Světová rada motoristického sportu, která řídí v rámci Mezinárodní automobilové federace (FIA) automobilové sportovní podniky, minulý týden odsouhlasila několik velkých změn v podnicích mistrovství světa v rallye. Nejen, že se kalendář rozšířil na šest náct dílů (přibyly soutěže v Japonsku a v Mexiku), ale především se mění způsob seznamovacích jízd před startem rallye - mezi jezdci se jízdy nazývají tréninkem.
V dosavadním průběhu MS se posádky seznamovaly s tratí a přitom vytvářely rozpis zkoušek od pondělí. Koncept Mille Pistes, jak je nový systém tréninku označuje, vše mění.
Seznamovací jízdy začínají až ve středu, kdy mohou posádky jednou projet všechny erzety. Další trénink je pak čeká vždy po ránu před startem každé etapy. "Podnik se tak zkrátí o dva dny a mělo by to přinést úspory," prohlásil pro internetový server wrc.com prezident FIA Max Mosley.
Tovární týmy také budou mít pro každou rallye jen deset sad pneumatik a omezeny jsou současně testovací jízdy během sezony. Další omezené se týkají například počtu mechaniků, kteří mohou obsluhovat jeden vůz.
Mosley v rozhovoru připustil, že v příští sezoně budou na startu MS možná jen čtyři tovární týmy. Generální sekretář tuzemské Federace automobilového sportu Radovan Novák, který se zasedání nejvyššího sportovního orgánu FIA v Paříži zúčastnil, potvrdil, že se na toto téma opravdu hovořilo. "Šéf komise pro rallye Shehtar Mehta skutečně sdělil, že má zatím potvrzenou účast v sezoně 2004 jen od čtyřech týmů," sdělil Radovan Novák. Že by jen dva francouzské a dva japonské? "Tak se o tom hovořilo," připustil sekretář.
Zásadním změnám se nevyhne ani evropský šampionát. Po letech, kdy mistrovství mělo nekonečný počet podniků s bodovými koeficienty 2 až 20, bude od příštího roku jasněji.
ME má nově jen devět dílů bez koeficientů. "V kalendáři Evropy jsou v podstatě soutěže, které letos měly koeficient 20," uvedl Novák. Ostatní české podniky (Šumava, Bohemia), které byly také součástí ME, se přesouvají do Regionálního poháru FIA pro region Východ, kde budou mít nadále bodové koeficienty.
Co však je pro českého fanoušky ještě zajímavější? Od příští sezony nemohou startovat v ME vozy nejsilnější třídy A8, tedy auta specifikace WRC či jiné "čtyřkolky" s přeplňovanými motory. "FIA změnu ohlásila už vloni, ale pak ji o rok odsunula, takže teď začně platit," sdělil sekretář FAS.
V praxi to zatím znamená, že při Barum Rallye nemohou startovat auta A8 ani v rámci českého mistrovství. "Podle současných zpráv to tak je. Jiné to ale bude u regionálních podniků FIA. V Klatovech a v Boleslavi pojedou, ale je nutné samostatné ředitelství a nějaké další, zřejmě časové oddělení, vozů pro české mistrovství a pro Pohár FIA. O všem budeme jednat koncem týdne," prohlásil šéf české Komise pro rallye FAS František Rosický.
Podle jeho slov pojedou vozy třídy A8 v Česku ještě dva roky. "Počínaje sezonou 2006 bude všechno jinak," doplnil Rosický.
Fanoušci by tak v příštím roce mohli vidět třeba při Bohemia Rallye nejdříve vozy pro Regionální pohár FIA a pak, například po desetiminutové přestávce, by se objevily auta WRC a další vozy pro klasifikaci tuzemského šampionátu. "Nejde vyloučit, že by tak rallye skutečně mohla vypadat, ale všechno je teprve v jednání. Jasněji bude na začátku příštího týdne," doplnil František Rosický.
DÁLE ČTĚTE: Pojedou se dvě Barum rallye?