Sebastian Vettel ovládl už čtvrtý závod formule 1 za sebou a potvrzuje, že jako úřadující mistr světa je mužem na svém místě. S padesáti body vládne šampionátu a nechává konkurenci daleko za sebou. Ale těsné vítězství v kvalifikaci, a pro Vettela trochu šťastný začátek závodu ukazují, že tým McLaren není výkonnostně jeho Red Bullu moc vzdálen.
V sobotním boji o místa na startovním roštu porazil Vettel Hamiltona o jedinou desetinu vteřinu a v závodě se čekal útok jedničky McLarenu na vítězství. Ale to by museli mít Hamilton, Button a spol. lepší start.
Plánovanou strategii McLarenu překazil Nick Heidfeld, který ještě začátkem letošního roku neměl angažmá a zaučoval se jako testovací jezdec týmu Mercedes. Nyní ale sedí v Renaultu a piloty, pro které měl připravovat auto, tedy Schumachera a Rosberga, jakoby mimochodem poráží.
V Malajsii vyrazil Heidfeld ze šestého místa na startu jako kdyby půl roku nezávodil. V široké první zatáčce se vnějškem prodral na druhou příčku, a předjet se nenechal až do úvodních výměn pneumatik. Vedoucí Vettel měl díky němu nečekaný klid - pohodlně poodjížděl největším soupeřů a Heidfeld v Renaultu, který přes překvapivou rychlost nemá parametry vítězného stroje, za sebou brzdil naštvaného Hamiltona i vyčkávajícího Buttona.
Starty jsou letos doménou týmu Lotus-Renault. To potvrdil i ruský jezdec Petrov, který v Austrálii slavil na stupních vítězů. Teď z osmé pozice po kvalifikaci vtrhl hned za Heidfeldem mezi favority závodu, a jen kvůli menší rvavosti v úvodních zatáčkách zůstal za piloty McLarenu. Nebyl však dost rychlý, aby za sebou udržel dvojici Ferrari. Jezdci stáje z Maranella byli v závodě lepší než na jedno kolo a Rus neměl šanci.
Povedený start předvedl také Michael Schumacher. Nejúspěšnější jezdec formule 1 všech dob v možná nejhorším Mercedesu, který kdy v šampionátu závodil, se posunul z jedenáctého na osmé místo. Naopak jeho týmový kolega Rosberg nejdůležitější proces celého závodu nezvládl ideálně a z desítky nejlepší sklouzl na třináctou příčku.
Jak ale vypadá start jako ze špatného formulového snu ukázal Mark Webber. Australský pilot se po třetím místě v kvalifikaci těšil na boj o vítězství, místo toho bojoval ve druhém kole o desáté místo. Po zhasnutí červených světel to při pohledu z okolních pozic vypadalo, jako by do druhého Red Bullu namontovali pro start motor trabantu. Webber spadl až Japonce Kobajašiho se Sauberem.
První zastávky v boxech nerozhodly
Do třináctého kola, kdy začaly úvodní výměny pneumatik, stihl Vettel najet na Heidfelda, a na jezdce McLarenu za ním, téměř deset vteřin. To byl rozhodující náskok, který mu v dalším průběhu závodu dovolil držet první místo.
Lídr závodu z Německa se zastavil u svých mechaniků mezi prvními, což dovolilo Alonsovi a po něm Petrovovi ochutnat poprvé v sezoně, jaké to je být lídrem závodu formule 1. Bohužel pro oba to nevedlo ani k umístění na stupních vítězů. I když zatím to pro Alonsa vypadalo dobře.
Španělský pilot se na čerstvých pneumatikách prohnal okolo Jensona Buttona s McLarenem, chvíli po něm si pohrál s Kamujem Kobajašim ze Sauberu, který přezouval pneumatiky jako poslední ze všech jezdců na dráze. Před sebou měl už kromě Vettela jen Lewise Hamiltona, ale výš se už v závodě dostat neměl...
Mark Webber stoupal po pokaženém startu vpřed. Poskočil na šestou příčku, ale za agresivní jízdu platil předčasně opotřebovanými pneumatikami. Jako vůbec první musel ve 23. kole pro novou sadu obutí a opět klesl. Chvíli předtím ho předjel Massa s Ferrari. Ale Webber byl rychlejší a to se mu mělo v závěru závodu vyplatit, navzdory čtyřem zastávkám u mechaniků.
Sjeté gumy Lewise Hamiltona
Do třicátého kola vyměnila většina předních pilotů pneumatiky podruhé a s Nickem Heidfeldem, který výborně odstartoval, to nevypadalo dobře. Spadl až na šesté místo za Webbera a horko těžko hájil pozici před dotírajícím Felipem Massou s vozem Ferrari. Jenže závěr závodu měl patřit jezdcům, kteří umějí lépe zacházet s pneumatikami a pomaleji se jim opotřebovávají. A k nim rozhodně Nick Heidfeld, který celý minulý podzim obutí Pireli pro formuli 1 testoval, patří.
Ale zacházet opatrně s gumami umí i Sebastian Vettel. Od třicátého kola začal Hamiltonovi, který se mu nebezpečně přiblížil, opět ujíždět. Záď Britova McLarenu začala totiž výrazněji sjíždět pneumatiky a ten rázem nabíral ztrátu téměř vteřiny na kolo. O vítězi bylo v podstatě rozhodnuto, ale o dalších příčkách na stupních vítězů ani náhodou.
Poprvé na svůj agresivní styl doplatil Hamilton ve 39. kole, kdy se před něj díky výhodnějšímu naplánování průjezdu boxovou uličkou posunul jeho týmový kolega Jenson Button. A podruhé deset kol před cílem, kdy se za jeho zadním křídlem zjevil rudý stín Ferrari Fernanda Alonsa.
Hamilton měl gumy sjeté po pár kolech na trati, takže Alonso byl rychlejší a útočil na svého trápícího se soka. Několikrát se málem dostal před něj. Ale nešlo to. Přestal mu totiž fungovat pohyblivý prvek zadního křídla, díky kterému se snižuje přítlak a tedy zvyšuje rychlost na rovinkách.
S porouchaným autem musel jít Alonso do manévru s vysokou mírou rizika a to se mu nevyplatilo. Při brzdění do zatáčky vrazil do zadního kola Hamiltonova McLarenu a urazil si kus předního křídla. Pomalu dokroužil do boxů a jeho sny o stupních vítězů v sezoně 2011 skončily dříve než před čtrnácti dny v Austrálii. Propadl se na sedmou příčku za Marka Webbera, který stejně jako Hamilton řešil celý závod problémy s příliš sjetým obutím.
Sebastian Vettel na Red Bullu na trati Velké ceny Malajsie.
Jenže ani Hamilton za Vettelem a týmovým kolegou Buttonem nevydržel až do cíle. Na čtvrté sadě pneumatik chtěl dojet až do cíle, ale čtyři kola před cílem vyjel z dráhy, zvedl prach ležící v únikové zóně a prohnal se kolem něj Mark Webber. Tedy jezdec, který byl v průběhu závodu i pět a více míst za ním. Hamilton musel pouhá tři kola před cílem pro nové obutí a padl až na sedmé místo. Alonso se tedy před něj nakonec dostal, i když za mnohem méně bodů, než v průběhu závodu očekával.
Sportovní komisaři FIA našli v souboji obou mistrů světa prohřešky proti pravidlům. Hamilton při obraně pozice změnil více než jednou svůj směr jízdy (česky řečeno před Alonsem kličkoval) a Alonso šel do souboje příliš agresivně až nebezpečně. Oběma bylo k výslednému času přičteno 20 vteřin. Alonso přesto zůstal šestý. Hamilton se však propadl na osmou příčku za Kobajašiho ze Sauberu.
Heidfeld nahradil Petrova
Stejně jako Hamilton nezvládal bleskovou degradaci obutí na okruhu Sepang ani ruský závodník Petrov. Ta tam byl jeho australská forma. Ve startovním poli se bil na posledních bodovaných místech a poté zkusil dojet do cíle na gumách, které nestačily. A navíc příliš agresivním stylem.
Vítězné oslavy Vettela |
Petrov najel dvě kola před cílem na obrubník a následovala nerovnost v únikové zóně. Poté se proletěl vzduchem a skončil s autem zapíchnutým v travnaté únikové zóně vedle trati. Naproti tomu Heidfeld prokázal, že zkušenosti s pneumatikami Pireli se mu mohou hodit. Ačkoliv měnil obutí o čtyři kola dříve než Mark Webber, dokázal dotírajícího australského pilota udržet až do cíle za sebou a přinesl týmu Lotus-Renault další dárek. Již druhé stupně vítězů.
Zatímco Ferrari opět na nejlepší trojici nedosáhlo, skromný tým podporovaný francouzskou automobilkou už víceméně pouze jako dodavatelem motorů, sbírá body a jen kvůli jezdecké chybě Petrova není v celkovém pořadí Poháru konstruktérů před týmem z Maranella. Jak by to asi vypadalo, kdyby Robert Kubica, o poznání rychlejší jezdec než Petrov nebo Heidfeld, neležel v nemocnici s těžkými zraněními rukou a nohy. Polák možná kvůli nehodě v lokální italské rallye přišel o životní šanci.
Rychlost se někdy nevyplácí
Stejně jako v McLarenu, tak i ve Ferrari byl tentokrát lepší pomalejší jezdec. Alonso se sice po výměně křídla dokázal dotáhnout na pátého týmového kolegu Massu, ale cílem projížděl těsně za ním. Na šestém místě. A jeho zdrcený výraz na tváři po vystoupení z kokpitu hovořil za vše. Se šestým místy o titul bojovat nemůže.
Zato Jenson Button možná ani nedoufá, že by jel na titul. Lewis Hamilton je prostě rychlejší a to zkušený Brit dobře ví. Ale také ví, že úsporný styl jízdy, kterým se prezentuje celou svou kariéru, méně ničí pneumatiky, což může být v letošní sezoně s měkkými Pireli rozhodující. Button, který projíždí každou zatáčku zcela čistě bez smyků a probržďování, lídra závodu Vettela sice neohrozil, zároveň však neměl v závěru závodu nikoho daleko za sebou. Pohodlně si dojel pro osmnáct bodů.
Za zmínku stojí další vynikající výkon Japonce Kobajašiho, který si dojel pro osmé místo. Po trestu pro Hamiltona dokonce pro sedmé. A nyní za něj konečně dostane body. Diskvalifikace podobné té v Austrálii Sauberu nehrozí. Jen škoda pro francouzský tým, že podobně jako v Melbourne nevyšel závod nováčkovi Pérezovi. Ten se od startu trápil kolem patnáctého místa a nakonec ani nedojel do cíle.
Snad ještě větším zklamáním než Ferrari jsou výkony stáje Mercedes. Nico Rosberg se po tragickém startu vůbec nedokázal dostat do hry o body, kde mimochodem chvílemi byli i piloti stáje Toro Rosso, tedy bývalého Minardi, a Michael Schumacher se trápil. Ale nejel špatně. Při Velké ceně Malajsie předvedl jeden z lepších výkonů od návratu do formule 1 a připsal si dva body za deváté místo. Těsně před cílem dokázal předjet Paula di Restu z týmu Force India. Ten ale nebyl smutný, jako nováček bodoval i podruhé v sezoně a navíc tentokrát porazil týmového kolegu Adriana Sutila.
Třetím závodem sezony formule 1 bude Velké cena Číny. Jede se už za týden.
Výsledky Velké ceny Malajsie formule 1:
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Sebastian Vettel | Red Bull | 1h37:39.832 |
2. | Jenson Button | McLaren | + 3.261 |
3. | Nick Heidfeld | Renault | + 25.075 |
4. | Mark Webber | Red Bull | + 26.384 |
5. | Felipe Massa | Ferrari | + 36.958 |
6. | Fernando Alonso | Ferrari | + 57.248 |
7. | Kamuj Kobajaši | Sauber | + 1:07.239 |
8. | Lewis Hamilton | McLaren | + 1:09.957 |
9. | Michael Schumacher | Mercedes | + 1:24.896 |
10. | Paul di Resta | Force India | + 1:31.563 |
11. | Adrian Sutil | Force India | + 1:41.379 |
12. | Nico Rosberg | Mercedes | + 1 kolo |
13. | Sébastien Buemi | Toro Rosso | + 1 kolo |
14. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | + 1 kolo |
15. | Heikki Kovalainen | Lotus | + 1 kolo |
16. | Timo Glock | Virgin | + 2 kola |
17. | Vitalij Petrov | Renault | + 4 kola |
18. | Vitantonio Liuzzi | Hispania | DNF - 47 kol |
19. | Jérôme D'Ambrosio | Virgin | DNF - 43 kol |
20. | Jarno Trulli | Lotus | DNF - 32 kol |
21. | Sergio Pérez | Sauber | DNF - 24 kol |
22. | Rubens Barrichello | Williams | DNF - 23 kol |
23. | Narain Karthikeyan | Hispania | DNF - 15 kol |
24. | Pastor Maldonado | Williams | DNF - 9 kol |
Pořadí mistrovství světa jezdců:
č. | jméno | tým | body |
1 | Sebastian Vettel | Red Bull | 50 |
2 | Jenson Button | McLaren | 26 |
3 | Mark Webber | Red Bull | 22 |
4 | Lewis Hamilton | McLaren | 22 |
5 | Fernando Alonso | Ferrari | 20 |
6 | Felipe Massa | Ferrari | 16 |
7 | Nick Heidfeld | Renault | 15 |
8 | Vitalij Petrov | Renault | 15 |
9 | Kamuj Kobajaši | Sauber | 6 |
10 | Sébastien Buemi | Toro Rosso | 4 |
11 | Michael Schumacher | Mercedes | 2 |
12 | Adrian Sutil | Force India | 2 |
13 | Paul di Resta | Force India | 2 |
14 | Nico Rosberg | Mercedes | 0 |
15 | Sergio Pérez | Sauber | 0 |
16 | Rubens Barrichello | Williams | 0 |
17 | Pastor Maldonado | Williams | 0 |
18 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 0 |
19 | Jarno Trulli | Lotus | 0 |
20 | Heikki Kovalainen | Lotus | 0 |
21 | Timo Glock | Virgin | 0 |
22 | Jérôme D'Ambrosio | Virgin | 0 |
23 | Vitantonio Liuzzi | Hispania | 0 |
24 | Narain Karthikeyan | Hispania | 0 |