Odvolací soud FIA tak zamítl protest týmů Ferrari, Renault, Red Bull, který byl podán už před úvodním podnikem sezony v Austrálii, a také protest BMW-Sauberu, který se připojil během Velké ceny Malajsie. Výsledky úvodních dvou závodů tak zůstaly v platnosti.
Ferrari, Renault a Red Bull nesouhlasily s rozhodnutím traťových komisařů v Melbourne, kteří pustili monoposty s upravenými zadními difuzory na start. V Paříži se k jednání připojil kromě BMW i tým McLaren.
Grafika: podívejte se co je difuzor |
Nyní ale bude muset, stejně jako všechny ostatní stáje, urychleně pracovat na vlastním "dvojitém difuzoru", protože jeho vliv na aerodynamický přítlak, a tedy rychlost monopostu v zatáčkách, je nesporný.
S řešením, kdy je od letošní sezony zakázaný složitý difuzor nahrazen zadními částmi šasi a otvory v podlaze pro proudění vzduchu, přišel Ross Brawn, tehdejší šéf Hondy a dnešní majitel Brawn GP. Díky přesunu inženýrů se o něm dozvěděli v Toyotě, od které nápad putoval do Williamsu, který jezdí s motory japonské automobilky.
Odvolací soud FIA v úterý v Paříži vyslechl argumenty všech zúčastněných stran. Výslech trval osm hodin a Ferrari a spol. při něm tvrdily, že není nejmenšího sporu o nelegálnosti řešení. Zamítnutí protestu ze strany FIA ale přišlo rychleji, než se očekávalo. Již ve středu před polednem.
"Na základě vyslechnutých argumentů a předchozích faktů soud rozhodl, že komisaři při Velkých cenách jednali správně. Vozy splňovaly platná pravidla," uvedla FIA v oficiálním prohlášení.
Nikdy jsme nepochybovali o tom, že by naše auto nevyhovovalo pravidlům," nechal se slyšet šéf Toyoty Tadaši Jamašina. Piloti japonského týmu zase okupují třetí a čtvrtou příčku průběžné klasifikace. "Jsem rád, že už je to vše za námi a můžeme se soustředit na pokračování sezony," dodal.
V čele šampionátu tak zůstává Brit Jenson Button s monopostem Brawn GP, jenž má na kontě po triumfech v Austrálii a Malajsii 15 bodů.
V neděli se pojede v Číně třetí díl mistrovství světa a Brawn GP coby nástupnická stáj týmu Honda bude na základě verdiktu opět v pozici velkého favorita. Ostatní týmy v čele s Ferrari nyní budou muset horečně pracovat na úpravě difuzorů, které svými aerodynamickými vlastnostmi údajně zlepšují čas na jedno kolo až o půl vteřiny.
Například zástupci Renaultu už informovali o tom, že mají připravený prototyp, který může startovat v Šanghaji. Rozhodnutí FIA se ale neúspěšným týmům nelíbilo. "Nyní bude muset sedm týmů vynaložit velké investice a přestavět svá auta," zlobil se po rozhodnutí FIA šéf další protestující stáje BMW-Sauber Mario Thiessen.