Na počátku stál otec, bývalý motokrosový závodník. Ten přivedl pětiletého Jaroslava na závody motokár. Syn zdědil otcovy závodnické vlohy, stal se osmkrát mistrem republiky. Už tehdy byl nejen rychlejší než jeho vrstevníci, ale předčil i starší kluky. "Český šampionát nebyl složitý," líčí Jaroslav. "Ale naučil jsem se tam doopravdy závodit. Největší školu mi dal otec, to on mě vypracoval."
Připravenému štěstí přálo, pomohla náhoda. Mezi mladými motokáristy kroužili na závodech i potomci Antonína Charouze. Nejvlivnějšího muže tuzemského motoristického sportu šikovný mladík rychle zaujal a Charouz mu vedle nabídky vstupu pod svá ochranná křídla zajistil i postup výš. Janiš přikývl a v patnácti letech se stěhoval do Formule Ford, zase jako nejmladší. "Všechno bylo najednou větší, rychlejší, z auta jsem skoro neviděl."
Učenlivý mladík rychle přivykl. Brzy začal porážet starší a zkušenější protivníky. Vše pod přísným dohledem šéfa stáje, hlavního mechanika a bývalého jezdce Alberta Hampera. Německý všeuměl formoval mladého Janiše po dva roky. "Vedle pana Charouze a otce mi dal nejvíc," přiznává Jaroslav.
Závody motokár, formule Ford, formule 3, formule 3000, formule 1 - taková je nejobvyklejší cesta k vrcholu, k závodění v elitním seriálu mistrovství světa "ef jedniček". Tak po ní prozatím pevně kráčí další "Charouzovo dítě" čtyřiadvacetiletý Tomáš Enge, nyní závodící v F3000. U Janiše rozhodl boss jinak: "Půjdeš do formule Palmer Audi."
Opět jako nejmladší vstoupil Jaroslav do Formule Palmer Audi Winter Championschip, zimní série čtyř závodů pořádané bývalým jezdcem formule 1 Jonathanem Palmerem. A Janiš překvapivě až do cíle posledního z nich bojoval o celkové prvenství. Nepovedlo se. Zradila ho drobná technická závada. "Měl jsem téměř po celý závod nalomené zadní křídlo." V závodě dojel jako druhý, vcelé sérii pak třetí.
Když si Janiš neodvezl celkové prvenství, triumfoval jinak. V první kvalifikaci, kterou s vozem tohoto typu absolvoval, si (v anglickém Snettertonu) vyjel pole position. Na okruhu v Brands Hatch pak k tomu ještě přidal jeden rekordní čas. Připsal si nejrychlejší kolo, které kdy bylo na tomto okruhu ve Formuli Palmer Audi zajeto. To vše v seriálu, kde jsou si všichni rovni. "Máme stejné technické podmínky i stejné mechaniky," vysvětluje Janiš. "Záleží jen na jezdci."
Zimní série byla jen předehra. Ostrá sezona Formule Palmer Audi začíná po novém roce. Uskuteční se zřejmě deset závodů, z toho pět ve Velké Británii. Jaroslav Janiš ví: Když vyhraje, postupuje a udělá tak další významný krok nahoru. Vítěz seriálu má velikou šanci proklouznout do formule 3000. "Jsem v pohodě. Mám hodně času, oproti ostatním jsem posunutý hodně dopředu," zůstává Jaroslav klidným.
Zde najdete další informace o Formuli Palmer Audi
Všichni jezdci závodí na stejných vozech. Automobily se liší jen v detailech. |
Jaroslav Janiš se v depu radí s mechaniky. |
Janiš pózuje u svého vozu |
Jaroslav Janiš před startem závodu |
Jaroslav Janiš čeká na pokyn ke startu |
Jaroslav Janiš po vítězném závodě Formule Palmer Audi |