I proto po oznámení, že Volkswagen po čtyřech letech, během kterých se Sébastien Ogier stal čtyřikrát mistrem světa, z MS odchází, Prokop říká: „Šampionát to neznehodnotí a konečně se začnou měnit vítězové, což je pro náš sport nesmírně důležité.“
Takže šokující zprávu o odchodu Volkswagenu z WRC vítáte?
Teď přišla jako blesk z čistého nebe, ale trošku se pozapomenulo, že se o tom už mluvilo, když vřela aféra dieselgate. Tříští se ve mně dva pohledy: na jednu stranu jsem si dlouhodobě přál, aby Volkswagen ve WRC nebyl, protože když člověk vidí, jak to ovládl, tak to sportu nepřineslo moc dobrého. Ta dominance byla moc velká. Teď bude mít šanci na výhru víc jezdců...
... a druhý pohled?
Že bude chybět zámožný tým, který mistrovství světa obohacoval a spoustu přidaných aktivit. Přesto si nemyslím, že by jeho odchod šampionát znehodnotil, protože ti tři kluci, co za něj jezdili, stejně brzy získají sedačku. Nedokážu si představit, že by frajeři, kteří vyhrávali závody, nejezdili dál.
Je pravda, že Volkswagen proměnil zázemí rallye. Že se „špinavý“ sport přiblížil v paddocku F1, MotoGP.
Změnil ho po všech stránkách. Servisní zóna se začala přetvářet, že to dneska vypadá jako „čistý“ okruhový sport. Najednou se hraje víc na krásu. Navíc do toho dávali neskutečné prostředky, a tak se rallye změnila i po stránce technické.
Říkáte, že se nebojíte, že by Ogier, Latvala a Mikkelsen nesehnali práci. Jenže většina míst už je rozebrána. Není pro ně pozdě?
Ano, pro ty kluky to přišlo blbě. Ale být šéfy týmů, tak pořád raději přijmu Ogiera a zaplatím pokutu za už podepsaný kontrakt. A taky si umím představit, že se nasadí čtvrtá auta. Že Ogier půjde do Citroënu, Latvala do Toyoty. A Mikkelsen má taky obrovský potenciál. Angažmá najdou okamžitě.
Sám jste i kvůli dominanci Volkswagenu byl z WRC frustrovaný. Svou účast na závodech omezil a soustředíte se na Dakar 2017. Mění se teď něco i pro vás, když je najednou větší šance na úspěch?
Nechci dělat žádné závěry do konce Dakaru. Ale jsem fakt za ten konec rád, protože to může sportu prospět. Zase to bude zajímavé. Začne se to přelévat zleva doprava, protože je nesmírně důležité, aby se měnili vítězové. Ať už jde o kluky z Hyundaie, Citroënu, tak každý bude šťastný, že najednou má šanci něco urvat. A ne že z 980 erzet, kde startovalo Polo, jich 622 vyhráli. To je šílené číslo. Když vás nenechají ani čuchnout, tak je ta motivace pro ostatní strašná. Proti tomu Goliášovi se těžko bojuje.
Do koncernu Volkswagen patří i škodovka. Může se pro ni teď něco změnit? Že by hypoteticky povýšila do třídy WRC?
To v žádném případě. Volkswagen ví, proč odešel. Pro něj nejsou problém peníze, které závody stojí (ročně zhruba 70 milionů eur). Rozpočet mají, nebolelo je to. Ale cítí provinění, že udělali průšvih, navíc v ožehavé oblasti, jako je ekologie. A nechtějí dráždit lidi, že jezdí se smradlavými auty a pak tam stříkají šampaňské, když mají zaplatit obrovskou pokutu a kát se, že znečistili planetu. Audi (další značka koncernu) přestěhovali ze šampionátu vytrvalostních vozů do formule E, kde jsou potřeba nesmírně nákladné na technologie. A já si nedokážu představit, že by teď Škoda v rallye zaujala místo Volkswagenu.
Nemusí se ale i ona bát konce?
Škodovka má výhodu, že má klientský program. Nebude ji čekat ten samý osud. A neřeknou jí: Zítra zavíráme. Pár aut prodali soukromníkům. To Volkswagen dva roky vyvíjel nový vůz, muselo to stát strašné peníze, ale teď to s klidným svědomím sešrotují, což by normální člověk neudělal.