Do konce mistrovství světa formule 1 zbývá ještě šest závodů a pozice Lewise Hamiltona v cestě za pátým títulem vypadá zcela neohroženě. Muselo by se stát něco výjimečného, aby přišel o tak velký náskok.
Hamilton v Singapuru vyhrál počtvrté v kariéře a na městském okruhu Marina Bay vyrovnal Vettelův rekord. Navíc si připsal čtvrté vítězství v posledních pěti závodech a udělal výrazný krok k obhajobě titulu.
V asijské metropoli se jel jeden z nejnudnějších závodů sezony, pořadí se měnilo minimálně a zpomalovací vůz se po menší nehodě Sergia Péreze po startu ukázal na dráze jen jednou. Důkazem je i fakt, že pořadí prvních šesti jezdců bylo v cíli stejné jako na startu.
Druhý projel cílem na městském okruhu v rovníkové metropoli Max Verstappen, který potvrdil, že na pomalejších okruzích se stáji Red Bull daří. Nizozemec sice na startu spadl na třetí místo za Vettela, ale povedenou zastávkou v boxech se dostal zpět a svému sokovi z Ferrari už nedal šanci.
Na čtvrté příčce dokončil spolehlivý Valtteri Bottas v zádech s krajanem Kimim Räikkönenem. Se šestou pozicí se musel spokojit Daniel Ricciardo. Nejlepší zástupcem týmů mimo nejsilnější trojici se tentokrát stal Fernando Alonso, který parádním výkonem dovedl vůz McLaren do cíle ne sedmé příčce.
Únava a radost
Lewis Hamilton byl po průjezdu cílem viditelně unavený. V tropickém vedru i vlhkostech není vůbec snadné vydržet dvě hodiny v rozpáleném kokpitu a ještě se naplno soustředit. „Bylo to velmi náročný závod, ale s takovou krásnou podporou v hledišti to šlo. Úžasný den a úžasný víkend. Bude co slavit,“ nechal se slyšet mistr světa. „Měl jsem skvělý start a potom jsem se držel. Po celý tento velmi dlouhý závod. Mám pocit, že byl snad nejdelší v celém mém životě.“
O vedení málem přišel Lewis Hamilton ve 37. kole, když ho zbrzdili soupeři o kolo zpět. Druhý v pořadí Max Verstappen se okamžitě tlačil před něj. A málem mu to vyšlo. „Ta situace byla hodně smolná, mohli za ni jezdci o kolo zpátky. Max Verstappen měl velké štěstí a musel jsem se bránit, abych udržel vedení. Jojo, bylo to hodně těsné,“ říkal jsem si.
Ztráta Vettela překvapila nejen diváky, ale i vítěze závodu. „Byla to dobrá bitva a nejsem si jistý, kde Ferrari ztratilo rychlost. Jsem rád hlavně za to, že my jsme podobný problém neměli.“
Max Verstappen, který byl vyhlášen v hlasování diváků na oficiálních stránkách formule 1 jezdcem závodu, byl spokojený a nepůsobil zdaleka tak unaveně jako Hamilton. „Nebylo to vůbec špatné, škoda nepovedeného začátku, ale potom jsme to dali dohromady, tým nasadil skvělou strategii a dostal mě zpět na druhé místo. To dnes pro mě asi bylo maximem a jsem za něj velmi rád. I kvůli našim technickým problémům. Za safety car mi motor skákal do neutralu, měl jsem nějaké potíže s převodovkou, naštěstí jsem vydržel až do cíle.“
Třetímu v cíli Vettelovi moc do řeči nebylo. „Celkově jsme nebyli dostatečně rychlí, v závodě nám to prostě nešlo, nestačili jsme a je to dost smutné. Při výměně pneumatik jsem nešťastně ztratil a potom už měl jiné starosti než všichni ostatní - snažil jsem se, abych na měkkých gumách vůbec dojel do cíle.“
Důvody další ztráty v celkovém pořadí zatím Vettel nezná. Ale je mu jasné, že je potřeba hledat doma, v Maranellu. „Způsob, jakým jsme přistoupili k závodu, nám nedal šanci na vítězství, z auta jsme nedokázali dostat maximum a můžeme z toho obviňovat pouze sami sebe.“
Drama po startu
Hamilton odstartoval z pole position a první místo si s přehledem pohlídal. Za ním to bylo jiné. Druhý z kvalifikace Max Verstappen moc rychlý nebyl a Sebastian Vettel na něj útočil už v první zatáčce. To mu sice nevyšlo, ale trvalo to pouze dalších pár zákrut, než se na druhou příčku opravdu natlačil.
Německý jezdec to stihl na poslední chvíli. Jakmile se zařadil před Nizozemce, spustilo vedení závodu zpomalovací „žlutou fázi“ a byl ohlášen výjezd safety car. To znamená mimo jiné zákaz předjíždění. To zavinil Sergio Pérez, který strčil koly do vozu týmového kolegy Sebastiena Ocona a poslal ho do bariéry. Mexičan se omlouval do vysílačky, že neměl dost místa na dráze. Ale bylo jasné, že moc neměl chuť pouštět druhý vůz Racing Point Force India vpřed.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Opakovaný start závodu žádné drama nepřinesl, a tak se čekalo na zastávky v boxech. Ty začalo Ferrari. Tým rudých chtěl dostal Vettela do vedení a pokusil se o tzv. undercut - tedy dřívější zastávku v boxech než Hamilton, která by ho na základě vyšší rychlosti na nových pneumatikách dostala vpřed. Tato strategie však hrubě nevyšla.
Žádný z jezdců ještě neměl gumy od startu výrazně sjeté, takže Hamilton po zajetí Vettela do boxů zrychlil, zastavil o pár kol později a bez potíží se vrátil před svého soupeře. Mezi ně se na dráze navíc dostal Segio Pérez, který ještě u svých mechaniků nebyl. Takže zatímco britský závodník v čele ujížděl, Sebastian Vettel si nedokázal dlouho poradit se zarputilým Mexičanem a ztratil cenné sekundy. Po zastávce v depu se tak před Vettela dostal nejen Hamilton, ale v 17. kole také Verstappen, který při výjezdu z boxů za sebou pilota Ferrari těsně udržel.
Navíc tým Ferrari vybral pro Vettela špatné pneumatiky - měkčí sadu, než měli jeho soupeři. V závěru už kvůli tomu ztrácel rychlost, do cíle dojel s propastnou ztrátou čtyřiceti vteřin za Hamiltonem a je zřejmé, že by se před něj Brit dostal, i kdyby ho Ferrari dokázalo při zastávkách dostat vpřed.
Kromě souboje o vedení se v závěru schylovalo k boji o třetí místo, když se na dráze sjela trojice v pořadí Valtteri Bottas - Kimi Räikkönen - Daniel Ricciardo. Ovšem pouze schylovalo. Klikatý okruh mezi mrakodrapy moc šancí na předjetí nedává.
V druhé polovině závodu se opět ukázal Pérez, který se dlouhá kola nemohl dostat před Sirotkina s pomalým williamsem, nadával na něj do vysílačky, aby ho nakonec předjel a z boku do něj vrazil. Vypadalo to jako úmysl, i když šlo spíše o hloupou chybu, protože Pérez poškodil pouze svoje auto. Nicméně byl viníkem kolize. Stejného názoru byli i sportovní komisaři, kteří mu udělili trest průjezdem boxovou uličkou.
Překvapením závodu byl bezesporu loučící se Fernando Alonso, který startoval jedenáctý. Do cíle dokončil na sedmém místě a jako jediný z „dalších týmů“ dokázal zajíždět podobné časy jako vedoucí šestice. To jen potvrdilo, že lídři nemohli jet v závěru zcela naplno. Ferrari, Mercedes i Red Bull určitě mají na to, aby byly za všech okolností rychlejší než současný McLaren.
Mistrovství světa formule 1 pokračuje za 14 dní Velkou cenou Ruska.
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1h51:11.611 min. |
---|---|---|---|
2. | Max Verstappen | Red Bull | +8.961 sek. |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | +39.945 |
4. | Valtteri Bottas | Mercedes | +51.930 |
5. | Kimi Raikkonen | Ferrari | +53.001 |
6. | Daniel Ricciardo | Red Bull | +53.982 |
7. | Fernando Alonso | McLaren | +1:43.011 min. |
8. | Carlos Sainz | Renault | +1 kolo |
9. | Charles Leclerc | Sauber | +1 kolo |
10. | Nico Hulkenberg | Renault | +1 kolo |
11. | Marcus Ericsson | Sauber | +1 kolo |
12. | Stoffel Vandoorne | McLaren | +1 kolo |
13. | Pierre Gasly | Toro Rosso | +1 kolo |
14. | Lance Stroll | Williams | +1 kolo |
15. | Romain Grosjean | Haas | +1 kolo |
16. | Sergio Perez | Force India | +1 kolo |
17. | Brendon Hartley | Toro Rosso | +1 kolo |
18. | Kevin Magnussen | Haas | +2 kola |
19. | Sergey Sirotkin | Williams | +2 kola |
20. | Esteban Ocon | Force India | DNF - 0 kol |
1. | Lewis Hamilton | 281 |
---|---|---|
2. | Sebastian Vettel | 241 |
3. | Kimi Raikkonen | 174 |
4. | Valtteri Bottas | 171 |
5. | Max Verstappen | 148 |
6. | Daniel Ricciardo | 126 |
7. | Nico Hulkenberg | 53 |
8. | Fernando Alonso | 50 |
9. | Kevin Magnussen | 49 |
10. | Sergio Perez | 46 |
11. | Esteban Ocon | 45 |
12. | Carlos Sainz | 38 |
13. | Pierre Gasly | 28 |
14. | Romain Grosjean | 27 |
15. | Charles Leclerc | 15 |
16. | Stoffel Vandoorne | 8 |
17. | Lance Stroll | 6 |
18. | Marcus Ericsson | 6 |
19. | Brendon Hartley | 2 |
20. | Sergey Sirotkin | 1 |
1. | Mercedes | 452 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 415 |
3. | Red Bull/Renault | 274 |
4. | Renault | 91 |
5. | Haas/Ferrari | 76 |
6. | McLaren/Renault | 58 |
7. | Force India/Mercedes | 32 |
8. | Toro Rosso/Honda | 30 |
9. | Sauber/Ferrari | 21 |
10. | Williams/Mercedes | 7 |