Matematika hovoří před závěrečnou Velkou cenou sezony v Abú Zabí jasně pro Lewise Hamiltona. Poprvé v historii se budou v poslední Grand prix udělovat dvojnásobné body, ale ani ty nemusejí Nikovi Rosbergovi pomoci. Za vítězství by bral 50 bodů, druhý Hamilton by získal bodů 36. Což by mu k udržení prvního místa pohodlně stačilo.
Rosberg tak potřebuje vyhrát a Hamilton musí skončit třetí nebo horší. To je však, vzhledem k výkonnostní převaze stáje Mercedes, celkem nepravděpodobné. Jezdci Mercedesu buď nedojedou do cíle, nebo se bijí mezi sebou. Na trati nemají soupeře. Stáj Mercedes jedenáctým „doublem“ v roce překonala rekord McLarenu z roku 1988 a vyrovnala rekordní zápis stejného týmu co do počtu výher jedné stáje v sezoně.
„Celý víkend byl skvělý, auto šlapalo na jedničku, dařilo se mi a jsem spokojen s výsledkem. Konečně se mi podařilo prolomit smůlu a vyhrát. Jsem za to moc rád, navíc v této fantastické atmosféře,“ pochvaloval si viditelně spokojený Nico Rosberg, který dokázal přetrhnout šňůru pěti prvních míst Lewise Hamiltona.
Trojnásobný mistr světa Nelson Piquet, který na stupních vítězů v doslova fotbalové atmosféře zpovídal jezdce, oslovil také Rosbergova soka Lewise Hamiltona. Ten dobře věděl, že druhé místo je v podstatě jeho vítězstvím a rozhodně se nemračil.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
„Byl to úžasný závod, užil jsem si ho. Udělal jsem velkou chybu, to je škoda,“ vzpomněl Hamilton smyk před druhou výměnou pneumatik, který ho připravil v součtu o sedm vteřin. „Ale auto bylo fantastické. Tentokrát jsem nevyhrál, ale Nico jel skvěle a jsem rád i za druhé místo.“
Britský závodník se těší na finálový závod letošního šampionátu. V Abú Zabí se snad i díky dvěma prodlouženým předjížděcím DRS zónám pojede konečně napínavý závod. „Je stále o co hrát, chci být v Abú Zabí ještě o něco lepší a doufám, že všem předvedeme fantastický závod. Věřím, že bude na co koukat.“
Nejhalasnějšího aplausu si však na stupních vítězů užíval ten nejmenší. Felipe Massa je domácím jezdcem nejen díky své národnosti, on je také rodák za Sao Paulu a jako malý kluk utíkal na okruh Interlagos přes drátěný plot závodní auta. Proto je každý úspěch na této trati pro něj velmi emocionální.
„Udělal jsem v závodě spoustu chyb, dostal jsem dokonce pětivteřinovou penalizaci za překročení rychlost, také jsem při další zastávce zastavil u Mclarenu. No nebylo to pěkné,“ vzpomněl Massa své celkem humorné pochybení, při kterém ho museli mechanici soupeře odhánět máváním rukou pryč od svých garáží.
„Ale měl jsem fantastické auto, drželo mě a nakonec to na třetí místo stačilo. Mercedes bychom stejně neporazili. Jsem za ten výsledek moc rád,“ řekl vždy skromný závodník. „Děkuji moc všem fanouškům za podporu, za skvělou atmosféru.“
Start nic nezměnil
Na startu si špička udržela své pozice z kvalifikace. Nico Rosberg vyrazil zcela bezchybně a nedal Lewisi Hamiltonovi žádnou šanci. Za oběma mercedesy vyjely williamsy Felipeho Massy a Valtteriho Bottase. Už v šestém kole však se v boxech zastavil pro tvrdé pneumatiky právě Massa. Domácí pilot poté jezdil jasně nejrychlejší časy a vedoucí duo Mercedesu se ho muselo začít obávat. Vedení týmu zareagovalo okamžitě. Nejdřív Rosberg, poté Hamilton, oba piloti také přezuli na tvrdší pneumatiky.
Do desátého kola se tak všichni nejlepší jezdci zbavili měkkých pneumatik, které v tropickém vedru na drsném povrchu Interlagosu příliš dlouho nevydržely. Po pár okruzích ztrácely přilnavost.
Jezdci Williamsu se po úvodních zastávkách drželi poblíž za zástupci Mercedesu, jak se však v letošní sezoně stalo již tradicí, kvůli chybám začali ztrácet. Nejdřív to byl Felipe Massa. Za překročení rychlosti v boxech si musel odpykat penalizaci pěti vteřin, což ho nakonec o pozici na stupních vítězů nepřipravilo. Valterimu Bottasovi však mechanici při zastávce upravovali bezpečnostní pásy a i vinou toho dojel Fin nakonec až desátý. Kvůli jediné zastávce se propadl ze čtvrté příčky daleko za nejlepší desítku a ve zbytku závodu již jen doháněl ztrátu.
Těsně za pódium se tak posunuli Brit Jenson Button s vozem McLarenu a Němec Sebastian Vettel z Red Bullu. Obzvlášť veterán Button předvedl asi svůj nejlepší letošní výkon a po celý závod byl jasně lepší než jeho mladý stájový kolega Kevin Magnussen.
Hamilton na druhém místě týmového kolegu zpočátku atakoval, byl rychlejší, ale souboj v podstatě rozhodla jediná chyba. Mistr světa sezony 2008 se snažil v kole, kdy byl Rosberg v boxech, dostat do vedení. Snahu ve 29. okruhu však přehnal a po smyku vyjel z trati. Měl štěstí že jen do únikové asfaltové zóny. Rázem na něj nabral manko sedm sekund. Poté se celému svému týmu omlouval do vysílačky, věděl, že to asi byla rozhodující chyba.
Před poslední výměnou pneumatik tak Hamilton musel jet jedno kvalifikační kolo za druhým, což se mu podařilo a na dráhu se vrátil těsně za týmovým kolegou. Rosberg však seděl ve stejně silném voze, takže k tomu, aby ho předjel, by musel chybovat. To se však nestalo, německý závodník si vedení, na rozdíl od minulého závodu v USA, udržel až do cíle.
Při zastávkách v boxech nechybovali pouze mechanici Williamsu. Přidali se také jejich kolegové z Ferrari. Kimi Räikkönen vsadil jako jeden z mála na strategii pouhých dvou zastávek a jel jeden ze svých nejlepších závodů sezony. Podle propočtů týmu měl být lepší než jeho stájový kolega Fernando Alonso a bojovat s Jensonem Buttonem o třetí příčku. To mu však překazila chyba mechanika se zvedákem, který pustil jeho monopost dolů na asfalt před tím, než měl nasazená kola. I kvůli této časové ztrátě se v závěru závodu kolem Räikkönena prohnali na novějších gumách Button, Vettel a také Alonso.
O mistru světa sezony 2014 se rozhodne za 14 dní v Abú Zabí.
1. | Nico Rosberg | (Mercedes) | 1h30:02.555 min. |
---|---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | (Mercedes) | +1.457s |
3. | Felipe Massa | (Williams) | +41.031s |
4. | Jenson Button | (McLaren) | +48.658s |
5. | Sebastian Vettel | (Red Bull) | +51.420s |
6. | Fernando Alonso | (Ferrari) | 1:01.906 min. |
7. | Kimi Räikkönen | (Ferrari) | +103.730 min. |
8. | Nico Hülkenberg | (Force India) | 1:03.934 min. |
9. | Kevin Magnussen | (McLaren) | +110.085 min. |
10. | Valtteri Bottas | (Williams) | +1 kolo |
11. | Daniil Kvjat | (Toro Rosso) | +1 kolo |
12. | Pastor Maldonado | (Lotus) | +1 kolo |
13. | Jean-Eric Vergne | (Toro Rosso) | +1 kolo |
14. | Esteban Gutierrez | (Sauber) | +1 kolo |
15. | Sergio Perez | (Force India) | +1 kolo |
16. | Adrian Sutil | (Sauber) | +1 kolo |
17. | Romain Grosjean | (Lotus) | +8 kol |
18. | Daniel Ricciardo | (Red Bull) DNF |
1. | Lewis Hamilton | 334 |
---|---|---|
2. | Nico Rosberg | 317 |
3. | Daniel Ricciardo | 214 |
4. | Sebastian Vettel | 159 |
5. | Fernando Alonso | 157 |
6. | Valtteri Bottas | 156 |
7. | Jenson Button | 106 |
8. | Felipe Massa | 98 |
9. | Nico Hülkenberg | 80 |
10. | Kevin Magnussen | 55 |
11. | Kimi Räikkönen | 53 |
12. | Sergio Pérez | 47 |
13. | Jean-Eric Vergne | 22 |
14. | Romain Grosjean | 8 |
15. | Daniil Kvjat | 8 |
16. | Pastor Maldonado | 2 |
17. | Jules Bianchi | 2 |
18. | Adrian Sutil | 0 |
19. | Marcus Ericsson | 0 |
20. | Esteban Gutierrez | 0 |
21. | Max Chilton | 0 |
22. | Kamui Kobajaši | 0 |
1. | Mercedes | 651 |
---|---|---|
2. | Red Bull/Renault | 373 |
3. | Williams/Mercedes | 254 |
4. | Ferrari | 210 |
5. | McLaren/Mercedes | 161 |
6. | Force India/Mercedes | 127 |
7. | Toro Rosso/Renault | 30 |
8. | Lotus/Renault | 10 |
9. | Marussia/Ferrari | 2 |
10. | Sauber/Ferrari | 0 |
11. | Caterham/Renault | 0 |