Okruh Silverstone zkrápěl při trénincích i kvalifikaci prudký déšť. Pršelo i v neděli dopoledne, ale po obědě jako zázrakem mraky zmizely a závod se nečekaně jel za slunečného počasí na suché dráze.
Závod jsme sledovali v on-line reportáži |
Nejlépe odstartoval vítěz kvalifikace Fernando Alonso a zdálo se být téměř jasné, že si jede pro třetí vítězství sezony. Udržoval si před monopostem Marka Webbera dostatečný, několikavteřinový náskok, a jistě se vrátil na první příčku také po obou zastávkách v boxech.
Mistrovská stáj Red Bull však věděla, co dělá a na poslední sadě pneumatik vyrazil Australan vpřed. Alonso měl totiž na závěr na autě měkčí sadu obutí, která byla dnes na rozpáleném okruhu poblíž Londýna méně výhodná. Webber na tvrdé sadě se mu rychle přiblížil za zadní křídlo a čtyři kola před cílem se v sérii rychlých zatáček prohnal kolem soupeře v rudém voze.
Webber chce titul a na Alonso ztrácí po Británii již jen 13 bodů. Australan oslavil devátý triumf kariéry a v Silverstonu se radoval podruhé.
Podobně povedený závěr Velké ceny měl v závěru také mistr světa Sebastian Vettel s druhým strojem Red Bullu, do cíle však měl málo času, aby poslal Alonsa na bronzovou příčku.
Výrazně na sebe upozornil i druhý pilot Ferrari Felipe Massa, jenž čtvrtým místem dosáhl nejlepšího umístění v sezoně, kterým dosud bylo šesté místo z Monaka. Zdá se, že je venku z krize a svou sedačku ve voze z Maranelle chce uhájit stůj co stůj.
Dalším propadákem skončil domácí závod pro stáj McLaren. Lewis Hamilton dovedl svůj stroj do cíle pouze na osmém místě, Jenson Button skončil až desátý s jediným bodem na kontě. Ani potřinácté v Silverstonu nedosáhl na pódium.
Tým McLaren se v Poháru konstruktérů propadl z druhého na čtvrté místo za Ferrari a Lotus, což zcela odpovídá jeho současné výkonnosti.
Start zvládli všichni
Alespoň tedy jezdci, kteří byli nejrychlejší v sobotní kvalifikaci. Ferrari má letos vždy skvělý odpich a Fernando Alonso neměl nejmenší problém, aby vedení udržel. Mark Webber se v začátcích závodů dříve trápil, zdá se však, že jeho potíže se startem jsou minulostí a druhé místo udržel.
Možná mu trochu pomohl třetí muž na roštu Michael Schumacher. Zkušený Němec neměl povedený začátek závodu a v prvních zatáčkách se musel bránit před útoky Felipeho Massy, který s druhým rudým strojem letěl vpřed z páté příčky, hladce si poradil se Sebastianem Vettelem a jen urputná Schumacherova defenziva mu zabránila v dalším postupu vpřed.
Mistr světa Vettel měl problémy. Spadl také za Kimiho Räikkönena, ale Fin v černo-zlatém Lotusu svou snahu přehnal. Chtěl také před čtvrtého Massu, došlo však mezi nimi ke kontaktu a propadl se zpátky za Vettela. Ten měl štěstí, že páté místo udržel - při jeho kontaktu s Massovým vozem ve druhé zatáčce odlétl z jeho vozu kousek karbonu, jak se však v průběhu závodu ukázalo, asi nebyl pro jeho rychlost nijak zásadní.
Do prvních zastávek v boxech se vytvořil rozestup mezi vedoucí dvojicí a zbytkem pole. Michael Schumacher jejich rychlosti nestačil, a za ním se vytvořil dlouhý "vláček" jezdců. Právě na tuto ztrátu Vettel doplatil v závěru závodu, kdy mu chyběla vteřina, aby bojoval s Alonsem o druhou příčku.
Maldonado zase "řádil"
Úvodní výměny pneumatik žádnou změnu pro pořadí na prvních místech nezaznamenaly, jen Schumacher se podle očekávání propadl za Vettela i Massu. Jemu i týmu Mercedes bylo jasné, že nemůže svým soupeřům dlouho vzdorovat. Jak ukazoval Nico Rosberg, který se za celou velkou cenu nedostal na body, německý Mercedes není tak konkurenceschopný jako začátkem sezony, nebo třeba v Monaku.
V době úvodních zastávek viděli diváci nejvážnější kolizi závodu. Sergio Pérez v rychlejším Sauberu si hned po výměně pneumatik vyšlápl na Pastora Maldonada s Williamsem. Objížděl ho vnějškem v táhlé zatáčce a vypadalo to na snadný předjížděcí manévr. Venezuelan však dostal smyk, kola ztratila kontakt s asfaltem, a z trati s sebou vzal také nešťastného Mexičana.
Maldonado je označován za nejdivočejšího jezdce formule 1 a střetu s ním se soupeři obávají, tentokrát to však bylo mnohem prostší - jednoduše šlo o jezdeckou chybu. Tu odnesl zejména Pérez, který skončil se zlomeným zavěšením v únikové zóně. Maldonado dokroužil do boxů, kde mu mechanici vyměnili poškozenou gumu. Na body již však nedosáhl.
Po pár kolech pokračoval pád sedminásobného šampiona. Schumacher byl snadno předjet Kimim Räikkönenem a před Němce se vzápětí dostal i Jenson Button. Ten však měl jinou strategii, a pokud měl šanci na body, bylo to na ty úplně poslední.
Skvělým jezdcům Lotusu nevyšel start
Jezdci Lotusu možná tentokrát nedosáhli na stupně vítězů, Red Bull a Ferrari byli v Británii lepší. Rychlejší však nikoliv. Kimi Räikkönen a Romain Grosjean předvedli vydařenou stíhací jízdu. Oba měli po startu menší technické problémy, zaviněné drobnými kolizemi se soupeři, a propadli se. Grosjean dokonce musel už ve 3. kole do boxů, poté co si hned v úvodu při kolizi s vozem Paula di Resty poškodil přední křídlo, a začínal závod na chvostu celého pole.
Francouz jel skvěle, lépe než Räikkönen, který byl po startu šestý a do cíle si zvládl polepšit pouze o místo. Romain Grosjean udržel svůj Lotus v provozuschopném stavu i na silně ojetých gumách a na dlouhých rovinkách mohl před cílem sledovat zadní křídlo vozu právě Räikkönena.
Bývalý šampion GP2 prokázal, že je nejen rychlý, ale také umí parádně předjíždět. Žádný pomalejší jezdec před ním dlouho nezůstal. Pokud nebude Lotus pravidelně ztrácet na startech a v začátcích závodů, může se stát dalším týmem, který letos vyhraje.
Kobajaši srazil své mechaniky
Při závěrečných zastávkách v boxech strnuli diváci při výměně pneumatik Kamuje Kobajašiho, který spěchal až příliš. Jezdec Sauberu nedobrzdil přesně do stání a smetl několik svých mechaniků. Japonec se kvůli ztrátě cenných vteřin propadl a přišel o body. Snad o nic nepřišel nikdo z jeho mechaniků.
Blížil se cíl a s ním dramatický souboj o vítězství. Ačkoliv dramatické bylo pouze to, jak se Webber Alonsovi blížil. Poté s ním "udělal rychlý proces". Ferrari muselo nasadit Španělovi na ráfky jeho auta do posledního úseku měkčí pneumatiky, zatímco Webber si tuto povinnost odbyl hned po startu a na rozpáleném anglickém asfaltu měkká sada rychle odcházela.
Alonso sice jel nejšetrněji, co umí, ani to však nestačilo. V zatáčce Brooklands si Australan vyjel na vnějšek dráhy a posunul se na první místo. V sekci Luffield se Španěl ještě pokusil dostat vpřed, byla to však chabá odpověď na Webberovu rychlost, který s čistým vzduchem před sebou okamžitě zajel nejrychlejší kolo závodu. Lídrovi šampionátu nezbývalo nic jiného, než se soustředit na to, aby udržel alespoň druhou příčku před dalším dotěrným vozem Red Bull mistra světa Sebastiana Vettela.
Mistrovství světa formule 1 pokračuje za 14 dní Velkou cenou Německa.
Výsledky Velké ceny Británie F1:
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Mark Webber | Red Bull | 1h25:11.288 |
2. | Fernando Alonso | Ferrari | + 3.060 |
4. | Sebastian Vettel | Red Bull | + 4.836 |
4. | Felipe Massa | Ferrari | + 9.519 |
5. | Kimi Räikkönen | Lotus | + 10.314 |
6. | Romain Grosjean | Lotus | + 17.101 |
7. | Michael Schumacher | Mercedes | + 29.153 |
8. | Lewis Hamilton | McLaren | + 36.400 |
9. | Bruno Senna | Williams | + 43.300 |
10. | Jenson Button | McLaren | + 44.400 |
11. | Kamuj Kobajaši | Sauber | + 45.300 |
12. | Nico Hülkenberg | Force India | + 47.800 |
13. | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | + 51.200 |
14. | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | + 53.300 |
15. | Nico Rosberg | Mercedes | + 57.300 |
16. | Pastor Maldonado | Williams | + 1 kolo |
17. | Heikki Kovalainen | Caterham | + 1 kolo |
18. | Timo Glock | Marussia | + 1 kolo |
19. | Charles Pic | Marussia | + 1 kolo |
20. | Pedro de la Rosa | Hispania Racing | + 2 kola |
21. | Narain Karthikeyan | Hispania Racing | + 2 kola |
22. | Sergio Pérez | Sauber | DNF - 14 kol |
23. | Paul di Resta | Force India | DNF - 3 kola |
24. | Vitalij Petrov | Caterham | DNS |
Pořadí mistrovství světa jezdců:
č. | jméno | tým | body |
1 | Fernando Alonso | Ferrari | 129 |
2 | Mark Webber | Red Bull | 116 |
3 | Sebastian Vettel | Red Bull | 100 |
4 | Lewis Hamilton | McLaren | 92 |
5 | Kimi Räikkönen | Lotus | 83 |
6 | Nico Rosberg | Mercedes | 75 |
7 | Romain Grosjean | Lotus | 61 |
8 | Jenson Button | McLaren | 50 |
9 | Sergio Pérez | Sauber | 39 |
10 | Pastor Maldonado | Williams | 29 |
11 | Paul di Resta | Force India | 27 |
12 | Felipe Massa | Ferrari | 23 |
13 | Michael Schumacher | Mercedes | 23 |
14 | Kamuj Kobajaši | Sauber | 21 |
15 | Bruno Senna | Williams | 18 |
16 | Nico Hülkenberg | Force India | 17 |
17 | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | 4 |
18 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | 2 |
19 | Heikki Kovalainen | Caterham | 0 |
20 | Vitalij Petrov | Caterham | 0 |
21 | Pedro de la Rosa | Hispania Racing | 0 |
22 | Narain Karthikeyan | Hispania Racing | 0 |
23 | Timo Glock | Marussia | 0 |
24 | Charles Pic | Marussia | 0 |
Pohár konstruktérů:
č. | tým | body |
1 | Red Bull | 216 |
2 | Ferrari | 152 |
3 | Lotus | 144 |
4 | McLaren | 142 |
5 | Mercedes | 98 |
6 | Sauber | 60 |
7 | Williams | 47 |
8 | Force India | 44 |
9 | Toro Rosso | 6 |
10 | Caterham | 0 |
11 | Hispania Racing | 0 |
12 | Marussia | 0 |