Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Velká cena Číny se blíží. A favoritem je znovu Button, současný lídr formule 1

Brawn GP: Jenson Button | foto: Reuters

16 2009
Zase Jenson Button? Proč ne? Britský pilot, který vyhrál dva úvodní závody letošního ročníku mistrovství světa vozů formule 1, je před nedělní Velkou cenu Číny na okruhu v Šanghaji největším favoritem.

Navíc může jet s klidným svědomím, neboť Mezinárodní automobilová federace rozhodla ve sporu o regulérnosti zadních difuzorů ve prospěch jeho týmu Brawn GP. Ta zatím dosavadnímu průběhu MS jasně kraluje, za Buttonem je druhý v celkovém hodnocení jeho stájový kolega z Brazílie Rubens Barrichello.

"Jsem samozřejmě potěšen, jak letošní sezona začala. Ale nelze to přeceňovat, byly to jen dva závody," prohlásil Button, který navíc v druhém dílu v Malajsii dostal kvůli předčasnému ukončení závodu vinou silného deště jen polovinu bodů. "Každý tým se bude snažit zlepšit a já očekávám velmi náročné souboje. Ale samozřejmě chci v úspěších pokračovat," prohlásil muž, který v prvním závodu v Číně v roce 2004 skončil druhý za Barrichellem, který tehdy jezdil u Ferrari.

Překvapením jsou také výkony vozů týmu Toyota, který je zatím jasně druhý v Poháru konstruktérů. Němec Timo Glock a Ital Jarno Trulli jsou největšími soupeři Brawn GP a jejich toyoty také používají nyní už legální difuzor. "Loni se mi v Číně dařilo a dojel jsem na bodech," připomněl Glock sedmé místo. "Ale letos bych se sedmým místem nebyl spokojený. To je jasné, chci výš," neskrýval své ambice německý jezdec.

Průběžné pořadí po dvou závodech

Ostatní zatím paběrkují a dá se očekávat, že k žádným zásadním změnám v Číně nedojde. Nevíce jsou vidět problémy vládců minulých sezon, trápí se Ferrari i McLaren. Zatímco britský tým s úřadujícím mistrem světa Lewisem Hamiltonem má alespoň bod, u Ferrari zažívají nejhorší start za sedmnáct let a jsou úplně na nule. Kvůli tomu sáhli k reorganizaci týmu a změnám na monopostu, stejně jako většina dalších stájí sáhnou zřejmě i ke změně designu problematických difuzorů.

Stav v McLarenu a Ferrari, vítěze loňského Poháru konstruktérů, lze nazvat krizí. McLaren navíc ještě bude čelit 29. dubna slyšení před Světovou radou motorsportu, která se bude zabývat lhaním Hamiltona při úvodní Velké ceně Austrálie, po které byl Brit nakonec diskvalifikován.

"Udělali jsme nějaká vylepšení na autě a já doufám, že se to projeví," nechal se slyšet Hamilton, vítěz loňského závodu v Číně. Před sezonou svůj monopostu kritizoval, že je nekonkurenceschopný. "Snad se v kvalifikaci dostaneme víc dopředu a budeme bojovat o body," dal najevo, že jeho cíle jsou letos skromné. 

U Ferrari chtějí začít od píky. "Jsme na začátku. Začínáme znovu," prohlásil Brazilec Felipe Massa, jehož tým vyhrál tři z pěti Velkých cen Číny. "Musíme stoupat postupně a sbírat bod po bodu a snažit se vylepšovat auto," vykládal. Kvůli tomu odjel manažer stáje Luca Baldisserri do Itálie, aby v týmové továrně na vylepšení monopostu pracoval. Do Číny se nevrátí, jeho funkci přebere závodní inženýr Chris Dyer. U Ferrari věří i ve výhodu systému KERS, sběru kinetické energie, kvůli němuž by mohli piloti Ferrari na dlouhých rovinkách v Šanghaji snadno předjíždět.

Závod v Číně byl v programu mistrovství světa posunut z konce sezony na začátek kvůli lepším podmínkám. Na trati by tudíž neměly být tak vysoké teploty, ale rovněž je podle meteorologů větší možnost dešťů, které zničily minulý závod v Malajsii.

Šanghajský okruh patří k nejmodernějším

Supermoderní areál pro 200.000 diváků bude hostit o víkendu třetí závod letošního ročníku mistrovství světa vozů formule 1. Trať na předměstí Šanghaje je největším závodním okruhem na asijském kontinentu v seriálu.


Trať o délce 5,451 kilometru má tvar čínského znaku pro výraz "šang", tvoří ji čtrnáct zatáček, stejný počet levých i pravých. Nejdelší rovinka měří 1200 metrů a na jejím konci dosahují vozy rychlosti kolem 320 kilometrů v hodině. V nedělním závodě bude obhajovat prvenství Brit Lewis Hamilton z týmu McLaren, úřadující mistr světa.

Charakteristika trati


Délka okruhu:
5,451 km.


Délka závodu:
56 kol = 305,066 km.


Nejrychlejší kolo v závodu:
Michael Schumacher (Něm./Ferrari), 2004: 1:32,238 = 212,749 km/h.


Nejrychlejší kolo v kvalifikaci:
Rubens Barrichello (Braz./Ferrari), 2004: 1:34,012 = 208,735 km/h.


Nejrychlejší závod:
Rubens Barrichello, 2004: 1:29:12,420 = 205,185 km/h.


Vítězové předchozích závodů:
2005 - Fernando Alonso (Šp./Renault)
2006 - Michael Schumacher
2007 - Kimi Räikkönen (Fin./Ferrari)
2008 - Lewis Hamilton (Brit./McLaren)

Autoři: ,


Nejčtenější

Fasel: Česko bude hostit MS 2024. A olympiáda může být bez hokeje

René Fasel

Hokejové Česko se může těšit, že bude za šest let hostit další mistrovství světa. Řekl to šéf...

Radikální změna Davis Cupu schválena, vyvrcholí finálovým turnajem

Francie křepčí, právě vyhrála slavný Davis Cup.

Na zasedání Mezinárodní tenisové federace (ITF) v Orlandu byla schválena radikální reforma Davis...



Slávistická kritika je za hranou a poškozuje český fotbal, soudí FAČR

Slávistický záložník Josef Hušbauer během odvety 3. předkola Ligy mistrů v...

Fotbalová asociace České republiky odsoudila výroky představitelů Slavie, kteří po vyřazení ve...

Almaty - Olomouc 1:2, Sigma drama nepřipustila a čeká ji Sevilla

Olomoucký Martin Nešpor (vpravo) a Sergej Politevič z Kajratu Almaty v utkání...

Velké přání olomouckých fotbalistů se splnilo. Sigmě se podařilo v odvetném utkání 3. předkola...

Od kožichové aféry k výhrůžkám českému fotbalu. To je car Griša Surkis

Grigorij Surkis (vlevo), místopředseda UEFA

Griša má takovou zvláštní vlastnost: zvykl si být ve všem první tak jako car. Tuhle větu pronesl...

Další z rubriky

Po brněnské slávě byl Kornfeil třináctý. Stíhací jízdu zmařil incident

Jakub Kornfeil při Velké ceně České republiky v Brně.

Motocyklista Jakub Kornfeil týden po třetím místě v Brně skončil ve Velké ceně Rakouska třináctý....

Po životním závodě byl Kornfeil třináctý v kvalifikaci v Rakousku

Jakub Kornfeil při Velké ceně České republiky v Brně.

Týden po prvním pole position v kariéře na Velké ceně České republiky obsadil Jakub Kornfeil 13....

Hedvábnou stezku Kolomý vynechal. Jezdí na kole, plave a ladí auto

Martin Kolomý na Dakaru 2018

Loni měl touto dobou za sebou start na Silk Way Rally, tentokrát ovšem Martin Kolomý, jezdec české...

Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?
Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?

Když jsem u nás v kanceláři řekla, že chystám článek o příhodách z dětství, spustila se lavina vzpomínání. Redakce se smíchem rázem otřásala v základech. Jedna si ostříhala řasy, druhá si touhu po papouškovi splnila v bažantnici, třetí nutila mladší sestru jíst mrtvé mouchy… a to není zdaleka všechno!



Najdete na iDNES.cz