Pětadvacetiletý Vettel se stal nejmladším trojnásobným mistrem světa v historii, třikrát za sebou vyhráli pouze Juan Manuel Fangio a Michael Schumacher. Ten se dnes sedmým místem v barvách týmu Mercedes definitivně rozloučil s kariérou ve formuli 1.
Velká cena Brazílie není nikdy nudným podnikem. Kopcovitý okruh s nerovným povrchem a nevyzpytatelnými klimatickými podmínkami umí udělat z každého závodu divoký thriller. A přesně to se v Brazílii povedlo i při derniéře letošní sezony formule 1.
Nebyl to silný déšť, nebyla to průtrž mračen. Již před startem však dopadaly na asfalt drobné kapky vody, které snižovaly přilnavost asfaltu, v průběhu napínavé jízdy déšť několikrát ustal, ale poté se vrátil vždy s novou silou znovu.
On-linePrůběh závodu jsme sledovali v podrobné reportáži |
Jezdci McLarenu v čele startovního roštu měli báječný start. Vítěz kvalifikace Lewis Hamilton šel do vedení, za něj se pohodlně zařadil Jenson Button, třetí byl Felipe Massa se skvěle startujícím vozem Ferrari.
Čtvrté místo držel Mark Webber a na páté místo vyletěl ze sedmého Fernando Alonso. Hned ve druhém kole využil Španěl šikovného manévru týmového kolegy a proklouzl na třetí místo před něj i před Webbera. V té chvíli byl mistr světa, protože za ním se odehrávalo nefalšované drama.
Sebastian Vettel měl po čtvrtém místě v kvalifikaci startovat na více kluzké straně dráhy, a také se tak stalo. K jeho smůle. Propadl se v prvních dvou zatáčkách na šestou, sedmou příčku, a to se nemělo stát. V přetlačované s jezdci zezadu byl totiž málo opatrný, zavřel levotočivou zatáčku a dostal tvrdý náraz od vozu Williams domácího Bruna Senny. Měl obrovské štěstí, že mu další jezdci projíždějícího okolo definitivně nezničili monopost.
Úřadující mistr světa zůstal po smyku stát na asfaltu proti směru jízdy, pomačkaná záď jeho vozu nevypadala vůbec dobře a všichni soupeři včetně Alonsa mu již zmizeli z dohledu. Co s tím? Vettel dlouho nepřemýšlel, šlápl na plyn a vydal se k nakonec triumfální stíhací jízdě.
Předvedl Vettel svůj výkon roku?
Pokud Vettelovi někdo vyčítal, že jezdí vypočítavě, nezáživně a pouze těží z rychlosti v kvalifikacích, v Brazílii všechny přesvědčil, že dokáže být bojovníkem, že umí předjíždět a prát se s nepřízní osudu. Ačkoliv po pár metrech všechny propočty jeho týmu byly rozmetány na padrť, nevzdal se a ukázal všem, že titul nebude ve špatných rukou.
Prvním milé překvapení deštivého odpoledne v Brazílii přišlo pro Vettela méně než minutu po nehodě. Auto bylo navzdory poškození zcela konkurenceschopné. Mohl jet, mohl závodit.
Na rozdíl od Bruna Senny a Sergia Péreze, který se s jeho vozem také v prvních zatáčkách střetl, mohl pokračovat. Těžko by kdo hledal lepší využití pro úsloví "štěstí v neštěstí".
Během osmi kol předjel jedenáct soupeřů a vrátil se na pozici, která by mu zajistila mistrovský titul. Mokrá dráha, která ho připravila o možnost udržet si pozici z kvalifikace, mu teď zase pomohla. Na suchu by na úzké trati těžko předjížděl stejně hladce.
Potíže měl i Alonso. Sice rychle prolétl na třetí příčku, na vodě však v kombinaci zatáček "Senna S" ztratil přilnavost a ve čtvrtém kole se propadl na čtvrté za Nika Hülkenberg, který na vodě předváděl neuvěřitelný potenciál vozu Force India. S Massou a Webberem si poradil chvíli po Alonsovi. A nepotřeboval při tom ničí pomoc.
V čele ujížděla dvojice McLarenu, stíhal je stále nečekaně rychlý Nico Hülkenberg. Déšť však stále zesiloval, a tak po desátém kole mířila řada jezdců do boxů pro pneumatiky do přechodných podmínek. Za pár kol byli na drážkách všichni. Kromě vedoucího dua. Button a Hülkenberg se spolu se svými inženýry rozhodli, že na hladkých gumách zatím zůstanou. A udělali dobře. Brzo měli před svými pronásledovateli v čele s Alonsem, Massou a Vettelem náskok přes půl minuty. Jen Hamilton byl blíž.
Po dvacátém kole již byla většina pilotů v boxech dvakrát, protože za ustávajícího deště se všichni vraceli na hladké obutí. Vedoucí duo Hülkenberg, Button ovšem stále zůstávalo na trati. S téměř minutovým náskokem před svými pronásledovateli.
Nepříznivý vývoj situace okamžitě zaregistroval zkušený Fernando Alonso, který zahlásil do vysílačky v televizním přenosu, že na trati je až příliš velké množství úlomků karbonu po kolizích. A že je to nebezpečné. Vedení závodu zareagovala vzápětí - na trať vyslalo zpomalovací vůz, který srazí pole pilotů do vláčku, a organizátoři tak dostanou možnost odklidit nebezpečné ostré hrany z asfaltu. Ke kroku je přiměl nejen vychytralý Alonso, ale také defekt zadní pneumatiky na voze Nika Rosberga.
Hülkenberg s Buttonem zamířili poprvé do boxů a Alonso se dočkal. Byl těsně za vedoucí trojicí. Na čtvrté příčce ztrácel na své soupeře jen pár desetin vteřiny. Za svým zadním křídlem měl však Sebastiana Vettela a k titulu tedy daleko. V těchto chvílích již nevedl celé pole Jenson Button, ale Nico Hülkenberg, který britského soupeře dokázal těsně před výjezdem safety car předjet. Na mokru byl vůz Force India rychlejší než McLaren.
Alonsovi dala naději chyba Red Bullu
Ve 29. kole se opět závodilo a nejlépe začal Kamuj Kobajaši ze stáje Sauber. Prohnal se okolo Vettela, po chvíli dostihl Alonsa a brzo mu patřilo čtvrté místo. Rychlost mu ovšem dlouho nevydržela a po pár kolech se před něj oba jezdci bojující o titul dostali zpět. Alonso hned a hladce, Vettel zdlouhavě a opatrně. Nesměl riskovat.
Proto se příliš nebránil, když ho předjížděl Felipe Massa. Dvojka Ferrari ztratila hodně času kvůli tomu, že zůstávala příliš dlouho na hladkých gumách. Po restartu byl Massa nejrychlejším jezdcem na dráze, ale jeho postup se zastavil za Alonsem.
Toho samozřejmě přejíždět nesměl. Ani se k němu přibližovat.
Nejpomalejším jezdcem z vedoucí trojice byl Jenson Button. Ztratil na Hülkenberga a předjel ho týmový kolega Lewis Hamilton. Ten jel svůj poslední závod v McLarenu a chtěl se loučit vítězstvím. Proto ve 49. kole předjel také vůz Force India a protlačil se do vedení. Pomohlo mu, že Nico Hülkenberg dostal smyk. Jel opravdu na hraně. Jen dvacet kol ho dělilo od vytouženého triumfu.
Hamilton se však netěšil z vedení dlouho. O pět okruhů později dostal Hülkenberg smyk znovu, tentokrát bohužel v momentu, kdy byl předními koly na úrovni zádě vozu McLaren Lewise Hamiltona. Zlomil mu zavěšení a vyřadil ho ze závodu. Sám německý jezdec zůstal ve hře o stupně vítězů, ale po trestu v boxech za způsobení kolize spadl na páté místo mezi Alonsa a Vettela.
Chvíli poté se polem soupeřů propadal také Vettel. Kolem padesátého kola zamířil ke svým mechanikům pro pneumatiky, kvůli ustávajícímu dešti však zvolil hladké gumy, což byla chyba. Vody padalo z nebe víc a víc, takže v 55. okruhu byl v boxech znovu. Strhl řízení do boxové uličky a zaparkoval na svém stání. Musel se vrátit na drážkované gumy. Jeho mechanici však nebyli připraveni a kromě zbytečné zastávky ztratil dalších pár vteřin. Celkem to bylo dvacet vteřin a na boj s Alonsem mohl mistr světa zapomenout.
Tým Red Bull v letošní sezoně byl strategicky lepší než jeho soupeři, na samotný závěr v Brazílii však zaváhal. Vettel byl v boxech čtyřikrát. Podobně jako stejně zmatkující Schumacher, podobně jako de la Rosa a Karthikeyan z loučící se stáje Hispania Racing.
Vettel se propadl po zastávkách na hranici bodované desítky, do boxů však museli i jeho soupeři a postoupil díky tomu na sedmé místo. A naví, před ním byl jednoznačně pomalejší Michael Schumacher. Sebastian Vettel za ním dlouho jen kroužil, sedmé místo mu stačilo a nechtěl udělat chybu. Nakonec ho v 65. kole, 6 okruhů před cílem, předstihl. Tak se předává štafeta - posledním jezdcem, který kdy ve formuli 1 předjel Michaela Schumachera, byl jeho nástupce na trůnu Sebastian Vettel.
V čele jasně nejrychlejší Button, za ním Alonso, pak Massa a Vettel na šestém místě. Aby přišel o titul, musel by spadnout na osmou příčku, nebo by Alonso musel předjet Buttona, což bylo při dvacetivteřinové ztrátě nereálné. Ale v posledních kolech déšť stále zesiloval, viditelnost se zhoršovala a stát se mohlo cokoliv.
Než se začalo na vodě rozhodovat o vítězství a o titulu, havaroval Paul di Resta ze stáje Force India. Na kluzkém povrchu rozmlátil svůj stroj o betonovou zídku a přivolal tak na dráhu safety car. Nic se již stát nemohlo a šťastný Vettel věděl již před cílem, že o šesté místo zaručující mu titul nepřijde.
Dalším závodem šampionátu formule 1 je březnová Velká cena Austrálie v Melbourne.
Výsledky Velké ceny Brazílie F1
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Jenson Button | McLaren | 1:45:22.656 |
2. | Fernando Alonso | Ferrari | + 2.754 |
3. | Felipe Massa | Ferrari | + 3.615 |
4. | Mark Webber | Red Bull | + 4.936 |
5. | Nico Hülkenberg | Force India | + 5.708 |
6. | Sebastian Vettel | Red Bull | + 9.453 |
7. | Michael Schumacher | Mercedes | + 11.900 |
8. | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | + 28.600 |
9. | Kamuj Kobajaši | Sauber | + 31.200 |
10. | Kimi Räikkönen | Lotus | + 1 kolo |
11. | Vitalij Petrov | Caterham | + 1 kolo |
12. | Charles Pic | Marussia | + 1 kolo |
13. | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | + 1 kolo |
14. | Heikki Kovalainen | Caterham | + 1 kolo |
15. | Nico Rosberg | Mercedes | + 1 kolo |
16. | Timo Glock | Marussia | + 2 kola |
17. | Pedro de la Rosa | Hispania Racing | + 2 kola |
18. | Narain Karthikeyan | Hispania Racing | + 2 kola |
19. | Paul di Resta | Force India | + 3 kola |
Konečné pořadí seriálu
č. | jméno | tým | body |
1 | Sebastian Vettel | Red Bull | 281 |
2 | Fernando Alonso | Ferrari | 278 |
3 | Kimi Räikkönen | Lotus | 207 |
4 | Lewis Hamilton | McLaren | 190 |
5 | Jenson Button | McLaren | 188 |
6 | Mark Webber | Red Bull | 179 |
7 | Felipe Massa | Ferrari | 122 |
8 | Romain Grosjean | Lotus | 96 |
9 | Nico Rosberg | Mercedes | 93 |
10 | Sergio Pérez | Sauber | 66 |
11 | Nico Hülkenberg | Force India | 63 |
12 | Kamuj Kobajaši | Sauber | 60 |
13 | Michael Schumacher | Mercedes | 49 |
14 | Paul di Resta | Force India | 46 |
15 | Pastor Maldonado | Williams | 45 |
16 | Bruno Senna | Williams | 31 |
17 | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | 16 |
18 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | 10 |
19 | Heikki Kovalainen | Caterham | 0 |
20 | Vitalij Petrov | Caterham | 0 |
21 | Pedro de la Rosa | Hispania Racing | 0 |
22 | Narain Karthikeyan | Hispania Racing | 0 |
23 | Timo Glock | Marussia | 0 |
24 | Charles Pic | Marussia | 0 |
Pohár konstruktérů
č. | tým | body |
1 | Red Bull | 460 |
2 | Ferrari | 400 |
3 | McLaren | 378 |
4 | Lotus | 303 |
5 | Mercedes | 142 |
6 | Sauber | 126 |
7 | Force India | 109 |
8 | Williams | 76 |
9 | Toro Rosso | 26 |
10 | Caterham | 0 |
11 | Hispania Racing | 0 |
12 | Marussia | 0 |