Jak vypadá celkové pořadí mistrovství světa formule 1? Sebastian Vettel už vede před Lewisem Hamiltonem pouze o dvanáct bodů a vše je po Kanadě zase otevřené. Před závodem v Montrealu byl mezi nimi rozdíl 25 bodů.
„Chtěl bych poděkovat všem divákům na tribunách a všem fanouškům, každý rok jste úžasní, stejně jako letos, moc vám děkuju. Před deseti lety jsem zde získal své první vítězství a zopakovat to dnes je skvělý pozic. I když z mého pohledu to nebyl příliš komplikovaný závod, po dobrém startu se mi dařilo všem ujíždět a soustředit se pouze na sebe a své auto,“ nechal se slyšel Lewis Hamilton.
V Kanadě nejlépe odstartoval Max Verstappen s vozem Red Bullu, který vtrhl vnějškem do první zatáčky a z pátého místa se posunul až na druhou příčku! Sebastian Vettel začátek moc nezvládl a kromě Nizozemce se propadl až za Bottase. Navíc mu Verstappen v tlačenici v prvních zatáčkách urazil polovinu předního křídla a musel zatočit předčasně do boxů. Poté už jen dotahoval ztrátu.
Max Verstappen namísto útoků na vedoucího Lewise Hamiltona zastavil vedle trati s technickou závadou, takže se vše vpředu po 11. kole zjednodušilo. Hamilton s Bottasem uháněli nikým nerušeni, Daniel Ricciardo odolával útokům svých soupeřů. A úspěšně. I díky problémům Ferrari udržel třetí příčku.
Poté na stupních vítězů opět všechny bavil. Australský smíšek si vzal na paškál velkého filmového hrdinu. „Dnes jsem měl radost až ve chvíli, když jsem viděl šachovnicový prapor. Závod to byl těžký, celou dobu jsem jen bránil. A navíc v kokpitu bylo velké vedro, opravdu úmorné.“
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Víc toho australský pilot na stupních vítězů nenamluvil. Změnil se v barmana. Herec Patrick Stewart, který se proslavil jako X-Man Charles F. Xavier nebo třeba kapitán Jean-Luc Picard ze Star Treku, byl pro tentokrát speakerem s jezdci na pódiu a nejdříve sledoval, jak Daniel Ricciardo pije šampaňské z jedné své boty, aby si poté sám lokl této „pochoutky“ z boty druhé. Australský zvyk je australský zvyk.
To druhý v cíli Valtteri Bottas prožil mnohem klidnější setkání s filmovým hrdinou. „Je to skvělý pocit být na stupních vítězů a jako tým jsme takový výsledek potřebovali. Zejména po nepovedeném závodě v Monaku. A podařil se! Z počátku to bylo pro mě těžké, musel jsem jet za Red Bullem a ztrácel jsem. Ale nakonec jsem měl před sebou čistý vzduch a v druhé polovině závodu jsme jen jistili tento skvělý double,“ popisoval tradičně suše Bottas.
Problémy mělo tentokrát Ferrari, které v Monaku ovládlo závod. Vettel se obtížně po kolizi na startu drápal vzhůru a Kimi Räikkönen se po chybě dostal za Sergia Péreze s vozem Force India. Předjet ho nedokázal, nepomohly mu před něj ani zastávky v boxech a nakonec ho odstavily technické problémy. Dokončil na sedmém místě se ztrátou téměř minuty.
Start ve znamení kolizí
„Šílený start, měli by se uklidnit,“ zlobil se do vysílačky Fernando Alonso, který se jen těsně vyhnul za první zatáčkou nehodě. A měl pravdu. Před ním létaly voze z jedné strany na druhou.
Po zhasnutí červených světel až moc chtěl Carlos Sainz, který se svým vozem Toro Rosso nalétl do Haasu Romaina Grosjeana. Jeho roztočený monopost poté katapultoval nešťastného Felipeho Massu, který zajel s Williamsem další skvělou kvalifikaci. Pro oba to znamenalo konec, do boxů musel také Grosjean, který ale pokračoval v závodě a nakonec se radoval i z bodu.
Menší kolize proběhla i na čelních pozicích. Max Verstappen se tlačil vpřed tak vehementně, až urazil zadním kolem část předního křídla na Ferrari Sebastiana Vettela. Měl štěstí, že neprorazil pneumatiku. Na dráze však vydržel pouhých 11 kol, letos je Red Bull celkem poruchový a Nizozemce štěstí ze startu rychle opustilo. Poté, co vyklouzl z kokpitu, si z plných plic zanadával.
Poté kamera sledovala trápící se Ferrari. Kimi Räikkönen vjel levými koly na trávu. Byl rád, že se nepotkal s bezpečnostní bariérou a toho využil Sergio Pérez, který protlačil růžovou Force Indii před Fina. A zůstal před ním až do konce závodu. V šestém kole zamířil poprvé do boxů Sebastian Vettel, mechanici mu měnili celý předek rudého vozu.
První plánované zastávky v boxech začaly v šestnáctém kole, kdy navštívil mechaniky Kimi Räikkönen. Jeho přímí soupeři na dráze Daniel Ricciardo a Sergio Pérez ho vzápětí napodobili, takže nezískal jedinou pozici. Mezitím Sebastian Vettel vzadu předjížděl jednoho soupeře za druhým - Vanddorne, Stroll, Magnussen, Hülkenberg, Alonso... Kanada není Monaka a za určitých podmínek bylo předjíždění možné. Ovšem pouze v případě, kdy rychlostní převaha byla více než znatelná. Na jezdce stáje Force India Ferrari nemělo - Räikkönen se stále trápil za Pérezem, Vettel se po povedené stíhací jízdě zasekl za Oconem.
Pokyn z boxů Ferrari byl jasný - zkusíme to s novými gumami. Za oběma rudými vozy byla taková mezera, že druhá zastávka v boxech neznamenala významnou ztrátu pozic. Jen ztrátu časovou, a to se dařilo rychle dohánět. Kimi Räikkönen byl po návratu na trať ve 42. kole jasně nejrychlejším pilotem závodu, stejně tak o pár kole později Vettel. A Pérez s Oconem před nimi se začínali bát. Ale výměna pneumatik by jim nepomohla, spadli by za jezdce Ferrari. Jejich jedinou šancí bylo pokusit se vydržet na dráze až do cíle.
Je pravděpodobné, že klouzající růžová auta by neodolala ani jednomu z jezdců Ferrari. Osm kol před cílem však Räikkönen vyjel z dráhy a začal významně zpomalovat - závada elektroniky mu několik kol nedovolovala jet naplno. Než se mu podařilo vše podle pokynů do vysílačky „opravit“ a opět dostat monopost do závodního tempa, ztratil téměř půl minuty.
Vettel bojující s lídrem závodu Hamiltonem o každý bod se odvážně vrhnul do předjíždění - Ocona s problémy, Péreze hladce a už byl na čtvrtém místě. Daniel Ricciardo byl však už příliš daleko. Čtyřnásobný mistr světa by potřeboval kolo navíc, aby ho předstihl. Takto se musel spokojit s pozicí těsně pod stupni vítězů.
Seriál Grand prix pokračuje za čtrnáct dní Velkou cenu Azerbajdžánu v Baku.
1. | Lewis Hamilton | (Mercedes) | 1h33:05.153 min. |
---|---|---|---|
2. | Valtteri Bottas | (Mercedes) | +19.783 sek. |
3. | Daniel Ricciardo | (Red Bull/Renault) | +35.297 |
4. | Sebastian Vettel | (Ferrari) | +35.907 |
5. | Sergio Perez | (Force India/Mercedes) | +40.476s |
6. | Esteban Ocon | (Force India/Mercedes) | +40.716s |
7. | Kimi Räikkönen | (Ferrari) | +58.632 |
8. | Nico Hülkenberg | (Renault) | +1:00.374 min. |
9. | Lance Stroll | (Williams/Mercedes) | +1 kolo |
10. | Romain Grosjean | (Haas/Ferrari) | +1 kolo |
11. | Jolyon Palmer | (Renault) | +1 kolo |
12. | Kevin Magnussen | (Haas/Ferrari) | +1 kolo |
13. | Marcus Ericsson | (Sauber/Ferrari) | +1 kolo |
14. | Stoffel Vandoorne | (McLaren/Honda) | +1 kolo |
15. | Pascal Wehrlein | (Sauber/Ferrari) | +2 kola |
16. | Fernando Alonso | (McLaren/Honda) | +4 kola |
17. | Daniil Kvjat | (Toro Rosso/Renault) | DNF |
18. | Max Verstappen | (Red Bull/Renault) | DNF |
19. | Carlos Sainz | (Toro Rosso/Renault) | DNF |
20. | Felipe Massa | (Williams/Mercedes) | DNF |
1. | Sebastian Vettel | 141 |
---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | 129 |
3. | Valtteri Bottas | 93 |
4. | Kimi Raikkonen | 73 |
5. | Daniel Ricciardo | 67 |
6. | Max Verstappen | 45 |
7. | Sergio Perez | 44 |
8. | Esteban Ocon | 27 |
9. | Carlos Sainz | 25 |
10. | Felipe Massa | 20 |
11. | Nico Hulkenberg | 18 |
12. | Romain Grosjean | 10 |
13. | Kevin Magnussen | 5 |
14. | Pascal Wehrlein | 4 |
15. | Daniil Kvjat | 4 |
16. | Lance Stroll | 2 |
17. | Jolyon Palmer | 0 |
18. | Marcus Ericsson | 0 |
19. | Fernando Alonso | 0 |
20. | Antonio Giovinazzi | 0 |
21. | Stoffel Vandoorne | 0 |
1. | Mercedes | 222 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 214 |
3. | Red Bull/Renault | 112 |
4. | Force India/Mercedes | 71 |
5. | Toro Rosso/Renault | 29 |
6. | Williams/Mercedes | 22 |
7. | Renault | 18 |
8. | Haas/Ferrari | 15 |
9. | Sauber/Ferrari | 4 |
10. | McLaren/Honda | 0 |