A nepochybně tak dál platí jeho slova, která na adresu vozu s „agentským“ označením vyřkl před pár týdny: „Je to nejlepší auto, které jsem kdy řídil!“
Není důvod mu nevěřit, a to navzdory tomu, že by své superlativy mohl mířit na McLaren MP4-23, se kterým se v roce 2008 stal mistrem světa. Jenže letošní Mercedes je výjimečný.
Hodně výjimečný!
V historii F1 není mnoho vozů, které by obdobně vládly. Vlastně je jich jen pár a i mezi nimi Rosbergův a Hamiltonův monopost vyčnívá. Za nejvíce dominující vůz v F1 byl doposud považován McLaren MP4-4 z roku 1988, v jehož kokpitu vyhráli Ayrton Senna a Alain Prost 15 ze 16 závodů sezony, což je úspěšnost ve výši 93,75 procenta.
Ani Mercedes už nezvládne být letos stoprocentní, protože v Kanadě dojel Rosberg „až“ druhý za Ricciardem z Red Bullu, ale pakliže jeho jezdci vyhrají zbývajících devět Velkých cen, mohla by se úspěšnost vyšplhat na 94,73 procenta!
A scénář, že ještě devětkrát letos zazní německá hymna na počest „stříbrných šípů“, rozhodně není nereálný. Síla vozu je taková, že konkurence už boj o letošní titul i Pohár konstruktérů vzdala, snad jen Williams drží krok.
A i když spolehlivost W05 sem tam hapruje, tak jeden z vozů se vždy rve o vítězství. I proto Niki Lauda, poradce Mercedesu, mohl o víkendu pro španělský list El País až neuctivě říct: „McLaren má stejný motor jako my, ale auto je na ho... A podívejte se na Ferrari: další auto na ho...“
Co ale za dominancí Mercedesu stojí? Podle Garyho Andersona, bývalého technika Jordanu, kterému stejnou otázku položil časopis Auto Bild Motorsport, těží Mercedes ze svého provedení MGU-H. Za poněkud tajemnou zkratkou se skrývá systém, který rekuperuje teplo z výfukových plynů na elektrickou energii. A ta zase „posiluje“ výkon (elektro)motoru.
Anderson pak popisuje jeho praktické využití: „Na začátku rovinky jde hlavně o turbo a motor zrychluje bez dodatečných sil elektrického pohonu. V jistý okamžik ale přijde bod, kdy se turbomotor dostane na svou hranici, a právě tehdy se o rozdíl v porovnání s Ferrari či Renaultem stará MGU-H.“
Laicky popsáno: zatímco Hamilton s Rosbergem se během závodního víkendu hnali v Německu po rovince i 325 km/h, tak Vettelova maximálka byla skoro o 10 kilometrů nižší. Jak zásadní ve světě, v němž bojujete o setiny vteřin.
Mercedes má i celý systém uložený jinak, díky čemuž je auto aerodynamičtější. Navíc vůz oproti minulé sezoně vyladil i detaily. Hamilton i Rosberg si třeba nechali dát pro letošek volant o něco níže a oba si nemohou změnu vynachválit. Zkrátka takové „maličkosti“ stvořily vládce F1.