.

Red Bull - nový suverén

Mark Webber na nejvyšším stupínku při Velké ceně Německa

Druhý double za sebou, třetí v sezoně - tým Red Bull je stejně suverénní jako BrawnGP začátkem sezony. S tím rozdílem, že má vyrovnanou jezdeckou dvojici - Barrichello přece jen za Buttonem výrazněji zaostával.

Webber na pohled snadno vyhrál kvalifikaci a Vettel by startoval druhý, nebýt zaváhání v závěrečném letmém kole. Takto stál na startovním roštu čtvrtý a po neúspěchu v soubojích v první zatáčce začínal závod až jako šestý.

Dlouho ho brzdil Massa, ale dokázal naplno využít lepší strategie stáje Red Bull. Jakmile se před ním otevřela volná dráha, sbíral cenné vteřiny a díky chybě Barrichellových mechaniků při tankování se posunul až na druhé místo.

Mark Webber to neměl v cestě za vítězstvím o nic snazší - hned po startu se dostal do kontaktu s Hamiltonem, kterého vystřelil vpřed systém KERS a také s Barrichellem, jehož neviděl a bočnicí mu ťukl do levého kola. Sportovní komisaři v čele s Čechem Radovanem Novákem byli nekompromisní - Webber musí za trest projet jednou bez zastavení boxy.

Ve 14. kole Australan trest absolvoval, ale protože Barrichello musel v tom samém kole ke své první plánované zastávce, vrátil se z boxové uličky do vedení. Než o šest kol později zatočil k mechanikům znovu, stihl si vybudovat takový náskok, že téměř smazal ztrátu získanou trestem. Ve 30. kole už byl opět těsně za vedoucím Brazilcem, a když Barrichello zamířil znovu tankovat, bylo rozhodnuto - Webber si jel pro premiérové vítězství.

Mark Webber (vlevo) a Sebastian Vettel po VC Německa

Webber vyhrál až ve svém 132. závodu kariéry formule 1. Posledním Australanem, který se radoval z triumfu v Grand prix, byl v roce 1981 v Las Vegas Alan Jones s vozem Williams.

V celkovém pořadí šampionátu je stále o více než 20 bodů v čele Button, ale osm Velkých cen před koncem jsou největšími favority na titul jezdci Red Bullu. Jeho výkonnostní náskok je značný, a pokud BrawnGP ve vývoji nepřidá, budou se po posledním závodě v Abú Zabí radovat z celkového prvenství Webber nebo Vettel.

BrawnGP - potvrzený pád

Velká cena Německa potvrdila, že BrawnGP výkonnostně ztrácí. Jezdci si stále stěžují na potíže se zahříváním pneumatik. Úsek na tvrdé směsi Button s Barrichellem téměř celý při závodě prokličkovali, jak se snažili do gumy dostat vyšší teplotu.

Páté a šesté místo je celkem přesným obrazem současné výkonnosti týmu. Šéf stáje Ross Brawn na Nürburgringu potvrdil, že některé zdroje, které byly určeny na vývoj auta sezony 2010, budou přesunuty zpět na vylepšení letošního stroje. Jinak by se Button musel s už očekávaným titulem rozloučit.

Jenson Button

V Německu oba jezdci doplatili na to, že do kvalifikace, a tedy prvního úseku závodu, šli s nejmenším množstvím paliva z celého startovního pole. Button navíc musel k mechanikům i kvůli opotřebeným gumám už ve 13. kole, a pak se obtížně propracovával zpátky do první desítky. Páté místo pro něj bylo na Nürburgringu maximem.

Rubens Barrichello doplatil na chybu tankovacího zařízení, místo plánovaných dvou zastávek musel k mechanikům třikrát jako jeho týmový kolega, a ve výsledku místo osmi bodů za druhé místo bral tři za šesté. S Buttonem to byl milimetrový souboj - jezdci BrawnGP se zařadili těsně za sebe po závěrečné Barrichellově výměně pneumatik a výjezdu z pit lane.

Britská stáj z Brackley nejrychleji ztrácí v Poháru konstruktérů, protože jezdci Red Bullu jezdí oba výborně a týmu se vyhýbají závady. V Poháru konstruktérů nemá BrawnGP na prvním místě náskok ani dvacet bodů.

Ferarri - zpátky na stupních vítězů

Osmé a deváté místo v kvalifikaci nevypadalo pro Ferrari nijak zvlášť příznivě, ale jen dokud nebyly zveřejněny hmotnosti monopostů - Ferrari mělo v nádrži více paliva než další favorité závodu, což mu dávalo výrazné šance na posun vpřed. o startu díky aktivaci systému KERS prolétly oab rudé vozy kolem soupeřů vpřed. Massa začínal závod z páté pozice, Räikkönen byl sedmý.

V popředí Rubens Barrichello, za ním Mark Webber

Klasická strategie dvou zastávek sice nepomohla Massovi před Vettela, kterého brzdil celý první úsek, protože Red Bull je zatím před soupeři výrazněji výkonnostně vpředu. Ale jezdci BrawnGP neměli proti Brazilci šanci. I díky smůle Barrichella se Massa posouval vpřed až na konečné třetí místo v cíli, které bez potíží kontroloval před Rosbergem s vozem Williamsu.

Kimi Räikkönen podobné štěstí neměl. V polovině závadu začal zpomalovat a přejížděli ho jeden soupeř za druhým. Po 34. kole zatočil do boxů, vystoupil z auta a skončil. Ztráta výkonu byla způsobena zatím blíže neurčenou závadou motoru. Bývalý mistr světa zůstává v celkovém pořadí na nepěkném desátém místě.

Ferrari bylo na Nürburgringu výkonnostně před stájí BrawnGP, čemuž by nikdo ještě před měsícem ani náhodou nevěřil. Jenže ztráta na Red Bull se momentálně zdá nedostižná. Přesto je jasné, že žádný tým nedokázal od startu sezony zrychlit tak, jako maranellští.

Williams - lepší než jednička Toyoty

Velká cena Německa F1: situace po startu

Týmu Williams se po rozháraném startu do sezony konečně daří pravidelně bojovat s nejlepšími. Nico Rosberg bodoval v pátém závodě v řadě a čtvrtou pozicí si zajistil nejlepší umístění sezony. Soukromý tým nečekaně stačí vývojovému tempu továrních konkurentů. V závodě si nikdo nepolepšil o tolik míst jako Rosberg.

V domácím závodě se hvězdě stáje nepodařila kvalifikace, začátek z 15. místa nebyl přesně to, co očekával. Ale s plnou nádrží se mu nebývale podařil start. Do druhého kola prolétl na devátém místě.

Trpělivě kroužil po dráze a čekal, až soupeři před ním zajedou k mechanikům pro nové palivo. Když v polovině závodu poprvě tankoval, těšil se z druhého místa. Na dráhu se vrátil jako pátý, a protože se týmu bezchybně vydařilo i druhé přezutí pneumatik, posunul se před Rubense Barrichella. Pět bodů je pro tým i pro Roberga výrazným povzbuzením do dalších bojů.

Zcela jiný příběh prožil Japonec Nakadžima, který ještě v sezoně nezískal ani bod. V kvalifikaci sice Rosberga o dvě místa porazil, ale na startu nebyl zdaleka tak úspěšný. Závod sice odjel bez chyby, ale také bez jakéholi výraznějšího momentu. Z dvanáctého místa měl k bodům daleko.

Lewis Hamilton na mclarenu při VC Německa

Williams nemá ambice bojovat o titul, ale jako jediný soukromý tým v F1 (nepočítáme-li giganta Red Bull) dokáže pravidelně bodovat. V Německu byl jednoznačně lepší než tým Toyoty, od které dostává motory. V Grove mají před Maďarskem důvody k radosti.

McLaren - zůstalo u nadějných vyhlídek

Jeden trénink, druhý trénink, pokaždé první Hamilton. Zdálo se, že na Nürburgringu bude úřadující mistr světa bojovat s hlavními favority. Před závodem dokonce sebevědomě prohlašoval, že si věří i na jezdce Red Bullu.

Odpich z páté příčky na startu měl skvělý, systém obnovení brzdné energie KERS ho vystřelil vpřed jako raketu a v první zatáčce se tlačil do vedení. Jenže o zlomek vteřiny dříve poškodil při kontaktu s Weberem pravou zadní pneumatiku, která se mu při zatočení doprava svlékla z ráfku. Okamžitě se začal propadat a s nefunkčním kolem musel odjet celý okruh, než mohl do boxů k mechanikům na přezutí.

Závod začínal Lewis Hamilton s obrovskou ztrátou a bylo po nadějích. Navíc ho trápily i potíže s převodovkou a zůstal poslední po celých šedesát kol. Místo očekávaného souboje o stupně vítězů debatoval s týmem po vysílačce, zda odstoupit nebo zůstat v závodě. Kvůli možnosti deště ale dokončil na dráze. Zbytečně. Na Nürburgringu tentokrát nepršelo.

Heikki Kovalainen z McLarenu při VC Německa

Heikki Kovalainen podobné potíže neměl, bezchybně zvládl i start ze šesté příčky a chvíli dokonce kroužil na druhém místě. Ale jak u Fina bývá tradicí, v průběhu závodu postupně ztrácel a propadal se až na konečné osmé místo. Po jistém odchodu Bourdaise a velmi pravděpodobném konci Piqueta je dalším jezdcem formule 1, jehož místo je v přímém ohrožení.

Tým McLaren přivezl do Německa celou řadu nových komponentů, které výrazně monopost zrychlily. Víc jich bylo na autě Lewise Hamiltona, což se také projevilo. Jeden bod je pro stáj z Wokingu obrovským zklamáním, ale je jasné, že znovunabytá rychlost se musí výrazně výsledkově projevit ještě v letošní sezoně.

POŘADÍ JMÉNO NÁRODNOST TÝM ČAS
1. Mark Webber Austrálie Red Bull 1h36:43,310
2. Sebastian Vettel Německo Red Bull +9,252
3. Felipe Massa Brazílie Ferrari +15,906
4. Nico Rosberg Německo Williams +21,099
5. Jenson Button Velká Británie Brawn GP +23,609
6. Rubens Barrichello Brazílie Brawn GP +24,468
7. Fernando Alonso Španělsko Renault +24,888
8. Heikki Kovalainen Finsko McLaren +58,692
9. Timo Glock Německo Toyota +1:01,547
10. Nick Heidfeld Německo BMW Sauber +1:01,925
11. Giancarlo Fisichella Itálie Force India +1:02,327
12. Kazuki Nakadžima Japonsko Williams +1:02,876
13. Nelson Piquet Brazílie Renault +1:08,328
14. Robert Kubica Polsko BMW Sauber +1:09,555
15. Adrian Sutil Německo Force India +1:11,941
16. Sébastien Buemi Švýcarsko Toro Rosso 1:30,225
17. Jarno Trulli Itálie Toyota +1:30,970
18. Lewis Hamilton Velká Británie McLaren +1 kolo
19. Kimi Räikkönen Finsko Ferrari +25 kol
20. Sebastién Bourdais Francie Toro Rosso +41 kol

Nejrychlejší kolo: Fernando Alonso - 1:33,365


Pořadí mistrovství světa:

POŘADÍ JMÉNO STÁT TÝM BODY
1 Jenson Button Velká Británie Brawn GP 68
2 Sebastian Vettel Německo Red Bull 47
3 Mark Webber Austrálie Red Bull 45,5
4 Rubens Barrichello Brazílie Brawn GP 44
5 Felipe Massa Brazílie Ferrari 22
6 Jarno Trulli Itálie Toyota 21,5
7 Nico Rosberg Německo Williams 20,5
8 Timo Glock Německo Toyota 13
9 Fernando Alonso Španělsko Renault 13
10 Kimi Räikkönen Finsko Ferrari 10
11 Lewis Hamilton Velká Británie McLaren 9
12 Nick Heidfeld Německo BMW Sauber 6
13 Heikki Kovalainen Finsko McLaren 5
14 Sébastien Buemi Švýcarsko Toro Rosso 3
15 Robert Kubica Polsko BMW Sauber 2
16 Sebastién Bourdais Francie Toro Rosso 2

Pořadí Poháru konstruktérů:

POŘADÍ JMÉNO STÁT BODY
1 Brawn GP Velká Británie 112
2 Red Bull Rakousko 92,5
3 Toyota Japonsko 34,5
4 Ferrari Itálie 32
5 Williams Velká Británie 20,5
6 McLaren Velká Británie 14
7 Renault Francie 13
8 BMW Sauber Německo 8
9 Toro Rosso Itálie 5
Autor:


Nejčtenější

Karviná - Plzeň 0:1, mistr opět vítězí, Krmenčík dal gól a zahodil penaltu

Plzeňští fotbalisté se radují z gólu v utkání proti Karviné.

Jako by už ani jinak vyhrávat neuměli. Plzeňští fotbalisté zvítězili počtvrté v řadě výsledkem 1:0...

Kvitová se v Cincinnati ve finále neobjeví, Hradecká má titul z deblu

Petra Kvitová smečuje v semifinále turnaje v Cincinnati.

Petra Kvitová na tenisovém turnaji v Cincinnati postup do finále nevybojovala. Aktuální česká...



Sparta - Příbram 2:2, blamáž proti deseti, hostům stačily dva brejky

Emmanuel Antwi z Příbrami slaví vyrovnávací gól do sítě Sparty.

VIDEO Sparťanští fotbalisté mohli být po dvou letech první v ligové tabulce, ale zápas proti nováčkovi...

Výsledek i výkon v první půli je strašné zklamání, řekl Trpišovský

Zklamaný trenér Slavie Jindřich Trpišovský během utkání s Jabloncem

VIDEO Podruhé během pěti dnů musel skousnout porážku 0:2. V Kyjevě cítil velkou křivdu, doma proti...

Arsenal nestačil v londýnském derby na Chelsea, Čech třikrát inkasoval

Brankář Arsenalu Petr Čech (vlevo) kryje střelu Edena Hazarda z Chelsea.

Fotbalisté Arsenalu s Petrem Čechem v brance prohráli v zápase 2. kola anglické ligy na hřišti...

Další z rubriky

Německé rallye dominuje Tänak, vede před Ogierem a Neuvillem

Estonský jezdec Ott Tänak na trati Finské rallye

Německé rallye dominuje po první etapě estonský jezdec Ott Tänak s toyotou. Obhájce loňského...

Schumacherova manželka koupila sídlo na Mallorce, mluvčí stěhování popřela

Michael Schumacher

VIDEO Spekulovalo se, že sedminásobný šampion formule 1 Michael Schumacher, který je po těžké nehodě na...

Alonsa by měl v McLarenu od příští sezony nahradit krajan Sainz

V ZÁVODĚ. Carlos Sainz ve voze Renault při Velké ceně Austrálie F1.

Odcházejícího španělského pilota Fernanda Alonsa nahradí od příští sezony formule 1 v týmu McLaren...



Najdete na iDNES.cz