Lídr šampionátu Lewis Hamilton skončil až pátý za dalším smolařem devátého soutěžního víkendu Sebastianem Vettelem z Ferrari.
Stříbrné šípy nebyly tentokrát vůbec ve hře o prvenství, k němu směřoval z pole position Charles Leclerc z Ferrari, ale stejně jako v únoru v Bahrajnu se ho po vítězství v kvalifikaci nedočkal.
Dvě kola před cílem jej skvěle jedoucí Nizozemec předjel, byť manévrem na hranici pravidel, při kterém dopustil vzájemný kontakt. Incident se stal předmětem vyšetřování závodních komisařů a teprve tři a půl hodiny po průjezdu cílem padl verdikt, že Verstappen regule neporušil a výsledky tedy oficiálně platí.
Elita formule 1 jako kdyby si na Red Bull Ringu vzala k srdci kritiku po předchozích spíše nudných závodech a na trati se odehrála celá řada bitev. Pro pozdějšího vítěze přitom domácí Grand Prix jeho týmu nezačala vůbec dobře, protože start z první řady pokazil a propadl se z druhého místa na osmé.
Postupně se ale propracoval vpřed, nečekaně snadno předjel i největší esa a obstaral infarktové finále. Na Leclerca v závěru opakovaně útočil a uspěl až v 69. kole v pravotočivé zatáčce, do níž vjel vnitřní stopou. Vůz nasměroval k vnějšímu kraji silnice, aby neměl soupeř místo, a kola vozů se při tom dotkla. První místo pak Verstappen nepustil a vybojoval šestý triumf v kariéře.
„Nemyslím, že bychom za to měli dostat penalizaci. Podruhé jsem brzdil trochu později v zatáčce. Z mého pohledu je tohle závodění. Je to tvrdé závodění, jinak bychom mohli zůstat doma,“ prohlásil Verstappen. „Pokud by tohle nebylo v závodech povoleno, jaký by pak mělo smysl být ve formuli 1,“ dodal.
Leclerc ze souboje jednadvacetiletých jezdců vyšel jako poražený a na poslední chvíli přišel o premiérové vítězství v kariéře. Předjetí po sporném manévru jen těžko trávil.
ONLINE: Velká cena Rakouska formule 1Závod jsme sledovali v podrobné reportáži |
„Pro mne v autě to bylo celkem jasné. Nevím, jak to vypadalo zvenčí,“ řekl. „O kolo předtím to bylo všechno v pořádku, taky jsem byl na vnějšku a na výjezdu mi nechal prostor na šířku auta. V dalším kole ne, došlo ke kontaktu a já musel vyjet z trati, takže už jsem neměl šanci ho znovu předjet,“ dodal.
Šťastný víkend neabsolvoval ani jeho týmový kolega Vettel. V sobotní kvalifikaci nemohl kvůli technickým problémům zasáhnout do finálové části, ale po startu z devátého místa se brzy propracoval na dohled pódiu. Jenže další porci smůly si čtyřnásobný mistr světa vybral při první zastávce v boxech, protože při jeho příjezdu nebyli připraveni mechanici s pneumatikami.
Nakonec alespoň získal Hamiltonův skalp a víkend ukončil v dobré náladě. „Sice bych si rád odnesl něco z pódia, ale nakonec to byla zábava, užil jsem si to. Prostě jsem naháněl lidi vepředu a bylo to fajn,“ prohlásil.
Hamilton poprvé v sezoně skončil hůře než druhý. Britský pětinásobný šampion po penalizaci z kvalifikace kvůli ohrožení soupeře startoval až ze čtvrtého místa a v závodě se také on zdržel v depu. Při přezouvání pneumatik mu mechanici vyměnili i poškozené přední přítlačné křídlo, což jej stálo čas, a propadl se pořadím.
Velká cena Rakouskazávod mistrovství světa vozů formule 1 ve Spielbergu 1. Verstappen (Niz./Red Bull) 1:21:58,017, 2. Leclerc (Mon./Ferrari) -2,724, 3. Bottas (Fin./Mercedes) -18,960, 4. Vettel (Něm./Ferrari) -19,610, 5. Hamilton (Brit./Mercedes) -22,805, 6. Norris (Brit./McLaren), 7. Gasly (Fr./Red Bull), 8. Sainz (Šp./McLaren), 9. Räikkönen (Fin./Alfa Romeo), 10. Giovinazzi (It./Alfa Romeo) všichni -1 kolo. Nejrychlejší kolo: Verstappen. |