Sebastian Vettel ze stáje Red Bull potřeboval získat v Texasu o patnáct bodů víc než Alonso. Poté by se stal potřetí za sebou mistrem světa. K tomu měl však daleko. Po celý závod se přetahoval s Lewisem Hamiltonem z McLarenu o první příčku, zatímco Fernando Alonso vše jistil ze třetí pozice.
Britský závodník nakonec potvrdil, že McLaren je v současnosti v závodech mírně rychlejší než jeho největší soupeři, čtrnáct kol před cílem Vettela předjel a mohl slavit čtvrté vítězství v sezoně. Bez zajímavosti není ani fakt, že Hamilton obhájil vítězství ve Spojených státech. Tam se naposledy jelo v roce 2007 v Indianapolisu a nejlepší byl tehdy právě nováček ve stáji McLaren.
Red Bull si zatím musí na zisk titulu počkat. V brazilském Interlagosu nesmí Alonso získat o čtrnáct bodů víc než Vettel. Triumf v Poháru konstruktérů má však rakouský tým již jistý. Ačkoliv v Austinu odstoupil druhý jezdec týmu Mark Webber kvůli technické závodě, Red Bull již nemůže nikdo dostihnout.
Bojovat se bude také o třetí místo v mistrovství světa, které Kimi Räikkönen ještě nemá jisté. Ohrožuje ho právě nedělní vítěz Lewis Hamilton.
První kola nabídla nefalšované drama
Návrat formule 1 do USA vyšel Mezinárodní automobilové federaci na sto procent. O vstupenky byl velký zájem a našlapané tribuny sledovaly napínavý závod, kterému k absolutní atraktivitě chyběla snad jen nějaká nehoda. Ale to je vlastně dobře. Formule 1 ukázala, že dokáže bavit i bez trosek na trati a výjezdů zpomalovacího vozu.
Zajímavá kopcovitá trať nabídla možnosti k předjíždění i náročné zatáčky, kde měli závodníci problémy udržet auto na dráze. Ačkoliv velmi hladký asfalt neopotřebovával pneumatiky, takže pohodlně stačila jediná zastávka v boxech, pořadí se měnilo, hlavně v první polovině závodu, nezvykle často.
V široké dlouhé první zatáčce byla k vidění po startu spousta předjížděcích manévrů, k žádné nebezpečné situaci však nedošlo. Jako blesk vyrazil vstříct nástrahám tratě vítěz kvalifikace Vettel a pohodlně šel do vedení. Druhý jezdec ze soboty měl však potíže. Mark Webber s dalším vozem Red Bull byl na startu oproti všem zvyklostem výborný a dokázal se v prvních zatáčkách posunout před McLaren Lewise Hamiltona. V prvních kolech tak kryl stájovému parťákovi záda a ten ujížděl všem.
Největší propad po startu musel skousnout Kimi Räikkönen. V první zatáčce se tlačil vpřed po vnitřní stopě, ta však nebyla výhodná, jak si představoval. Dostal se vedle něj Nico Hülkenberg s vozem Force India, vytlačil ho do únikové zóny a Fin byl rád, že uhájil alespoň sedmou příčku. Na studených gumách měl na novém lesklém asfaltu štěstí, že se mimo stopu vůbec udržel v dráze.
Naopak vnější stopu zvolil po startu vždy rychlý Fernando Alonso a dobře udělal. Španěl poskočil na čtvrtou příčku a Ferrari se tak vyplatila neobvyklá taktická varianta. Felipe Massa s druhým rudým vozem nebojuje o titul, a tak musel strpět propad o pět míst. To je penalizace za výměnu převodovky, kterou sice Brazilec neměl v autě porouchanou, ale byl to jediný způsob, jak ho vystrčit ze šestého na jedenácté místo. A Alonsa tak o jednu příčku vzhůru.
Ještě větší skluz však prožil po startu Michael Schumacher. Legendární Němec sice nezačal špatně, vjížděl do druhého kola jako šestý, ale byl zoufale pomalý. Nejdřív se kolem něj (a zároveň také kolem Räikkönena) prohnal Romain Grosjean, poté i Räikkönen, pak Paul di Resta a další a další... Z pátého místa na startu bylo šestnácté v cíli. Bez jediného závažného nebo viditelného problému. Takhle by sedminásobný mistr světa končit neměl.
Webber dlouho Vettelovi záda nekryl
Souboj o vítězství se začal chystat ve 4. kole. Hamilton předjel Marka Webbera a vydal se stíhat vedoucího Vettela, který mezitím všem poodjel. V desátém kole byl britský pilot McLarenu na dosah prvnímu místu. A pak ho čekalo dlouhé čekání na příležitost. Vettel měl možná nepatrně pomalejší auto, ale dvojnásobným mistrem světa není náhodou. Chyby jednoduše nedělá.
Tahanice o první místo čekala na své rozuzlení až do téměř do cíle, ale na dalších příčkách bylo na co koukat. Kimi Räikkönen předjel pátého Nika Hülkenberga a "pomstil" tak týmového kolegu Grosjeana, který při pokusu dostat se před Němce vylétl z dráhy, ztratil několik míst a poškodil si pneumatiky.
Brzo Räikönenův černo-zlatý monopost viděl ve zpětných zrcátkách třetí Alonso. To bylo bohužel vše, co vítěz předchozího závodu v Abú Zabí ukázal. Lotus nejel tak dobře jako v předchozím podniku a Fin byl v závěru rád, že uhájil šesté místo.
Nejzajímavější souboje probíhaly od osmého do osmnáctého místa. Celá skupinka jela v těsném závěsu a na dlouhé a strmé cílové rovince se předjíždělo jako o závod. Takové souboje znají spíše američtí fanoušci motorsportu, než tradiční diváci formule 1. I proto se představení povedlo. Z dlouhého vláčku deseti závodníků byli nejrychlejší Felipe Massa a Jenson Button. Oba si po zastávkách v boxech snadno poradili s Hülkenbergem, Grosjeanem i Räikkönenem a zařadili se za třetího Alonsa.
O něco dříve, v sedmnáctém kole, začal mít problémy s elektronikou svého vozu Red Bull Mark Webber. Nejdřív nefungoval systéme KERS, poté začala odcházet další elektronika. Závada alternátoru poslala Astralana předčasně ze hry.
Na třetí příčku se tak definitivně posunul Alonso. Zezadu ho nikdo neohrožoval. Ani Räikkönen, ani později Massa a Button nebyli dost rychlí na to, aby ho mohli ohrozit. Ale stejné to bylo i před ním. Vettel s Hamiltonem jeli ten den svou vlastní ligu. Velká škoda, že příští rok se tyto souboje nebudou možná kvůli odchodu britského jezdce k Mercedesu opakovat.
Hamilton nebyl v Austinu rychlejší o tolik, aby Vettela předjel za použití jen svých schopností a možností svého auta. Musel čekat na příležitost, a ta konečně přišla ve 42. kole. Indický závodník Karthikeyan, nejpomalejší jezdec současné formule 1, se spolu se svým strojem Hispania Racing, dvojici připletl do cesty a Hamilton tak dorazil Vettela těsně za jeho zadní křídlo. V esíčkách před závěrem okruhu ho společně předjeli a na cílovou rovinku vjížděli v těsném kontaktu. I tak byl manévr Hamiltona v první zatáčce velmi těsný. Ale stačil.
Britský jezdec byl ve vedení a jel si pro vítězství. Sebastian Vettel se až do cíle nevzdal a s těsným odstupem číhal na sebemenší šanci. Ta nepřišla, přesto nemusel být smutný. Do Brazílie jede jako hlavní favorit na titul mistra světa. Má před Alonsem náskok třinácti bodů a bezesporu rychlejší auto. Na druhou stranu, nevyzpytatelný závod na hrbolatém Interlagosu již několikrát ukázal, že ve spolupráci s tropickým počasím dokáže srazit na kolena i větší favority.
Výsledky Velké ceny USA F1:
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Lewis Hamilton | McLaren | 1h35:55.269 |
2. | Sebastian Vettel | Red Bull | + 0.600 |
3. | Fernando Alonso | Ferrari | + 39.200 |
4. | Felipe Massa | Ferrari | + 46.000 |
5. | Jenson Button | McLaren | + 56.400 |
6. | Kimi Räikkönen | Lotus | + 1:04.400 |
7. | Romain Grosjean | Lotus | + 1:10.300 |
8. | Nico Hülkenberg | Force India | + 1:13.700 |
9. | Pastor Maldonado | Williams | + 1:14.500 |
10. | Bruno Senna | Williams | + 1:15.100 |
11. | Sergio Pérez | Sauber | + 1:24.300 |
12. | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | + 1:24.800 |
13. | Nico Rosberg | Mercedes | + 1:25.500 |
14. | Kamuj Kobajaši | Sauber | + 1 kolo |
15. | Paul di Resta | Force India | + 1 kolo |
16. | Michael Schumacher | Mercedes | + 1 kolo |
17. | Vitalij Petrov | Caterham | + 1 kolo |
18. | Heikki Kovalainen | Caterham | + 1 kolo |
19. | Timo Glock | Marussia | + 1 kolo |
20. | Charles Pic | Marussia | + 2 kola |
21. | Pedro de la Rosa | Hispania Racing | + 2 kola |
22. | Narain Karthikeyan | Hispania Racing | + 2 kola |
23. | Mark Webber | Red Bull | DNF - 17 kol |
24. | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | DNF - 15 kol |
Pořadí mistrovství světa jezdců:
č. | jméno | tým | body |
1 | Sebastian Vettel | Red Bull | 273 |
2 | Fernando Alonso | Ferrari | 260 |
3 | Kimi Räikkönen | Lotus | 206 |
4 | Lewis Hamilton | McLaren | 190 |
5 | Mark Webber | Red Bull | 167 |
6 | Jenson Button | McLaren | 163 |
7 | Felipe Massa | Ferrari | 107 |
8 | Romain Grosjean | Lotus | 96 |
9 | Nico Rosberg | Mercedes | 93 |
10 | Sergio Pérez | Sauber | 66 |
11 | Kamuj Kobajaši | Sauber | 58 |
12 | Nico Hülkenberg | Force India | 53 |
13 | Paul di Resta | Force India | 46 |
14 | Pastor Maldonado | Williams | 45 |
15 | Michael Schumacher | Mercedes | 43 |
16 | Bruno Senna | Williams | 31 |
17 | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | 12 |
18 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | 10 |
19 | Heikki Kovalainen | Caterham | 0 |
20 | Vitalij Petrov | Caterham | 0 |
21 | Pedro de la Rosa | Hispania Racing | 0 |
22 | Narain Karthikeyan | Hispania Racing | 0 |
23 | Timo Glock | Marussia | 0 |
24 | Charles Pic | Marussia | 0 |
Pohár konstruktérů:
č. | tým | body |
1 | Red Bull | 440 |
2 | Ferrari | 367 |
3 | McLaren | 353 |
4 | Lotus | 302 |
5 | Mercedes | 136 |
6 | Sauber | 124 |
7 | Force India | 99 |
8 | Williams | 76 |
9 | Toro Rosso | 22 |
10 | Caterham | 0 |
11 | Hispania Racing | 0 |
12 | Marussia | 0 |