Byl to emotivní moment nejen pro vítězný tým, ale pro celou formuli 1. A také pro jednu jihoamerickou zemi.
Nejstarší šéf stáje formule 1 Frank Williams již při projetí svého jezdce cílem poskytoval ze svého invalidního vozíku jeden rozhovor za druhým a zářil úsměvy na všechny strany. Není v šampionátu nikdo, kdo by mu po letech trápení triumf nepřál.
Závod jsme sledovali v on-line reportáži |
Williams je třetí nejúspěšnější tým historie a v Barceloně slavil 114. vítězství v mistrovství světa, ale nevyhrál osm let. Naposledy provedl jeho auto cílem na vedoucí pozici další Jihoameričan Juan Pablo Montoya v roce 2004 v Brazílii.
Pastor Maldonado je bývalým šampionem série GP2 a před rokem se v F1 hlavně učil. A zdá se, že jeho školní rok proběhl bezchybně. Ve 27 letech slaví životní vítězství, které je zároveň premiérovým triumfem jeho země v Grand prix, kde se ještě nikdy předtím venezuelská hymna nehrála.
Maldonado startoval do závodu z první příčky, ale v kvalifikaci nebyl nejrychlejší. Pomohla mu chyba týmu McLaren, který natankoval do Hamiltonova auta málo paliva a Brit nemohl zajet po dojetí kvalifikace až do boxů. Tím porušil pravidla a závod pro něj začínal z posledního místa na startu. Venezuelan dostal darem od konkurenčního týmu pole position.
Na startu byl nejlepší druhý muž kvalifikace, domácí jezdec Fernando Alonso. Ferrari má tradičně vynikající starty a Španěl se v první zatáčce natlačil před Maldonada. V prvních kolech se Venezuelanovi vzdaloval a zdálo se, že hučící ochozy na okruhu Catalunya čeká triumf jejich milovaného pilota. Williams se však v průběhu závodu dokázal zlepšit a sváděl s Ferrari zcela vyrovnanou bitvu.
Za vedoucí dvojicí se zařadil po startu Kimi Räikkönen. Kdo však očekával, že tým Lotus potvrdí svou letošní rychlost a Fin půjde brzo do vedení, musel být zklamaný. Räikkönen od prvních kol ztrácel. Maldonado i Alonso byli jasně rychlejší a černo-zlatý stroj se za nimi ztrácel v zatáčkách okruhu Catalunya.
Ještě pomalejší než Räikkönen byl jeho týmový kolega Romain Grosjean. Francouzská stáj plánovala útok na samotný závěr závodu, ale v plánech určitě nebylo, že v úvodu tolik ztratí. Jak se před cílem ukázalo, stačilo být o pár vteřin lepší a vítězství neslavil Maldonado, ale Räikkönen.
Zatím si Alonso v čele držel dostatečný odstup na svého největšího soupeře a Maldonado se musel spokojit s druhým místem. Nic na tom nezměnila ani první zastávka v boxech. Všichni tři jezdci v čele měnili pneumatiky chvíli po sobě a Ferrari dokonalou prací mechaniků získalo Alonsovi další cenné desetiny. Pak však přišla rudá tragedie.
Kolem dvacátého kola začal Maldonado, jehož vůz Williams opotřebovával pneumatiky viditelně pomaleji než konkurenční Ferrari, stahovat ztrátu a brzo již kroužil těsně za vedoucím Alonsem. Ve 25. kole zamířil pro nové pneumatiky a získal tak šanci jít do vedení.
Fernando Alonso zůstal na starších gumách na dráze o dvě kola déle než Maldonado, a to byla chyba. Nejen, že kvůli tomu přišel o pár desetin, protože Venezuelan v té chvíli zajížděl nejlepší kola závodu, ale o několik vteřin ho připravil neposlušný závodník jedoucí o kolo zpět.
Charles Pic ze stáje Marussia nechtěl před sebe Španěla pustit několik zatáček, zavřel mu dokonce jízdní stopu a byl po zásluze potrestán za nerespektování modrých vlajek průjezdem boxovou uličkou. To však nebylo Alonsovi nic platné. Nepomohlo mu ani mávání zaťatou pěstí z kokpitu. Po návratu z boxů byl více než tři vteřiny za Maldonadem. Ve Ferrari zklamaně vrtěli hlavou - právě prohráli rozhodující boj Velké ceny Španělska.
Kimi Räikkönen v té chvíli ztrácel ne vedoucí duo přibližně dvacet vteřin. Vůbec to nevypadalo, že by snad ještě mohl ohrozit jezdce před sebou. Že by mohl bojovat o vítězství. Chyba.
NA RAMENOU. Nejlepší trojice Velké ceny Španělska F1 (zleva): Fernando ALonso, Pastor Maldonado a Kimi Räikkönen.
Tým Lotus zvolil trochu odlišnou strategii - pokaždé nechal své jezdce na dráze o něco déle než jejich soupeři a v posledních kolech tak byli Räikkönen s Grosjeanem nerychlejšími piloty na okruhu. Francouz nebyl nikomu nebezpečný, jeho ztráta z předchozího průběhu byla tak velká, že se čtvrtým místem již nemohl nic dělat, zato Kimi Räikkönen stahoval více než vteřinu na kolo dvojici před sebou a čím dál víc to vypadalo, že by snad mohl ještě pomýšlet na postup ze třetího místa.
Ani před ním nesledovali diváci na okruhu žádnou krouživou nudu. Maldonado sice při závěrečných přezouváních vedení udržel, ale Alonso zrychlil a sedmnáct kol před cílem již sledoval zadní křídlo nečekaného soupeře z bezprostřední blízkosti.
Ve Ferrari začali vážně přemýšlet o vítězství, ale doražení Maldonada bylo vše, co pneumatiky Pirelli na vozu Ferrari dokázaly. Alonso se chvíli držel těsně za Maldonadem, zkusil dokonce jeden nikterak nebezpečný útok a poté... A poté se začal vzdalovat zpátky, odkud přijel. Zatímco Venezuelan průměrně rychlou a opatrnou jízdou na prvním místě pošetřil gumu na běhounu svých pneumatik, jeho španělský soupeř ji při stíhačce sjel.
Dvojnásobný mistr světa Fernando Alonso v posledních kolech ztrácel, Maldonado, který zatím nevyhrál ve formuli 1 vůbec nic, si před ním jel pro vítězství, a za ním řádil bývalý šampion Kimi Räikkönen. Fin se blížil rudému stroji každým kolem. Stihne to. nebo ne? Stačil jeden neposlušný jezdec o kolo zpět a byl těsně za Alonsem.
Za nečekaně poklidným a suše spokojeným Maldonadem projel nakonec jako druhý cílem Fernando Alonso. Pokud by jel dál, tak již na konci cílové rovinky, v další zatáčce, by Räikkönen byl před ním. Na čáře mu totiž chybělo jen pár desetin.
Navzdory dvěma smolným závodům a některým strategickým zaváháním je tým Lotus nejpříjemnějším překvapením sezony a Kimi Räikkönen nejlepším navrátilcem do formule 1 možná od dob šampionů formátu Laudy nebo Prosta. V mistrovství světa mu patří čtvrtá příčka a vedoucí duo Vettel, Alonso má na dohled.
V čele mistrovství světa je spolu s Fernandem Alonsem obhájce titulu Sebastian Vettel. A nutno uznat, že zcela zaslouženě. Red Bull nepostavil pro letošní sezonu nejrychlejší auto, což dokazuje Mark Webber, který v Barceloně neměl ani na body, ale Sebastian Vettel stihl za pár závodů odbourat všechny své kritiky a bezchybnými jízdami sbírá body stejně rychle jako McLaren chyby.
Vettel startoval v Barceloně jako osmý, protože v Barceloně neodjel v závěrečné části kvalifikace jediné letmé kolo, na startu nebyl nejrychlejší a navíc byl potrestán průjezdem boxy za porušení trochu sporného pravidla, kdy spustil systém DRS na zadním křídle v místě, kde vlály žluté vlajky. Přesto obsadil výborné šesté místo.
Před závěrečnou fází závodu byl německý jezdec na hranici desítky, ale výbornou prací s pneumatikami neztratil výkon vozu až do cíle a prohnal se jak kolem obou jezdců McLarenu, tak kolem Nika Rosberga z Mercedesu. Pátý Kamuj Kobajaši mohl být rád, že závod nebyl o nic delší, Vettela již viděl ve zpětných zrcátkách.
Naopak pokračovalo trápení McLarenu. V závěru oběma jeho jezdcům odešly pneumatiky a Hamilton ani Button neměli proti Vettelovi šanci. Button mohl být rád, že Webber na tom byl ještě o něco hůř. Jak ukázal Hamilton v kvalifikaci, tým z Wokingu má nejlepší auto, ale neumí s ním zacházet. K tomu se každý závod přidávají nepochopitelné chyby inženýrů a mechaniků, což je u možná nejbohatší stáje šampionátu šokující fakt.
Hamilton, tedy nejrychlejší jezdec Velké ceny Španělska, startoval kvůli chybám týmu poslední, po zastávce v boxech vrazil do špatně postaveného mechanika s pneumatikou a vrátil se na trať na konci vláčku pomalejších jezdců... McLaren letos selhává i strategicky. Jakoby Sam Michael přinesl s sebou od Williamsu i chyby a smůlu všech zúčastněných.
Buttonovi se od prvního tréninku nepodařilo správně nastavit auto, jak v kvalifikaci tak v závodě se pral s nedotáčivostí a nakonec byl rád, že si odváží alespoň nějaké body. Zoufalejší byl snad jen Felipe Massa, který skončil se ztrátou celého kola na patnáctém místě. Zatímco jeho týmový kolega bojoval o vítězství...
Mistrovství světa formule 1 pokračuje za čtrnáct dní Velkou cenu Monaka.
Výsledky Velké ceny Španělska F1:
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Pastor Maldonado | Williams | 1h39:09.145 |
2. | Fernando Alonso | Ferrari | + 3.195 |
3. | Kimi Räikkönen | Lotus | + 3.884 |
4. | Romain Grosjean | Lotus | + 14.799 |
5. | Kamuj Kobajaši | Sauber | + 1:14.641 |
6. | Sebastian Vettel | Red Bull | + 1:17.576 |
7. | Nico Rosberg | Mercedes | + 1:27.919 |
8. | Lewis Hamilton | McLaren | + 1:28.100 |
9. | Jenson Button | McLaren | + 1:30.200 |
10. | Nico Hülkenberg | Force India | + 1 kolo |
11. | Mark Webber | Red Bull | + 1 kolo |
12. | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | + 1 kolo |
13. | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | + 1 kolo |
14. | Paul di Resta | Force India | + 1 kolo |
15. | Felipe Massa | Ferrari | + 1 kolo |
16. | Heikki Kovalainen | Caterham | + 1 kolo |
17. | Vitalij Petrov | Caterham | + 1 kolo |
18. | Timo Glock | Marussia | + 2 kola |
19. | Pedro de la Rosa | Hispania Racing | + 3 kola |
20. | Sergio Pérez | Sauber | DNF - 38 kol |
21. | Charles Pic | Marussia | DNF - 36 kol |
22. | Narain Karthikeyan | Hispania Racing | DNF - 23 kol |
23. | Bruno Senna | Williams | DNF - 13 kol |
24. | Michael Schumacher | Mercedes | DNF - 13 kol |
Mistrovství světa jezdců:
č. | jméno | tým | body |
1 | Sebastian Vettel | Red Bull | 61 |
2 | Fernando Alonso | Ferrari | 61 |
3 | Lewis Hamilton | McLaren | 53 |
4 | Kimi Räikkönen | Lotus | 49 |
5 | Mark Webber | Red Bull | 48 |
6 | Jenson Button | McLaren | 45 |
7 | Nico Rosberg | Mercedes | 41 |
8 | Romain Grosjean | Lotus | 35 |
9 | Pastor Maldonado | Williams | 29 |
10 | Sergio Pérez | Sauber | 22 |
11 | Kamuj Kobajaši | Sauber | 19 |
12 | Paul di Resta | Force India | 15 |
13 | Bruno Senna | Williams | 14 |
14 | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | 4 |
15 | Nico Hülkenberg | Force India | 3 |
16 | Felipe Massa | Ferrari | 2 |
17 | Michael Schumacher | Mercedes | 2 |
18 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | 2 |
19 | Heikki Kovalainen | Caterham | 0 |
20 | Vitalij Petrov | Caterham | 0 |
21 | Pedro de la Rosa | Hispania Racing | 0 |
22 | Narain Karthikeyan | Hispania Racing | 0 |
23 | Timo Glock | Marussia | 0 |
24 | Charles Pic | Marussia | 0 |
Pohár konstruktérů:
č. | tým | body |
1 | Red Bull | 109 |
2 | McLaren | 98 |
3 | Lotus | 84 |
4 | Ferrari | 63 |
5 | Mercedes | 43 |
6 | Williams | 43 |
7 | Sauber | 41 |
8 | Force India | 18 |
9 | Toro Rosso | 6 |
10 | Caterham | 0 |
11 | Hispania Racing | 0 |
12 | Marussia | 0 |