Po kvalifikaci se mohlo zdát, že Lewis Hamilton si jede pro druhé vítězství za sebou. Na startu byl první, navíc mu kryl záda týmový kolega Kovalainen.
Jenže Barrichello na třetím místě měl v nádrži víc paliva a navíc k dispozici rychlejší monopost, to dobře věděl i úřadující mistr světa, který v sobotu odpoledne poznamenal, že Mclaren na Brawn stále výkonnostně ztrácí.
Závod jsme sledovali v on-line reportáži. |
Jeho slova se v závodě potvrdila. Ačkoliv jel Kovalainen úvodní úsek pomalu, aby veterána v kokpitu Brawnu brzdil, nestačilo to. Rubens Barrichello měl čtyři kola na dráze navíc, a když poprvé vyjel z boxové uličky, byl Heikki Kovalainen daleko za ním. Vydal se na stíhací jízdu vedoucího Hamiltona.
Dva soupeři v čele zajížděli přibližně stejně kvalitní časy, jenže Barrichello měl opět v nádrži víc paliva. Tankovat jel o tři kola později. Volné dráhy využil ke svým nejlepším kolům v závodě, ale pomohli mu také mechanici McLarenu. Hamilton zůstal na svém stání o 4 možná 5 vteřin déle, než bylo třeba.
Na dráhu se brazilský pilot vrátil 17 kol před cílem šest vteřin před svým sokem s Mclarenem. Bylo rozhodnuto. Rubens Barrichello si ve Valencii dojel pro desátý triumf kariéry formule 1. Naposledy se radoval před dlouhými pěti lety, v sezoně 2004 vyhrál s vozem Ferrari v Číně.
Díky Barrichellovi navýšil BrawnGP svůj náskok v čele mistrovství světa. V Poháru konstruktérů vede před Red Bullem už o 27,5 bodu. Povedlo se to hlavně díky špatné formě rakouského týmu ve Valencii. Okruh mu nesedl. Webber se v průběhu závodu postupně propadal z bodů, Vettel doplatil na nepovedené tankování, ale vzápětí ho definitivně vyřadila závada motoru.
V mistrovství světa jezdců jsou na prvních dvou místech Button a Barrichello. Pronásledovatelé Vettel a Webber ztratili na první místo dva body, na Barrichella dokonce deset.
Mclaren se díky druhému místu Hamiltona a čtvrtému Kovalainena posunul v Poháru konstruktérů na čtvrtou pozici těsně za Ferrari. Japonská Toyota se trápí, opět nebodovala a v celkovém pořadí padá dolů jako kámen. Nejrychlejší kolo závodu Timo Glocka je chabou útěchou.
Prapor slavné stáje z Maranella držel nahoře jen Kimi Räikkönen. Finský pilot skvěle odstartoval a v průběhu závodu se posunul před Heikkiho Kovalainena. Ferrari výborně vyšla strategie zastávek v boxech.
Ale vysoká absolutní rychlost auta a kvalitní práce týmu nebyly nic platné Lucovi Badoerovi. Dlouholetý testovací pilot a náhradník za zraněného Massu se trápil. V kvalifikaci skončil úplně poslední, cílem závodu projel také jako poslední. Za ním byli pouze tři jezdci, kteří Velkou cenu Evropy nedokončili.
Badoer prohrál i s dalšími dvěma nováčky Grosjeanem a Alguersuarim. Ti však seděli v pomalejších autech a mají mnohem méně zkušeností. V jejich prospěch mluví jen věk - Ital byl v osmatřiceti letech nejstarším jezdcem na startu.
Pátým místem bodoval spolehlivý Rosberg, šestým domácí Alonso. Lídr šampionátu Button dokázal zrychlit až v závěru, ale na lepší než sedmé místo to nestačilo. Zkušený Brit mohl litovat startu a začátku závodu, kdy se z páté pozice po kvalifikaci propadl až na devátou.
Jeden bod Kubici je povzbuzením do další práce pro tým BMW-Sauber, který momentálně hledá kupce, protože mnichovská automobilka po letošní sezoně ve formuli 1 končí.
Dalším podnikem šampionátu F1 je Velká cena Belgie na skvělém přírodním okruhu ve Spa-Francorchamps. Jede se už za týden.
Zasloužený triumf Barrichella
"Uvidíte, brzo vyhraju," přesvědčoval od začátku sezony každého Rubens Barrichello a ve Valencii se ukázalo, že to nebyla slova do větru. Narozdíl od týmového kolegy Buttona mu dokonale sedl přestavěný monopost nejlepšího týmu letošní sezony. Ačkoliv v celkovém pořadí na Brita ztrácí ještě osmnáct bodů, při Velké ceně Evropy byl ve všech směrech lepším závodníkem.
Ačkoliv měl v nádrži více paliva než Button, jasně ho v kvalifikaci porazil. Těsně prohrál s jezdci Mclarenu, ale ti měli mnohem lehčí auta. BrawnGP viděl své šance v zastávkách v boxech. A jeho předpoklady se splnily.
Rubens Barrichello na startu na mclareny se systémem KERS neměl, ale když má někdo osmdesát koní navíc, musí se to při akceleraci projevit. V prvním úseku závodu zůstal viset za Kovalainenem, takže Hamilton dostal možnost trochu mu poodjet. Jenže čtyři kola navíc využil Brazilec dokonale - zajížděl rekordní kola závodu a po návratu na trať byl jen kousek za Hamiltonem.
Úřadující mistr světa jel však výborně, když ve 37. kole zatočil podruhé do boxové rovinky, měl na Barrichella náskok čtyři vteřiny. Teď záleželo na každé setině, jenže ouha. Mechanici Mclarenu neměli připravená kola k výměně, a než dali všechno do pořádku, uplynulo moře času, Alespoň v měřítkách formule 1.
Hamilton strávil v pitlane 25,599 vteřiny. Jeho týmový kolega Kovalainen, který tankoval o kolo později, pouze 20,407 vteřiny. Když vezmeme v úvahu, že musel tankovat o něco méně paliva než mistr světa, ztratil Hamilton chybou mechaniků téměř přesně 5 vteřin.
Rubens Barrichello jel tankovat o tři kola později než jeho sok v boji o vítězství. Přimáčkl plyn až na podlahu a předložil divákům tři dokonalá kola. Na dráhu se Brazilec vrátil šest vteřin před Hamiltonem. Ačkoliv by to bylo těsné, pravděpodobně by vedl i bez chyby mechaniků Mclarenu. A protože se ve Valencii opravdu špatně předjíždí, také by vyhrál.
To potvrdil po závodě i šéf McLarenu. "Snažili jsme se, aby Lewis zůstal na dráze co nejdéle, a proto došlo k jeho zavolání do boxů na poslední chvíli a nebyly připraveny pneumatiky. Nějaký čas to stálo, ale na celkový výsledek to nemělo vliv. Barrichello byl prostě rychlejší," přiznal Martin Whitmarsh.
Trápení lídra Buttona
Jenson Button prožil další závod zcela nehodný adepta na titul. Na Barrichella neměl jak v kvalifikaci, tak v závodě. Hlavně pokazil start. Propadl se o tři místa na osmou příčku, a navíc uslyšel ve třetím kole ve sluchátkách pokyn, aby před sebe pustil Marka Webbera. Tým Red Bull si totiž všiml, že předjel Australana díky zkrácení zatáčky, a chtěl podat protest,. Pro Brita začala Velká cena Evropy na 9. místě.
Zrychlovat začal až po první výměně pneumatik a díky pozdní druhé zastávce v boxech se posunul na sedmou příčku před Kubicu a právě před Webbera. Chvíli byl dokonce držitelem nejrychlejšího kola závodu.
Na své největší soupeře v boji o titul tak získal dva body, ale pokud se nevrátí v posledních šesti velkých cenách do bývalé formy, z titulu by se mohl radovat někdo jiný. Třeba veterán Barrichello, který ztrácí už jen osmnáct bodů. A Webber s Vettelem nejsou o moc dál...
McLaren - nejlepší tým závodu
"Druhé místo je maximum, víc jsme dělat nemohli," řekl po Velké ceně Evropy šéf McLarenu Martin Whitmarsh. Ve Valencii byly rychlejší auta než mclareny, ale ty se díky systému KERS a vydařené strategii rvaly do poslední chvíle o vítězství. Tedy jednička týmu Lewis Hamilton
Heikki Kovalainen se předvedl jako skutečný týmový hráč, snažil se zpomalit v prvním úseku Barrichella, což ho ve výsledku stálo třetí místo. Přesto McLaren získal v závodě víc bodů, než kterýkoliv jiný tým.
McLarenu patřila první dvě místa na startu. Hamilton s Kovalainem dostali natankováno přesně tolik paliva, aby je nikdo v kvalifikaci neporazil. Propočty stratégů Mclarenu byly dokonalé, Barrichello zůstal za finským pilotem pouhé tři setiny vteřiny.
Start se systémem KERS byl bez problémů. Hamilton od prvních metrů ujížděl, Kovalainen brzdil Barrichella. Víc jezdci McLarenu dělat nemohli. Jenže to nestačilo.
První zastávky - Barrichello postupuje na druhé místo, druhé zastávky - Barrichello je první. Nebýt poslední nepřipravené výměny pneumatik na voze Hamiltona, byl by závěr závodu neporovnatelně dramatičtější. Ale další vítězství by Mclarenu podle všeho dopřáno nebylo.
Hamilton projel cílem 2,4 vteřiny za vítězem, ale ten v závěru jen jistil první místo. Přesto mohl Brit pochválil svůj tým za další zlepšení monopostu. "S autem jsem spokojen, sice ještě nejsme nejrychlejší, ale věřím, že to nebude dlouho trvat, a budeme zase vyhrávat," řekl úřadující mistr světa.
Heikki Kovalainen nestačil v závěru na rychlého Räikkönena, který dokázal při posledním dotankování posunout Ferrari na stupně vítězů.
Ferrari - třetí nejlepší
Když před Velkou cenou Evropy řekl Niki Lauda, že Ferrari pojede závod jen s jedním autem, a že v Maranellu mohli angažovat místo Badoera něj, protože výsledek by byl stejný, tedy poslední místo, sklidil vlnu kritiky. Jenže, jak se ve Valencii ukázalo, měl pravdu.
Italský testovač nestačil od prvních tréninků. Nestačil v kvalifikaci, kdy atakoval dlouholeté rekordy ve ztrátě na týmového kolegu, a cílem závodu projel jako poslední. Ano, má pravdu, že se musí hlavně učit. Má pravdu, že zná málo současný model monopostu Ferrari F60 i okruh ve Valencii. Ale další dva nováčci Alguersuari a Grosjean na tom byli podobně, a vedli si s horšími auty lépe.
Badoer bavil fandy, kteří nemají rádi Ferrari, smyky a dalšími důkazy "nevyjezděnosti", jako například při druhé zastávce v boxech, kdy se propadl za Romaina Grosjeana z Renaultu. Ferrari ho vypustilo do boxové uličky kousek před Renaultem Francouze, ale Badoer zazmatkoval, strhl volant stranou, dostal smyk a mladík Grosjean kolem něj pohodlně projel.
Ital byl navíc protestán závodními komisaři za to, že během zmiňované zastávky přejel bílou nepřerušovanou čáru. Badoer prožil debut z říše snů, ale z těch nejhorších snů. Ze snů, kterým se říká noční můra.
VÝSLEDKY ZÁVODU
|
Nejrychlejší kolo: Timo Glock - 1:38,683
Mistrovství světa jezdců:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Jenson Button | Velká Británie | Brawn GP | 72 |
2 | Rubens Barrichello | Brazílie | Brawn GP | 54 |
3 | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 51,5 |
4 | Sebastian Vettel | Německo | Red Bull | 47 |
5 | Nico Rosberg | Německo | Williams | 29,5 |
6 | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 27 |
7 | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 24 |
8 | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 22,5 |
9 | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 22 |
10 | Timo Glock | Německo | Toyota | 16 |
11 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 16 |
12 | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | 14 |
13 | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 6 |
14 | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 3 |
15 | Sébastien Buemi | Švýcarsko | Toro Rosso | 3 |
16 | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | 2 |
Pohár konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Brawn GP | Velká Británie | 126 |
2 | Red Bull | Rakousko | 98,5 |
3 | Ferrari | Itálie | 46 |
4 | McLaren | Velká Británie | 41 |
5 | Toyota | Japonsko | 38,5 |
6 | Williams | Velká Británie | 29,5 |
7 | Renault | Francie | 16 |
8 | BMW Sauber | Německo | 9 |
9 | Toro Rosso | Itálie | 5 |