O výsledku nočního závodu na okruhu Yas Marina se rozhodovalo hned v prvních metrech. Ještě před první zatáčkou skončily šance vítěze kvalifikace Sebastiana Vettela, jeho týmového kolegy Kimiho Räikkönena i druhého muže na startovním roštu Maxe Verstappena z týmu Red Bull.
Pro Ferrari je výsledek v Singapuru velký problém. Na pomalém městském okruhu byl totiž tým z Maranella favoritem a Vettel se měl vrátit na první příčku v pořadí mistrovství světa. Místo toho vyhrál Lewis Hamilton, navýšil náskok v čele celkovém pořadí a je nyní největším favoritem na zisk titulu. Ve zbývajících šesti závodech je favoritem tým Mercedes, na rychlejších okruzích by se měla projevit větší síla jeho motoru.
Není snadné rozsoudit, kdo havárii po startu zavinil. Skvěle vyrazil vpřed Kimi Räikkönen a dostal se u bariéry před vůz Maxe Verstappena, z druhé strany byl zase o pár metrů před Nizozemcem Sebastian Vettel. Ve snaze bránit svou pozici jel po dráze mírně vlevo, tím dostal do úzkých Verstappena i Räikkönena, kteří se střetli koly a vzali s sebou i Vettela.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Do vedení se po kolizi dostal Lewis Hamilton, který startoval až ze třetí řady, hned za ním číhal Daniel Riciardo s vozem Red Bull, který se musel vyhýbat nehodě. Třetí jezdil po návratu safety car do boxů Nico Hülkenberg, ten se však chybně zvolenou strategií propadl do hloubi pole a na pódiu tak doplnil nejlepší dvojici Valtteri Bottas s druhým vozem Mercedesu.
Před startem na okruhu pršelo, takže závod začínal na mokré trati. Na nehodu neměla více kluzká trať žádný vliv, ale později určitě mokro výsledky ovlivnilo. Výkonnostní ztráta vozů Mercedesu na vodě zmizela a Hamilton, který mokro při závodech miluje, mohl pohodlně poodjíždět druhému Ricciardovi. Vedení udržel navzdory třem výjezdům safety car. V závěru už byl okruh suchý, ale Ricciardo nedokázal na vedoucí příčku zaútočit.
Lewis Hamilton vyhrál už desátou Velkou cenu Singapuru. „Chtěl bych strašně moc poděkovat týmu, tohle byl skvělý výsledek. Ani nevím, jak tak dali auto dohromady. A měli jsme samozřejmě štěstí, pomohla nám havárie. Asi nemůžu být víc šťastný“
Hamilton před startem říkal, že potřebuje zázrak aby vyhrál. To se mu tak trochu splnilo. „Asi mi Bůh přál. Nikdo nečekal, že by se něco takového stalo. Ten zázrak, to byl asi ten déšť před startem. To jsou přesně podmínky pro mě. Samozřejmě je to pro Ferrari nešťastné, ale nám to hodně pomohlo. Skvěle jel i Valtteri (Bottas) a jsme moc rádi. Výborně jel i druhý Daniel Riiciardo, bylo mě ctí s ním závodit.“
Spokojený byl i Daniel Ricciardo. Vadila mu snad jen jedna věc - zase svůj oblíbený noční závod nevyhrál. Na stupních vítězů tam stál už počtvrté. „Nějak se mi nedaří na téhle zatracené trati vyhrát. Ale vážně se snažím. Nakonec jsem za tenhle výsledek rád, měl jsem na startu při nehodě i štěstí. Snažil jen vyhýbat, co to šlo, tři auta přede mnou se sjela dohromady, bylo to hodně těsné. A jsem rád, že tady je víc australských fanoušků než dříve.“
Třetí Valtteri Bottas působil celkem překvapeně. Asi před startem ze šestého místa nečekal, že bude opět na pódiu. „Snažili jsme se limitovat ztráty, čekali jsme boj více vzadu, ale měli jsme velké štěstí. Na mokrých pneumatikách jsem se trápil, ale na suchu to bylo lepší a dokonce jsem mohl vytvářet nějaký tlak na Daniela.“
Také Fin si polepšil v celkovém pořadí a nevzdává boj o titul vicemistra. „Je tu ještě řada závodů a řada šancí, jak získat body a mým cílem je samozřejmě druhé místo Sebastiana Vettela. Bylo by určitě pěkné skončit druhý, ale dnes jsem na to snad ani nemyslel. Jsme rádi za třetí příčku.
Rozhodl start
Před startem v Singapuru zapršelo a všichni očekávali drama. A to přišlo, i když to nebylo vinou deště a mokré trati.
Šest nejlepších jezdců kvalifikace se postavilo na start s pneumatikami do přechodných podmínek, zatímco někteří další, jako například Nico Hülkenberg nebo Fernando Alonso s McLarenem, zvolili gumy do extrémních podmínek. Jak se ukázalo později v závodě, velký rozdíl mezi nimi v rychlosti nebyl, i když kvůli přezouvání byly výhodnější „přechodné pneumatiky“.
Kimi Räikkönen začal nejlépe, proklouzl vpřed podél bariéry, ale Sebastian Vettel přimáčkl Red Bull Maxe Verstappena směrem ke stěně. Ten se nemohl vyhnout a narazil do Fina. Výsledkem byla kolize tří lídrů závodu a jejich konec v závodě. Favorizované Ferrari tak přišlo před první zatáčkou o obě auta. Havárii odnesl také Fernando Alonso, který později zajel s poškozeným monopostem do boxů a skončil.
Vettel sice pokračoval dál, ale ve třetí zatáčce ztratil nad poškozeným autem kontrolu a roztočil se na dráze. Hamilton na druhém místě měl co dělat, aby se mu vyhnul.
Poprvé vyrazil na dráhu safety car, poprvé Hamilton bránil vedení před dotírajícím Danielem Ricciardem. Jakmile však měl před sebou volnou dráhu, snadno Australanovi poodjel. Na vodě zářil. A nebylo to rychlostí jeho vozu, týmový kolega Valtteri Bottas se trápil, dokonce ho chvíli po restartu předjel Jolyon Palmer, kterému se zatím s vozem Renault letos příliš nedařilo.
V 11. kole, kdy už déšť definitivně ustal, přišlo další přerušení závodu. Ruský závodník Daniil Kvjat poslal auto do smyku, když nezvládl řízení na konci zadní rovinky. Hned se omlouval svému týmu do vysílačky, věděl, že to byla jeho chyba. Výjezdu zpomalovacího vozu využila řada jezdců k výměně pneumatik, nové gumy do přechodných podmínek nazul i druhý Daniel Ricciardo. Lídr závodu Hamilton zůstal na dráze, ale na rychlosti se nijak neprojevilo, že má na voze starší gumy než jeho soupeři.
Povrch okruhu postupně osychal a prvním jezdcem, který přezul na gumy do sucha, byl Kevin Magnussen z týmu Haas. Ve 24. kole byl v boxech. Okamžitě byl rychlejší a začala vlna přezouvání na hladké pneumatiky. Ricciardo to stihl o kolo dřív ne Hamilton, ale žádný čas na něj nezískal.
Už to vypadalo, že britský pilot si v klidu dojede pro vítězství, Australan na něj ztrácel kolem deseti vteřin, když další výjezd zpomalovacího vozidla srazil pole jezdců dohromady. Ve 38. kole zůstal stát na dráze Marcus Ericsson s vozem Sauber a Hamiltonovi nebylo nic platné volání, že stačil virtuální safety car. Ricciarda měl opět těsně za zadním křídlem.
K souboji o vítězství však nedošlo. Lídr šampionátu sice už nedokázal odjet soupeři na výraznější rozdíl, ale na úzkém okruhu vedení bezpečně kontroloval. Cílem projel jako první a radostně výskal do vysílačky - triumf v Singapuru je nečekaným bonusem v plánu Mercedesu.
Mistrovství světa formule 1 pokračuje za 14 dní Velkou cenou Malajsie.
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 2h03m23.543s |
---|---|---|---|
2. | Daniel Ricciardo | Red Bull/Renault | +4.507s |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | +8.800s |
4. | Carlos Sainz | Toro Rosso/Renault | +22.822s |
5. | Sergio Perez | Force India/Mercedes | +25.359s |
6. | Jolyon Palmer | Renault | +27.259s |
7. | Stoffel Vandoorne | McLaren/Honda | +30.388s |
8. | Lance Stroll | Williams/Mercedes | +41.696s |
9. | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | +43.282s |
10. | Esteban Ocon | Force India/Mercedes | +44.795s |
11. | Felipe Massa | Williams/Mercedes | +46.536s |
12. | Pascal Wehrlein | Sauber/Ferrari | +2 kola |
13. | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | DNF-50 kol |
14. | Nico Hülkenberg | Renault | DNF-48 kol |
15. | Marcus Ericsson | Sauber/Ferrari | DNF-35 kol |
16. | Daniil Kvjat | Toro Rosso/Renault | DNF-10 kol |
17. | Fernando Alonso | McLaren/Honda | DNF-8 kol |
18. | Sebastian Vettel | Ferrari | DNF-0 kol |
19. | Kimi Räikkönen | Ferrari | DNF-0 kol |
20. | Max Verstappen | Red Bull/Renault | DNF-0 kol |
1. | Lewis Hamilton | 263 |
---|---|---|
2. | Sebastian Vettel | 235 |
3. | Valtteri Bottas | 212 |
4. | Daniel Ricciardo | 162 |
5. | Kimi Raikkonen | 138 |
6. | Max Verstappen | 68 |
7. | Sergio Perez | 68 |
8. | Esteban Ocon | 56 |
9. | Carlos Sainz | 48 |
10. | Nico Hulkenberg | 34 |
11. | Felipe Massa | 31 |
12. | Lance Stroll | 28 |
13. | Romain Grosjean | 26 |
14. | Kevin Magnussen | 11 |
15. | Fernando Alonso | 10 |
16. | Jolyon Palmer | 8 |
17. | Stoffel Vandoorne | 7 |
18. | Pascal Wehrlein | 5 |
19. | Daniil Kvjat | 4 |
20. | Marcus Ericsson | 0 |
21. | Antonio Giovinazzi | 0 |
1. | Mercedes | 475 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 373 |
3. | Red Bull/Renault | 230 |
4. | Force India/Mercedes | 124 |
5. | Williams/Mercedes | 59 |
6. | Toro Rosso/Renault | 52 |
7. | Renault | 42 |
8. | Haas/Ferrari | 37 |
9. | McLaren/Honda | 17 |
10. | Sauber/Ferrari | 5 |