Přestože Hamilton sbírá jedno vítězství za druhým, už nyní je jasné, že se o letošním mistru světa rozhodne až za tři týdny v poslední Velké ceně sezony v Abú Zabí.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
V závěrečném podniku Grand Prix se totiž budou nově udělovat dvojnásobné body. Takže Rosberg by měl stále šanci na titul, i kdyby za týden v Brazílii nedojel do cíle a jeho britský stájový kolega opět vyhrál. Vítěz arabského podniku totiž získá 50 bodů, což je vůbec nejvíce v celé historii F1.
Přesto se mistr světa z roku 2008 se přiblížil k zisku druhého titulu v kariéře, byť do konce sezony je ve hře ve dvou závodech ještě 75 bodů. Měl dost důvodů k radosti. „Děkuji skvělým fanouškům, tohle je nádherné místo,“ pochvaloval si v Austinu Hamilton a na stupních vítězů se bodře zdravil s bývalým mistrem světa Mariem Andrettim, který moderoval diskuzi na pódiu. „Měli jsme skvělé auto, bylo to úžasné a jsem moc rád, že jsem vyhrál,“ dodal Brit po desátém vítězství v sezoně. Vyhrál tak víc než polovinu letošních závodů.
Na pohled znuděný Nico Rosberg měl úplně jiné pocity. Opět něco ztratil v celkovém pořadí. „Není to pro mě dobrý výsledek. nemám ze závodu dobrý pocit, nemohl jsem najít závodní rytmus a nedařilo se mi. Našel jsem ho až před cílem a to nestačilo,“ vyprávěl zklamaně.
Hamilton se zapsal desátým vítězstvím v sezoně do britské historie, to dosud žádný z jeho krajanů nedokázal. Pátým triumfem v řadě se zařadil po bok Jima Clarka a Nigela Mansella, kterým se totéž povedlo v letech 1965 a 1992. Devětadvacetiletý Hamilton se navíc osamostatnil v čele historického pořadí britských jezdců podle počtu vítězství. Na kontě jich má nyní 32, o jeden méně má mistr světa z roku 1992 Mansell.
Tým Mercedes dnes získal desátý „double“ sezony, čímž vyrovnal rekord týmu McLaren z roku 1998, za který tehdy jezdili Alain Prost a Ayrton Senna. „Byla to neuvěřitelná jízda. Celá dosavadní sezona mi připadá jako naprosto skvělá,“ prohlásil Hamilton. „Je mi ctí jezdit za mou zemi a stát se jedním z nejlepších jejích pilotů. Dnes jsem ale měl skvělé auto a nebylo to tak náročné,“ prohlásil.
Na vyhlašování vítězů doprovodil bezkonkurenční dvojici stáje Mercedes australský závodník Daniel Ricciardo. Jezdec Red Bullu sice zaváhal na startu a spadl až téměř na úroveň desáté příčky, v průběhu závodu se však zlepšoval. Díky skvěle strategicky provedeným zastávkám v boxech se protáhl před oba jezdce Williamsu a skončil třetí. Valteri Bottas a Felipe Massa byli sice o dost rychlejší v kvalifikaci, v závodě však na opět bezchybného Australana nestačili.
„Máme za sebou skvělý víkend, děkuji všem báječným fanouškům tady na okruhu. Rád se sem vracím, okruh je hodně povedený, stejně jako se mi líbí město a všechno ostatní. Dobře se zde závodí,“ pochvaloval si na stupních vítězů Ricciardo.
Co se již téměř jistému třetímu jezdci letošního šampionátu formule 1 líbí na jednom z nejnovějších okruhů nejvíce? „Dá se tu postupovat vpřed, je tu několik možností k předjíždění a při závodě se nenudíte. Bavilo mě to.“
Start závodu
Po startu v Austinu došlo jen ke kosmetickým změnám v pořadí, ve vedení zůstal vítěz kvalifikace Rosberg. Hned v druhém kole se však na trati objevil zpomalovací vůz, neboť Mexičan Sergio Pérez zaútočil na Räikkönena, trefil se do zádě jeho vozu a odrazil se do dalšího monopostu Adriana Sutila. Oba vozy byly zdemolované, přitom smolař Sutil za nehodu vůbec nemohl. Jeho týmu Sauber tak bylo jeho nejlepší startovní umístění sezony k ničemu. Stáje přitom zoufale potřebuje body k tomu, aby na konci sezony brala peníze z komerčních práv Grand prix. Takto je v pořadí Poháru konstruktérů až na předposledním místě pouze před Caterhamem.
Vergne kvůli penalizaci přišel o deváté místoJean-Éric Vergne z týmu Toro Rosso dostal za nebezpečný předjížděcí manévr v nedělní Velké ceně USA dodatečnou pětisekundovou penalizaci. Klesl tak z deváté pozice na desátou, na jeho místo se posunul Venezuelan Pastor Maldonado z Lotusu, jenž si v Austinu připsal první body v sezoně. Čtyřiadvacetiletý Vergne byl potrestán za tvrdý souboj se svým krajanem a Maldonadovým týmovým kolegou Romainem Grosjeanem, kterého při předjíždění vnitřkem levotočivé zatáčky vytlačil z trati. Disciplinární trest dostal také Mexičan Sergio Pérez ze stáje Force India, který hned v prvním kole zavinil nehodu s Němcem Adrianem Sutilem ze Sauberu, což pro oba piloty znamenalo konec závodu. Pérez se na startu příští Grand Prix v Brazílii posune oproti kvalifikačnímu výsledku o sedm míst dozadu. |
Několik vozů při zpomalovací fázi zajelo do boxů. Pneumatiky měnil také úřadující čtyřnásobný šampion Sebastian Vettel z Německa, který byl u mechaniků podruhé ve dvou kolech, neboť startoval z boxové uličky. Důvodem byla skutečnost, že jeho tým Red Bull použil už šestý motor v sezoně. Vettel nakonec skončil sedmý. Měl výborný závěr závodu, kdy předjížděl jednoho soupeře za druhým. Chyběl mu jediný okruh k tomu, aby překonal také šestého Fernanda Alonsa s Ferrari.
V pátém kole po startu se opět závodilo a mercedesy soupeřům ujely. Po patnácti okruzích byl v boxech Rosberg, Hamilton o dvě kola později a nic se na pořadí nezměnilo. Brit ale na svého kolegu i potom útočil a úspěšný byl ve 24. okruhu, což se ukázalo jako klíčový moment závodu. Na konci cílové rovinky ho díky velmi těsnému manévru předjel. Podruhé zajel pro nové obutí ve 34. kole, Rosberg o dva okruhy za ním, ale pořadí už se nezměnilo.
Za zmínku stojí kromě dalšího nevyvedeného představení Kimiho Räikkönena, který se po celý závod propadal a nakonec se umístil až na třináctém místě, tedy třetí od konce, také výkon Pastora Maldonada. Divoký a nevyrovnaný Venezuelan po dlouhé době také ukázal, že umí být rychlý a ve vyrovnané skupince závodníků od sedmého do třináctého místa vybojoval navzdory několika chybám jeden bod. Lotus byl v Americe nečekaně konkurenceschopný, předjížděl i jeho druhý jezdec Romain Grosjean. Francouz měl však před cílem smůlu a spadl z bodovaných příček.
Velkou cenu Spojených Států dokončilo pouze 15 vozů, na startu nebyly kvůli finančním důvodům jezdci Caterhamu a Marussie. Šampionát bude pokračovat za týden předposledním závodem v Brazílii.
1. | Lewis Hamilton | (Mercedes) | 1h40:04.785 min. |
---|---|---|---|
2. | Nico Rosberg | (Mercedes) | +4.314 |
3. | Daniel Ricciardo | (Red Bull) | +25.560 |
4. | Felipe Massa | (Williams) | +26.924 |
5. | Valtteri Bottas | (Williams) | +30.992 |
6. | Fernando Alonso | (Ferrari) | +1:35.231 min. |
7. | Sebastian Vettel | (Red Bull) | +1:35.734 min. |
8. | Kevin Magnussen | (McLaren) | +1:40.682 min. |
9. | Pastor Maldonado | (Lotus) | +1:47.870 min. |
10. | Jean-Eric Vergne | (STR) | +1:48.863 min. (po trestu) |
11. | Romain Grosjean | (Lotus) | +1 kolo |
12. | Jenson Button | (McLaren) | +1 kolo |
13. | Kimi Räikkönen | (Ferrari) | +1 kolo |
14. | Esteban Gutierrez | (Sauber) | +1 kolo |
15. | Daniil Kvjat | (STR) | +1 kolo |
16. | Nico Hulkenberg | (Force India) | +40 kol |
17. | Sergio Perez | (Force India) | +55 kol |
18. | Adrian Sutil | (Sauber) | +55 kol |
1. | Lewis Hamilton | 316 |
---|---|---|
2. | Nico Rosberg | 292 |
3. | Daniel Ricciardo | 214 |
4. | Valtteri Bottas | 155 |
5. | Sebastian Vettel | 149 |
6. | Fernando Alonso | 149 |
7. | Jenson Button | 94 |
8. | Felipe Massa | 83 |
9. | Nico Hulkenberg | 76 |
10. | Kevin Magnussen | 53 |
11. | Sergio Perez | 47 |
12. | Kimi Raikkonen | 47 |
13. | Jean-Eric Vergne | 22 |
14. | Romain Grosjean | 8 |
15. | Daniil Kvyat | 8 |
16. | Jules Bianchi | 2 |
17. | Pastor Maldonado | 2 |
18. | Adrian Sutil | 0 |
19. | Marcus Ericsson | 0 |
20. | Esteban Gutierrez | 0 |
21. | Max Chilton | 0 |
22. | Kamuj Kobajaši | 0 |
1. | Mercedes | 608 |
---|---|---|
2. | Red Bull/Renault | 363 |
3. | Williams/Mercedes | 238 |
4. | Ferrari | 196 |
5. | McLaren/Mercedes | 147 |
6. | Force India/Mercedes | 123 |
7. | Toro Rosso/Renault | 30 |
8. | Lotus/Renault | 10 |
9. | Marussia/Ferrari | 2 |
10. | Sauber/Ferrari | 0 |
11. | Caterham/Renault | 0 |