„Jsem nadšený, protože je to okruh, na kterém bude rozhodovat um jezdců. Máme tratě, kde když uděláte chybu, projedete křížem. A není tam ani tráva, která by vás zbrzdila. Tady je to náročnější, protože neexistuje prostor na chybu. A taková by F1 měla být: žádný prostor na chyby,“ líčil v Baku Sergio Pérez, pilot Force India.
Pascal Wehrlein z Manoru zase rozzářeně říkal: „Trať vyráží dech. Má vše: téměř nekončící rovinku, úzké pasáže i rychlé zatáčky.“
Jenže právě úzké pasáže, kdy se monoposty budou proplétat starými ulicemi ázerbájdžánské metropole, děsí. Ode zdi ke zdi je to v těchto místech sedm metrů, přičemž oficiálně Mezinárodní automobilová federace FIA vyžaduje šířku 12 metrů. Výjimky jsou možné, však je tu Monako, jenže i tady nejužší místo měří devět metrů.
A tak Jenson Button, po 16 letech doyen F1, namítá: „Mám pocit, jako kdybychom se v oblastech bezpečnosti vrátili do minulosti. Nechápu proč. Tvrdě pracujeme na bezpečnosti, okruhy neustále zlepšujeme, ale přiletíme sem a zjistíme, že třetí, sedmá a čtrnáctá zatáčka nemají žádnou únikovou zónu.“
Je to risk? Je to od FIA hazardní hra? Či jen zbytečný Buttonův nářek? Jasné je, že kulisy, ve kterých se v neděli odpoledne F1 ocitne, budou úchvatné. Město je na seznamu UNESCO a už záběry z pátečních tréninků byly úžasné.
A F1 ráda touží po spektáklu.
Zároveň je však pravda, že Bernd Mayländer, pilot safety caru, zřejmě zítra vyjede na scénu. Jsou totiž místa, kde se při havárii ostatní jen stěží budou vyhýbat. Ale že by FIA svolila k ruské ruletě? To ne!
Od chvíle, kdy dvorní architekt F1 Hermann Tilke navrhl cestu, kde by se závod mohl odehrávat, proběhly simulace, jak by se vozy při nehodě chovaly. Z ulic logicky zmizely i „kočičí hlavy“.
A Bernie Ecclestone, šéf F1, hrdě hlásil: „Když jsem přišel s plánem na tento závod, řekli mi, že jsem šílený. Teď jsem mluvil s Nikem Rosbergem a řekl mi, že na tomto okruhu bude potřeba ukázat koule!“
Ač si tu formule odbude premiéru, dalo se to čekat. Městské okruhy jako Monako či Singapur totiž obecně patří k těm nejtěžším. Často řadíte, máte málo šancí na předjetí, při výjezdech vás dělí jen centimetry (někdy i milimetry) ode zdi.
Často se tu však objevují i problémy. V Baku se třeba během pátku rozpojily některé obrubníky a výrazně poškodily vozům gumy. Kvůli jejich opravě byla odsunuta kvalifikace nižší série GP2. Britský žurnalista Adam Cooper zase psal, že někteří z traťových maršálů až do pátku neviděli závodní auto.
Takže to v neděli bude pro mnohé premiéra se vším všudy!