Hamilton musel o své vítězství bojovat. Vyhrál sice sobotní kvalifikaci a startoval z první příčky, na startu byl však lepší Sebastian Vettel a šel do vedení. Trvalo však jen pár kol, než si britský závodník našel vedle Vettela skulinku a prodral se zpátky na vedoucí příčku.
„Myslím, že tohle je moje nejoblíbenější trať, ta kombinace zatáček je úžasná. Jsem rád, že mohu řídit formuli 1 a užívat si to. Mohu vám říct, že to je nejlepší zkušenost na celém světě. Doufám, že už v příštím závodě budu slavit titul,“ vyprávěl Lewis Hamilton na pódiu. V Austinu ho netradičně zpovídal sprinterský fenomén Usain Bolt, který mu také přidal k poháru další cenu - své běžecké tretry.
Tři závody před koncem mistrovství světa vede před v neděli druhým Vettelem už o 66 bodů. Britský pilot tak udělal další krok k zisku čtvrtého titulu mistra světa, který si může zajistit za týden v Mexiku, pokud obsadí nejhůře páté místo.
Vettel nevypadal zklamaně. Jako by už v titul nedoufal. S druhým místem byl spokojený, tvrdil, že na rychlost Mercedesu tentokrát jeho Ferrari nemělo. „Rychle jsme předjeli Lewise, ale brzo jsme museli pochopit, že na jeho výkon nemáme. Bojoval jsem, dělal, co se dalo, ale dnes byl Mercedes asi o trochu lepší,“ uvedl čtyřnásobný světový šampion z Německa.
„Zkoušeli jsme všechno možné, šli jsme na alternativní pitstop, musel jsem se prodírat zpátky dopředu, ale nepomohlo to. Druhé místo pro mě dnes bylo maximem,“ dodal.
O další pozice se dlouho a dramaticky bojovalo. Nejdřív jezdil na třetím místě Valtteri Bottas, kterého ohrožoval Daniel Ricciardo. V jeho Red Bullu však odešel motor renault, a tak se druhý jezdec Mercedesu mohl radovat. Ne však na dlouho. Předjeli ho Kimi Räikkönen a vzápětí Max Verstappen.
Mladík s Red Bullem se dokonce dvě zatáčky před cílem prodral na třetí místo před jezdce Ferrari, vzápětí však dostal penalizaci pěti vteřin a musel z prostor za stupni vítězů odpochodovat zpátky do boxů Red Bullu. Verstappen podle sportovních komisařů při manévru vyjel mimo trať a dostal penalizaci. Přitom nizozemský jezdec startoval kvůli nepovolené výměně komponentů až ze 16. místa a byl vyhlášen jezdcem dne. Ale ani to mu nestačilo, propadl se na čtvrté místo a slavil Räikkönen.
Nejstarší jezdec šampionátu, který se na stupně vítězů dostal na poslední chvíli, když nahradil penalizovaného Verstappena, vypadal spokojeně. Moment, kdy musel kvůli týmovým příkazům pustit vpřed Vettela, ani nezmiňoval.
„Po skončení závod jsem byl hodně zklamaný, na poslední chvíli jsem spadl na čtvrté místo. Ale nakonec měl Max Verstappen nějaký problém a stojím na stupních vítězů. Takže jsem spokojený,“ popisoval.
„Byl to pro mě dobrý závod, k autu nemám výhrady, i když jsem na nějaký čas musel zpomalit a šetřit ho. Celkově super. S výjimkou momentu, kdy mě předjel Max, to pro mě byl dobrý závod.“
V napínavém klání byly k vidění desítky předjížděcích manévrů a zajímavé souboje se odehrávaly také na pozicích v druhé polovině desítky nejlepších. Nakonec šestou příčku uhájil Esteban Ocon, na kterého do posledních metrů útočil Carlos Sainz, jenž jel první závod v týmu Renault. Osmý skončil Sergio Pérez s vozem Force India a devátý Felipe Massa, který se v závěru závodu prodral vpřed ze třinácté příčky, kam spadl po výměně pneumatik. Poslední bod bral Daniil Kvjat, ruský závodník Toro Rosso se prosadil po delší době.
Výborný start nebyl Vettelovi nic platný
Lewis Hamilton neodjel špatně, po zhasnutí červených světel neměl problém. Ale Sebastian Vettel byl o centimetry lepší. A to stačilo, aby mu nestačil jeho soupeř před první zatáčkou zavřít výhodnější stopu. Němec šel do čela a v Mercedesu museli řešit, co s tím.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
V předchozích závodech, které po problémech Ferrari ovládl Mercedes, měl vůz italské stáje minimálně srovnatelnou rychlost. V Austinu, kdy se konečně Vettel dostal až do cíle, aniž by musel řešit něco jiného než jízdu po trati, měl však Mercedes v rukou Lewise Hamiltona rychlostní převahu. A protože na americkém okruhu není předjíždění problémem, hned se to projevilo.
V šestém kole si šampion z let 2008, 2014 a 2015 vzal vedení zpět a okamžitě se začal Vettelovi vzdalovat. Brzo měl bezpečný náskok a s výjimkou zastávky v boxech ho s přehledem držel až do konce. V průběhu prvních výměn pneumatik tým Mercedes strategicky zaváhal, když okamžitě nereagoval na zastávku Vettela. Hamilton zůstal na ojetých gumách výrazně delší dobu a na trať se vrátil jen těsně před svým soupeřem. Vettel zaútočil na jeho pozici, a pokud by v zatáčce neprobrzdil, možná by se musel Hamilton znovu o vedení prát. Takto bylo jasno a s náskokem dokroužil až do cíle.
Vettel zkoušel všechno. Ve 39. kole zajel podruhé vyměnit gumy, doufal v rychlost nové sady, ale ta nebyla dost velká. A když se vrátil na trať na čtvrtém místě, dlouho to vypadalo, že mu riskantní tah nevyjde. Pět kol před koncem se čtyřnásobný mistr světa ale přeci jen dostal před Valtteriho Bottase z Mercedesu a na druhé místo ho poté pustil týmový kolega z Ferrari Kimi Räikkönen. Alespoň udržel druhé místo.
Po startu se staral o vzrušení i Daniel Ricciardo. Pokusil se vzít třetí místo Valtterimu Bottasovi, předjel ho, ale Fin se nevzdal a v následujících zatáčkách, v hodně těsném souboji, se vrátil zpět. Ve čtvrtém kole Ricciardo opět zaútočil na Bottase, opět se před něj dostal a opět mu to v esíčcích finský závodník vrátil.
Chvíli poté musel sám Australan čelit jinému Finovi, když se před něj tlačil Kimi Räikkönen. Ani jemu se manévr nepovedl, ale nemuselo ho to mrzet. Ricciardo zatočil ve 13. kole do boxů a o tři kola později zastavil vedle trati. Motor renault zase jednou ukázal svou horší stránku. Podobně jako Daniel Ricciardo dopadli v závodě i Nico Hülkenberg ze stáje Renault a Fernando Alonso z McLarenu. Oba jezdili na bodech a obzvlášť Španěl si nebral servítky. Do vysílačky se nevyjadřoval zrovna v oficiálních frázích. Motor Honda ho poslal ze závodu již tolikrát, že se to ani nedá spočítat.
V závěru závodu bavili Carlo Sainz, který si při premiéře v Renaultu zazávodil zejména s jezdci Force India. Péreze předjel ve 34. kole, před Ocona se snažil dostat dlouho, na chvíli se mu to i povedlo, ale nakonec se musel spokojit se sedmým místem. Stejně tak bylo živo kolem Felipeho Massy, ale Brazilec se musel nakonec spokojit s devátou příčkou.
Diváky ze sedaček však zvedl až samotný závěr, kdy se Maxi Verstappenovi podařilo předjet třetího Kimiho Räikkönena. Manévr vypadal moc hezky, ale byl přitom oběma koly za bílou čarou ohraničující závodní trať. Sportovní komisaři vrátili Fina na třetí příčku. Zaslouženě? Na to se názory hned po skončení přenosu velmi lišily.
Mistrovství světa formule 1 pokračuje už za týden v Mexiku.
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1h33:50.993 min. |
---|---|---|---|
2. | Sebastian Vettel | Ferrari | +10.143 sek. |
3. | Kimi Raikkonen | Ferrari | +15.779 |
4. | Max Verstappen | Red Bull | +16.768 |
5. | Valtteri Bottas | Mercedes | +34.967 |
6. | Esteban Ocon | Force India | +1:30.980 min. |
7. | Carlos Sainz | Renault | +1:32.944 |
8. | Sergio Perez | Force India | +1 kolo |
9. | Felipe Massa | Williams | +1 kolo |
10. | Daniil Kvyat | Toro Rosso | +1 kolo |
11. | Lance Stroll | Williams | +1 kolo |
12. | Stoffel Vandoorne | McLaren | +1 kolo |
13. | Brendon Hartley | Toro Rosso | +1 kolo |
14. | Romain Grosjean | Haas | +1 kolo |
15. | Marcus Ericsson | Sauber | +1 kolo |
16. | Kevin Magnussen | Haas | +1 kolo |
17. | Fernando Alonso | McLaren | DNF - 24 kol |
18. | Daniel Ricciardo | Red Bull | DNF - 14 kol |
19. | Pascal Wehrlein | Sauber | DNF - 5 kol |
20. | Nico Hulkenberg | Renault | DNF - 3 kola |
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 331 |
---|---|---|---|
2. | Sebastian Vettel | Ferrari | 265 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | 244 |
4. | Daniel Ricciardo | Red Bull | 192 |
5. | Kimi Räikkönen | Ferrari | 163 |
6. | Max Verstappen | Red Bull | 123 |
7. | Sergio Pérez | Force India | 86 |
8. | Sebastien Ocon | Force India | 73 |
9. | Carlos Sainz | Renault | 54 |
10. | Felipe Massa | Williams | 36 |
11. | Nico Hülkenberg | Renault | 34 |
12. | Lance Stroll | Williams | 32 |
13. | Sebastien Grosjean | Haas | 28 |
14. | Kevin Magnussen | Haas | 15 |
15. | Stoffel Vandoorne | McLaren | 13 |
16. | Fernando Alonso | McLaren | 10 |
17. | Jolyon Palmer | Renault | 8 |
18. | Pascal Wehrlein | Sauber | 5 |
19. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | 5 |
20. | Marcus Ericsson | Sauber | 0 |
21. | Antonio Giovinazzi | Sauber | 0 |
22. | Pierre Gasly | Toro Rosso | 0 |
23. | Brandon Hartley | Toro Rosso | 0 |
1. | Mercedes | 575 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 428 |
3. | Red Bull | 315 |
4. | Force India | 159 |
5. | Williams | 68 |
6. | Toro Rosso | 53 |
7. | Renault | 48 |
8. | Haas | 43 |
9. | McLaren | 23 |
10. | Sauber | 5 |