Proto je vítězství na okruhu v Sepangu pro piloty samotnými řazené mezi ty nejcennější.
Loňská novinka v Singapuru je na tom sice s podnebím stejně, ale noční závodění nebývá už tolik náročné. V Malajsii se k vysoké vlhkosti vzduchu a pětatřicetistupňovým vedrům přidávají ostré sluneční paprsky.
Stačí ujít pár desítek metrů ke garáži a není kousek těla, který by se nemáčel v potu. Žádný skleník na české zahradě nedokáže vyprodukovat podobné klima.
Jenže jezdci formule 1 jsou k tomu zapasování do sedaček pár centimetrů od motoru a na kůži se jim lepí nehořlavá kombinéza. Na klimatizaci nemohou vzhledem k její hmotnosti ani pomyslet, takže se kromě soupeřů perou se zamlženým hledím, rukavicemi klouzajícími po volantu a 70°C, které jim občas mechanici v kokpitu naměří.
Když loni Hamilton sděloval mechanikům, že bys si dal studené pivo, nešlo vůbec o vtip. Iontový nápoj se během jednoho kola změní v horký čaj a kapsa s hadičkou vedoucí do přilby v supermoderní termosku. Osvěžit se jí opravdu nedá.
Vzpomínáte na rok 2005, kdy triumf slavil motající se Fernando Alonso? "Bylo mi opravdu na zvracení," přiznal tehdy. Tak moc ho úmorné vedro vyčerpalo.
A jezdci F1 mají při tom za sebou podobný trénink a v těle podobnou fyzickou kondici jako vrcholoví atleti nebo cyklisté. Jenže ani to v Malajsii někdy nestačí. "Udržet tady pozornost může být nad lidské síly," říká Jarno Trulli.
Piloti vypijí před závodem až osm litrů tekutin, během něj další tři, čtyři, ale stejné množství vypotí. Malajsie je tak prokazatelně jediným závodem v seriálu, kdy se rozložení váhy monopostu mění během závodu i díky úbytku hmotnosti jezdce.
Proto není divu, že trpí i technika. Chlazení brzd musí být na maximu, což týmy v minulosti řešily přídavnými kanálky pro vzduch, aby teplota nepřekračovala kritických 900 °C.
Motor se pro jistotu obkládá suchým ledem před každým vyjetím z boxů a módou se v minulých sezonách stalo zajišťovací snižování otáček nebo prořezávání chladících rýh v karoserii.
Jenže pokud se podíváte do televizního programu, zjistíte že závod v Malajsii můžete letos sledovat v příjemný dopolední čas a nikoliv brzo nad ránem. FIA přesunula start na 17:00 místního času.
Vedro možná nebude tak úmorné, ale... Kolem páté hodiny navštěvuje Kuala Lumpur tradiční tropický monzun. Teploty možná o pár stupňů poklesnou, ale pokud se v roce 2009 nebudou monoposty F1 brodit v Sepangu záplavami vody, všichni meteorologové v Malajsii asi přijdou o práci.