Brit Lewis Hamilton se raduje ze zisku pátého titulu mistra světa v seriálu...

Brit Lewis Hamilton se raduje ze zisku pátého titulu mistra světa v seriálu formule 1. | foto: Reuters

Hamilton získal pátý titul mistra světa, v Mexiku mu stačilo čtvrté místo

  • 23
Je to definitivní. Lewis Hamilton z týmu Mercedes je popáté mistrem světa. Při Velké ceně Mexika mu k tomu stačil zisk čtvrtého místa. Zajímavý závod ovládl Max Verstappen s vozem Red Bull, na stupně vítězů ho doprovodili jezdci Ferrari.

Lewis Hamilton sice skončil po protrápeném závodě na čtvrtém místě, v cíli se však nejvíce radoval právě on. Nejdříve byl dojatý, poté poskakoval mezi proudícími davy diváků. Stal se popáté mistrem světa. Dva závody před koncem má v průběžném pořadí nedostižný náskok 64 bodů před Němcem Sebastianem Vettelem z Ferrari.

„Je to hodně zvláštní pocit dostihnout Fangia. V první řadě bych chtěl poděkovat fanouškům, dělají Vekou cenu Mexika ještě lepší, než je. A chtěl bych poděkovat svému týmu. Jsem pyšný na to, jak všichni po celý rok tvrdě pracují,“ uvedl v rozhovoru s moderátorem na okruhu. „Dosáhnout stejného milníku jako Fangio, který také získal pátý titul s Mercedesem, to je prostě neuvěřitelný pocit.“

Třiatřicetiletý Hamilton získal první titul v roce 2008 s vozem McLaren, další pak přidal v barvách Mercedesu v letech 2014, 2015 a loni, kdy slavil rovněž v Mexiku. V historii F1 je teprve třetím jezdcem s pěti celkovými triumfy. Hamilton vyrovnal bilanci Argentince Juana Manuela Fangia, lepší už je pouze rekordman Němec Michael Schumacher se sedmi tituly.

Velká cena Mexika však staronovému šampionovi nevyšla. Oba vozy Mercedesu byly v extrémní nadmořské výšce pomalejší než red bully nebo ferrari, Hamilton se postupně propadl z druhého místa po startu mimo stupně vítězů. „Závod to byl dnes strašný, měl jsem skvělý start a potom už moc nevím, co se dělo. Trápili jsme se asi nejvíc v letošní sezoně, ale snažil jsem se udržet auto na trati a dovézt ho až do cíle.“

Závod v Mexiku ale nebyl pro zisk titulu zásadní. Lewisi Hamiltonovi stačilo k udržení náskoku v čele pořadí sedmé místo při vítězství Sebastiana Vettela. Jeho úhlavní sok však skončil druhý, takže by se titul slavil i v případě, pokud by Hamilton nedojel do cíle.

Závod jsme sledovali minutu po minutě

Max Verstappen odjel v Mexiku bezproblémový závod, vedl od startu až do cíle, nikdo ze soupeřů se mu nepřiblížil. „Start byl extrémně důležitý. Moc jsem poslední noc nespal, tak moc jsem chtěl vyhrát a to se nakonec povedlo. Měli jsme skvělé pneumatiky, auto fungovalo výborně a jsem moc spokojen.“

Stáj Red Bull mohla slavit stejně jako v kvalifikaci double, Daniel Ricciardo s další rakouským strojem držel ještě 10 kol před cílem druhou pozici, ale vyřadila ho technická závada, podle všeho opět motoru renault. „Je škoda, že Daniel vypadl ze závodu, jinak bychom určitě skončili oba na stupních vítězů. Dnes jsem jinak moc spokojený a jedu domů,“ zakončil krátce nizozemský mladík.

Druhým mužem závodu byl Sebastian Vettel, který právě v Mexiku přišel i o teoretickou šanci na zisk titulu mistra světa. Není divu, že na oslavy neměl ani pomyšlení. Ačkoliv stál poprvé v Mexiku na stupních vítězů, mračil se na všechny strany.

Max Verstappen ze stáje Red Bull na trati Velké ceny Mexika

„Není to pro mě úplně snadný den, ale samozřejmě si to Lewis Hamilton hodně zaslouží. Po celou sezonu odváděli hodně dobrou práci a titul je ve správných rukou. Gratulu jim,“ řekl Vettel moderátorovi na okruhu Davidu Coulthardovi a šel se obejmout se svým soupeřem Lewisem Hamiltonem. Letos je dobojováno.

Třetí jezdec v cíli Kimi Räikkönen zvládl jako jediný ze špičky celý závod s jednou výměnou pneumatik. Ta ho vynesla před Hamiltona a po odstoupení Ricciarda vystoupal až na pódium. Třetí příčka je pro jeho tým důležitá, v Poháru konstruktérů ještě jasno není, Mercedes má na Ferrari dva závody před koncem sezony náskok 55 bodů.

„S ohledem na to, jak jsem odstartoval, to byla nejlepší strategie. Bylo to nejlepší možné řešení situace a nutno říct, že auto jelo docela dobře. Je to dobrý výsledek, i když bychom samozřejmě chtěli víc. Ale uvidíme příště,“ uvedl s nicneříkajícím výrazem finský závodník.

Přetlačovaná na startu

Velká cena Mexika patří díky nezvyklé poloze okruhu, leží v nadmořské výšce dva tisíce metrů nad mořem, k nejnáročnějším závodům seriálu. Technika hodně trpí a také letos nepustila až do cíle několik jezdců.

Vzhledem k převaze v kvalifikaci byl favoritem pro závod tým Red Bull, ale na startu to vypadalo spíš na útok Mercedesu. Daniel Ricciardo na první startovním slotu zaváhal a kromě jeho týmového kolegy Verstappena se kolem něj prohnal také Hamilton. Ten měl absolutně nejlepší start a před první zatáčkou se poprvé a naposledy v závodě dostal na první místo. I když jen čumákem svého vozu.

Max Verstappen však držel výhodnější vnitřní stopu a vedení udržel. Skvěle začal také Valtteri Bottas s druhým mercedesem, útok na Sebastiana Vettela mu však nevyšel a po vzájemné kolizi dokonce navštívil únikovou zónu.

Lewis Hamilton ze stáje Mercedes útočí ve Velké ceně Mexika na titul mistra...
Pilot stáje Red Bull Max Verstappen (vlevo) a vedoucí muž průběžného pořadí...

Na vysokohorském okruhu hodně trpí i pneumatiky, kvůli častým levotočivým zatáčkám zejména levá přední a to byl hlavní problém Mercedesu v závodě. Pneumatiky odcházely oběma jeho pilotům rychleji než konkurentům a braly tak Bottasovi a Hamiltonovi rychlost. Oba navštívili své mechaniky již v jedenáctém kole, nutně potřebovali nové obutí.

Ve třináctém kole je následoval Ricciardo, ve čtrnáctém Verstappen, jezdci Ferrari zamířili ke svým mechanikům až v okruhu osmnáctém. Koly navíc na starších gumách sice ztratili hodně vteřin, v konečném důsledku však možná získali menší výhodu. Navíc Kimi Räikkönen se dokázal s touto jedinou zastávkou dostat extrémně šetrnou jízdou až do cíle.

Zrychloval zejména Sebastian Vettel, ve 34. kole se prohnal kolem Daniela Ricciarda a ve 39. kole předstihl Hamiltona. Tak snadno se mu nepodařilo dostat před mercedes za celou sezonu. O osm kol později dostihl Hamiltona také Ricciardo a nešťastný mistr světa při bránění pozice vlétl do únikové zóny.

Vpřed se sunul také Kimi Räikkönen, který tak dlouho útočil na Valtteriho Bottase, až krajana donutil k chybě. I druhý mercedes skončil mimo trať za první zatáčkou. Bottas chvíli poté navíc zajel do boxů. Stejně jako všichni jeho soupeři. Jen právě Räikkönen a také Ricciardo měli pneumatiky v tak dobrém stavu, že na nich mohli jet až do cíle.

Finovi se to povedlo, Ricciardovi ne. Ale na vině nebyly pneumatiky. Podruhé za sebou odstoupil australský závodník kvůli závadě motoru renault. Tedy motoru, s jehož výrobcem podepsal pro příští sezonu smlouvu. V 61. kole pro něj závod končil.

Tím bylo pořadí dané, za suverénním Verstappenem se seřadili jezdci Ferrari. Mercedes tentokrát na odpověď neměl výkonnost.

Nejlepším jezdcem „zbytku světa“ za nejlepšími třemi týmy se stal Nico Hülkenberg z tovární stáje Renault, za ním slavil Charles Leclerc z týmu Sauber a Stoffel Vandoorne po delší době bodoval pro McLaren. Poslední body šly opět do Sauberu a díky Pierrovi Gaslymu do Tora Rossa.

Mistrovství světa formule 1 pokračuje za 14 dní Velkou cenou Brazílie v Sao Paulu.

Výsledky Velké ceny Mexika F1:
1.Max VerstappenRed Bull1h38:28.851 min.
2.Sebastian VettelFerrari+17.316 vt.
3.Kimi RaikkonenFerrari+49.914
4.Lewis HamiltonMercedes+1:18.738 min.
5.Valtteri BottasMercedes1 kolo
6.Nico HulkenbergRenault+2 kola
7.Charles LeclercSauber+2 kola
8.Stoffel VandoorneMcLaren+2 kola
9.Marcus EricssonSauber+2 kola
10.Pierre GaslyToro Rosso+2 kola
11.Esteban OconForce India+2 kola
12.Lance StrollWilliams+2 kola
13.Sergey SirotkinWilliams+2 kola
14.Brendon HartleyToro Rosso+2 kola
15.Kevin MagnussenHaas+2 kola
16.Romain GrosjeanHaas+3 kola
17.Daniel RicciardoRed BullDNF - 61 kol
18.Sergio PerezForce IndiaDNF - 38 kol
19.Carlos SainzRenaultDNF - 28 kol
20.Fernando AlonsoMcLarenDNF - 3 kola
Mistrovství světa jezdců:
1.Lewis Hamilton358
2.Sebastian Vettel294
3.Kimi Raikkonen236
4.Valtteri Bottas227
5.Max Verstappen216
6.Daniel Ricciardo146
7.Nico Hulkenberg69
8.Sergio Perez57
9.Kevin Magnussen53
10.Fernando Alonso50
11.Esteban Ocon49
12.Carlos Sainz45
13.Romain Grosjean31
14.Pierre Gasly29
15.Charles Leclerc27
16.Stoffel Vandoorne12
17.Marcus Ericsson9
18.Lance Stroll6
19.Brendon Hartley4
20.Sergey Sirotkin1
Pohár konstruktérů:
1.Mercedes585
2.Ferrari530
3.Red Bull/Renault362
4.Renault114
5.Haas/Ferrari84
6.McLaren/Renault62
7.Force India/Mercedes47
8.Sauber/Ferrari36
9.Toro Rosso/Honda33
10.Williams/Mercedes7

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž