Na pódium Lewise Hamiltona v Grand prix Ázerbajdžánu doprovodili Kimi Räikkönen a Sergio Pérez, který se na stupně vítězů dostal ve formuli 1 naposledy před dvěma lety právě v Baku.
Dramatický byl v Ázerbajdžánu již start závodu, kdy Sebastien Ocon zavřel v zatáčce Kimiho Räikkönena a došlo ke kolizi. Francouz jen vystoupil z nepojízdného monopostu Force India, zatímco Fin po zastávce v boxech pokračoval. Výjezdu safety car využil k přezutí na tvrdé pneumatiky. Kvůli nim poté v podstatě po celý průběh závodu na nejlepší ztrácel, byl hodně pomalý. Na Sebastiana Vettela, který po většinu závodu vedl, nabral ztrátu přes 40 vteřin.
Vpředu ujížděl Sebastian Vettel s Ferrari a bezpečně si hlídal vedení, za ním kroužil Lewis Hamilton následován Valtterim Bottasem a oběma red bully. Hamilton měnil pneumatiky brzo, již ve 23. kole a o pár okruhů později ho následoval Sebastian Vettel. Po zastávce v boxech se oba propadli za Bottase a na nových gumách ho nestahovali. Jak už předtím zjistil Kimi Räikkönen, na nejtvrdší směsi povolené pro závod v Baku byla auta hodně pomalá .
Ve 38. kole zatočil konečně pro nové pneumatiky Daniel Ricciardo a nazul superměkkou kvalifikační směs. Stejně jako o kolo později jeho týmový kolega Max Verstappen, který se díky lepší zastávce dostal v pořadí před týmového kolegu a držel tedy čtvrté místo.
Poté přišel zlomový moment závodu - ve 40. kole, těsně po přezutí pneumatiky předjížděl na cílové rovince Daniel Ricciardo týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena, zezadu do něj vrazil a oba v závodě skončili. Kdo byl na vině? Těžko říct, Australan sice nedobrzdil a ve vysoké rychlosti vrazil do zádě druhé red bullu, mladý Nizozemec však hned třikrát změnil směr jízdy, před rychlejším Ricciardem vyloženě kličkoval a znemožnil mu tak bezproblémové předjetí. Celkově to bylo vyvrcholení boje trvající celý závod, jezdci Red Bullu spolu kolo na kolo bojovali hned několikrát a již předchozí střety si vyloženě o nehodu říkaly.
Výjezdu zpomalovacího vozu využili k zastávce v boxech téměř všichni jezdci, takže Bottas, pro kterého to byla první zastávka, udržel vedení. Krátce poté navíc ve snaze udržet zahřáté pneumatiky vrazil do zdi Romain Grosjean z Haasu a zpomalovací vůz proto zajel do boxů až čtyři kola před koncem.
Po restartu závodu na něj v první zatáčce zaútočil Vettel, ale vylétl do únikové zóny a propadl se za Hamiltona a týmového kolegu Räikkönena. Navíc si při manévru lehce poškodil povrch pneumatiky, jeho auto ve vysoké rychlosti vibrovalo, čehož využil Sergio Pérez a protáhl se na nakonec třetí místo, které udržel až do cíle.
Chvíli nato potkala obrovská smůla vedoucího Valtteriho Bottase, který se na první místo před vítěze kvalifikace Vettela dostal v 31. kole a měl na dosah čtvrté vítězství v kariéře. Mohl už téměř slavit, ale dvě kola před cílem najel na jeden z karbonových úlomků na dráze a s poničenou pneumatikou odstoupil.
Čtyřnásobný mistr světa Hamilton si tak připsal nečekané vítězství a vyhrál poprvé od říjnové Velké ceny USA.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Britský pilot se neradoval jako vždy, na stupních vítězů působil velmi pokorně. Byl si dobře vědom, že si vítězství nevydřel, ale doslova a do písmene mu spadlo do klína.
„Valtteri odvedl skvělou práci a zasloužil si vyhrát. Ale měl obrovskou smůlu a já obrovské štěstí. Byl to šílený závod a stále nemůžu věřit tomu, že jsem po takovém průběhu vyhrál,“ hodnotil čtyřnásobný mistr světa, který Hamilton jezdil většinu závodu na třetím místě a k triumfu mu výrazně pomohly nečekané chyby soupeřů a safety car.
Také Kimi Räikkönen si byl vědom toho, že ještě deset kol před cílem mu patřilo šesté místo a druhá příčka je tedy tak trochu zázrak. Nejdřív ale mluvil o kolizi hned po startu, kdy ho Ocon málem vyřadil ze závodu.
„Byljsem na vnitřku zatáčky a pravděpodobně mě neviděl. Není to snadné, mít přehled o soupeřích vedle, nic mu nezazlívám. Měl jsem prostě smůlu. Potom jsem měl zase na konci štěstí, druhé místo je vzhledem k průběhu hodně překvapivé. Celý závod jsem měl problémy se zahříváním tvrdých pneumatik, auto moc nejelo a ztrácel jsem. Byl to boj,“ přiznal v cíli viditelně unavený jezdec.
Jezdcem dne se podle oficiálního hlasování fanoušků stal Charles Leclerc, který dokončil se slabým vozem sauber na šestém místě. A zcela zaslouženě. Byl hodně vidět i na začátku závodu, kdy bojoval například s ferrari Kimiho Räikkönena. Mladý Francouz ukazuje, že ne náhodou je pokládán za obrovský talent.
Seriál formule 1 pokračuje za 14 dní Velkou cenou Španělska v Barceloně.
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1h43:44.291 min. |
---|---|---|---|
2. | Kimi Räikkönen | Ferrari | +2.460 sek. |
3. | Sergio Pérez | Force India | +4.024 |
4. | Sebastian Vettel | Ferrari | +5.329 |
5. | Carlos Sainz | Renault | +7.515 |
6. | Charles Leclerc | Sauber | +9.158 |
7. | Fernando Alonso | McLaren | +10.931 |
8. | Lance Stroll | Williams | +12.546 |
9. | Stoffel Vandoorne | McLaren | +14.152 |
10. | Brendon Hartley | Toro Rosso | +18.030 |
11. | Marcus Ericsson | Sauber | +18.512 |
12. | Pierre Gasly | Toro Rosso | +24.720 |
13. | Kevin Magnussen | Haas | +30.663 |
14. | Valtteri Bottas | Mercedes | DNF-48 kol |
15. | Romain Grosjean | Haas | DNF-42 kol |
16. | Daniel Ricciardo | Red Bull | DNF-39 kol |
17. | Max Verstappen | Red Bull | DNF-39 kol |
18. | Nico Hülkenberg | Renault | DNF-10 kol |
19. | Sergej Sirotkin | Williams | DNF-0 kol |
20. | Esteban Ocon | Force India | DNF-0 kol |
1. | Lewis Hamilton | 70 |
---|---|---|
2. | Sebastian Vettel | 66 |
3. | Kimi Raikkonen | 48 |
4. | Valtteri Bottas | 40 |
5. | Daniel Ricciardo | 37 |
6. | Fernando Alonso | 28 |
7. | Nico Hulkenberg | 22 |
8. | Max Verstappen | 18 |
9. | Sergio Perez | 15 |
10. | Carlos Sainz | 13 |
11. | Pierre Gasly | 12 |
12. | Kevin Magnussen | 11 |
13. | Charles Leclerc | 8 |
14. | Stoffel Vandoorne | 8 |
15. | Lance Stroll | 4 |
16. | Marcus Ericsson | 2 |
17. | Esteban Ocon | 1 |
18. | Brendon Hartley | 1 |
19. | Romain Grosjean | 0 |
20. | Sergey Sirotkin | 0 |
1. | Ferrari | 114 |
---|---|---|
2. | Mercedes | 110 |
3. | Red Bull/Renault | 55 |
4. | McLaren/Renault | 36 |
5. | Renault | 35 |
6. | Force India/Mercedes | 16 |
7. | Toro Rosso/Honda | 13 |
8. | Haas/Ferrari | 11 |
9. | Sauber/Ferrari | 10 |
10. | Williams/Mercedes | 4 |