Okruh v Baku potvrdil své výsostné postavení mezi novými okruhy F1. Skvělá městská trať nabídla opět řadu dramat a nečekaných zvratů. Souboje tří vozů přímo na dráze nebyly výjimkou.
Hned po startu naboural Valtteri Bottas do Kimiho Räikkönena, ale zatímco se mladší z obou Finů dokázal do závodu ještě vrátit a slavil nakonec i díky safety car druhou příčku, veterán seriálu s poškozeným vozem ani nedojel do cíle.
Dlouho kroužili vpředu Hamilton s Vettelem, ale za safety car Němec do brzdícího Brita narazil a poté do něj najel úmyslně. Po penalizaci spadl o řadu pozic, Hamilton zase ztratil kvůli opravě bezpečnostního límce v boxech. Před cílem nakonec bojovali lídři MS o čtvrtou příčku, o dvě desetiny vteřiny byl lepší Vettel, který dál vede celý šampionát. Čtyřnásobný mistr světa má po osmém závodě na kontě 153 bodů, druhý Hamilton 139.
Daniel Ricciardo nemohl uvěřit tomu, že po startu z desátého místa vyhrál. „Byl to bláznivý závod, absolvoval jsem po několika kolech neplánovaný pistop, když se mi v mřížce chladiče zachytily nějaké úlomky a spadl na sedmnácté místo. V té chvíli bych si na sebe nevsadil. Ale když měli problémy Sebastian i Lewis, dostal jsme šanci a povedlo se. Je to jen důkaz toho, že je potřeba se nevzdávat.“
Ale to nebylo vše. „Je to velký výsledek, hlavně díky tomu, že se mi povedlo vyhnout všem problémům. Dovezli jsme auto do cíle na nejvyšším stupínku a to je velmi cenné,“ prohlásil po nejdelším závodu letošní sezony.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Australan vybojoval již pátý triumf ve formuli 1 a dál neztrácí svůj pověstný humor. Lance Stroll byl na stupních vítězů poprvé a měl tu smůlu, že právě s Ricciardem. „Po průjezdu cílem jsem nenacházel slov, připadal jsem si jako malý školák,“ prohlásil Daniel Ricciardo těsně před tím, než nalil šampaňské do své upocené závodní boty a podal ji nováčkovi na stupních Lancemu Strollovi. Kanaďan tak zažil drsnější křest na pódiu, než si asi představoval.
Finský pilot Valtteri Bottas ztrácel dokonce už celé kolo, přesto stál na stupních vítězů. „Byl jsem o kolo zpět, byla tam spousta safety car, nevzdával jsem se a to bylo důležité. Tým dokázal během zastavení závodu opravit auto a já toho využil. S ohledem na to, co se stalo na začátku, to je výborný výsledek.“
Bottas kolidoval hned po startu s Kimim Räikkönenem a měl štěstí, že poškození jeho vozu nebylo tak vážné. „Byl jsem na vnitřku zatáčky, najel jsem na obrubník, auto poskočilo a už jsem s tím nedokázal nic udělat. Velká škoda, mrzí mě to a byl to zase Kimi. Ale rozhodně se na něj nijak nesoustředím,“ přiznal, že kolize byla spíše jeho chybou.
Osmnáctiletý Lance Stroll byl na svém prvním pódiu plný emocí a užíval si atmosféru. „Naše rychlost nebyla vůbec špatná a vyhnuly se nám všechny problémy. Byl to skvělý závod a je škoda, že jsem v cíli nestačil na Valtteriho Bottase. Ale je to úžasné, cítím se skvěle a jsem nyní svými pocity na měsíci. Stále nevěřím tomu, kam jsem se za pár měsíců dostal.“
Skvostný závod plný nečekaných zvratů
V Baku je vzdálenost od startu k první zatáčce nejkratší ze všech okruhů formule 1, takže se toho moc stát nemělo. Jenže odpich úplně nevyšel třetímu z kvalifikace Kimimu Räikkönenovi, kolem kterého se hned prohnal týmový kolega Sebastian Vettel. Naopak výjezd z první zatáčky měl Räikkönen nejlepší, což mu umožnilo zaútočit na Valtteriho Bottase. V levotočivé zatáčce se před krajana opravdu dostal, ten však na vnitřní straně zatáčky najel na obrubník, to ho zcela rozhodilo a přimáčkl Räikkönenovo Ferrari na bariéru.
Bottas odnesl střet defektem a pomalu kroužil směrem k boxům, kde mu inženýři pneumatiku vyměnili. Vrátil se do boje se ztrátou celého kola. Byl suverénně poslední. S Räikkönenem to vypadalo lépe, měl sice poškozené auto, ale držel se na páté příčce.
Před Bottasem kroužil ve druhém kole jako předposlední Carlos Sainz. Po chybě týmového kolegy Daniila Kvjata dostal smyk a otočil auto kolem jeho osy. Ale také on měl být koncem závodu na bodech. V pátém kole se do skupinu nešťastníků zařadil i pilot, který měl nakonec závod vyhrát. V mřížce chladiče vozu Red Bull Daniela Ricciarda se zachytil úlomky z jiného vozu a musel zatočit do boxů k mechanikům.
V osmém kole se stal prvním odpadlíkem Jolyon Palmer, který skončil kvůli závadě svého Renaultu a v 11. poprvé ukázal svou extratřídu Ricciardo, když v krásném manévru předjel Sainze, který zrovna v té chvíli objížděl Ericssona se Sauberem. Tři auta se řítila po rovince vedle sebe.
V té době se o třetí místo prali Sergio Pérez a Max Verstappen, ale Nizozemce jako dalšího v pořadí zradila technika. S kouřícím vozem zastavil vedle trati a skončil. Kvůli němu však nevyjel ve 12. kole první safety car. Za to mohl Daniil Kvjat, který odstavil svůj nepojízdný stroj Toro Rosso na nebezpečném místě ve dvanácté zatáčce.
Za zpomalovacím vozem všichni jezdci měnili pneumatiky a bylo zaděláno na nudný závod, protože na městském okruhu se pneumatiky opotřebovávají tak pomalu, že by na nich dokázali dojet až do cíle. Naštěstí pro diváky sebou trať bez únikových zón přináší také řadu kolizí, takže nuda nepřišla a drama pokračovalo.
Po restartu závodu vedl Hamilton před Vettelem a Pérezem, kteří spolu bojovali kolo na kolo, Räikkönen podlehl při rozjezdu jak Massovi s Williamsem, tak Oconovi s Force India a ztratil dvě místa. Závodilo se však jediné kolo. Räikkönenovo Ferrari se po nárazu těsně po startu postupně rozpadalo, ulétl mu kus předního křídla a na trať musel opět safety car.
Těsně před návratem zpomalovacího vozu do boxů zabrzdil první Hamilton hned za zatáčkou, téměř zastavil a Vettel do něj zezadu najel. Byl tak naštvaný, že do něj poté najel ještě jednou, tentokrát záměrně. A úmyslné způsobení kolize je zakázané i ve formuli 1. Později byl po zásluze potrestán.
Hamilton zpomalil celé pole, takže Vettel se musel po restartu bránit útoku hned několika jezdců najednou. Proti Massovi se ubránil, proti Pérezovi také. A šlo o férové souboje. Ale ten třetí, Esteban Ocon, nedokázal zachovat chladnou hlavu. Přiřítil se zezadu a natlačil na bariéru týmového kolegu Péreze. Oba vozy Force India byly poškozené. Do trosek po nehodě navíc najel Kimi Räikkönen a prorazil si pneumatiku.
Na dráze byl opět zpomalovací vůz. Jenže tentokrát to nestačilo, a tak musel být závod zastaven. Traťoví komisaři by jinak nedokázali odklidit z asfaltu tisíce úlomků různých vozů.
Po restartu byli stále na čele Hamilton s Vettelem, ale třetí už byl Ricciardo, který se předtím nenápadně posouval vpřed. Ve 24. kole předjel opět dva soupeře najednou, proletěl kolem Massy a Strolla z Williamsu, čímž si připravil pozici pro vítězství.
Ve 25. kole začaly problémy Felipeho Massy s nefunkčním tlumičem na zadní nápravě, které nakonec vedly k jeho odstoupení. O kolo později se loučil Nico Hülkenberg, který vezl vůz Renault na skvělé šesté příčce. Němec však nedoplatil na nefunkční techniku, pravým předním kolem trefil v zatáčce bariéru. A poté přišly problémy vedoucího dua.
Na Mercedesu Lewise Hamiltona se uvolnil límec kolem kokpitu, který chrání hlavu závodníka. Brit se ho snažil rukou narazit zpět, ale neúspěšně. Musel do boxů, kde došlo k rychlé opravě. Lídr závodu však spadl na deváté místo. Vettel se však z vedení radoval pouhá dva kola. Německý jezdec byl po právu potrestán zastávkou deseti vteřin v boxech za úmyslné najetí do soupeře.
Ve 34. kole bylo v čele nečekané trio Ricciardo - Stroll - Magnussen. Dánský pilot však nestačil, přece jen Haas se nemůže rovnat s Red Bullem nebo Williamsem a postupně se propadal. Nejdříve se kolem něj prohanl Esteban Ocon, následovali Bottas, Vettel a Hamilton.
Poslední jmenovaná trojice brzo poté předjela i Ocona. Stíhací jízda vedoucí dvojice však byla náročná, Ricciardo a Ocon byli o více než vteřinu na kolo pomalejší, než se však duo Mercedesu a Vettel propletli mezi pomalejšími jezdci, získali značný náskok. A nejrychlejší z nich byl Bottas. Dlouho to vypadalo, že se bude muset spokojit se třetí příčkou, ale útok si chystal na poslední metry závodu. Nečekaným manévrem těsně před pomyslnou cílovou páskou předjel Lanceho Strolla. Na dlouhé rovince vyrazil ze zákrytu za ním a dokázal se dostat špičkou svého stroje dopředu. Porazil ho o jedinou desetinu vteřiny.
Lewis Hamilton zkusil to samé na Sebastiana Vettela, zkušený Němec se však ubránil. Být však cíl o pár metrů dál, měnilo by se pořadí i mezi nimi.
Další Velká cena je na programu za dva týdny v Rakousku.
1. | Daniel Ricciardo | Red Bul | 2h03:55,570 min. |
---|---|---|---|
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | +3,904 sek. |
3. | Lance Stroll | Williams | +4,009 |
4. | Sebastian Vettel | Ferrari | +5,976 |
5. | Lewis Hamilton | Mercedes | +6,188 |
6. | Sebastian Ocon | Force India | +30,298 |
7. | Kevin Magnussen | Haas | +41,753 |
8. | Carlos Sainz | Toro Rosso | +49,400 |
9. | Fernando Alonso | McLaren | +59,551 |
10. | Pascal Wehrlein | Sauber | +1:29,093 min. |
11. | Marcus Ericsson | Sauber | +1:31,794 |
12. | Stoffel Vandoorne | McLaren | +1:32,160 |
13. | Romain Grosjean | Haas | +1 kolo |
14. | Kimi Räikkönen | Ferrari | DNF |
15. | Sergio Pérez | Force India | DNF |
16. | Felipe Massa | Williams | DNF |
17. | Nico Hülkenberg | Renault | DNF |
18. | Max Verstappen | Red Bull | DNF |
19. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | DNF |
20. | Jolyon Palmer | Renault | DNF |
1. | Vettel | 153 |
---|---|---|
2. | Hamilton | 139 |
3. | Bottas | 111 |
4. | Ricciardo | 92 |
5. | Räikkönen | 73 |
6. | Verstappen | 45 |
7. | Pérez | 44 |
8. | Ocon | 35 |
9. | Sainz | 29 |
10. | Massa | 20 |
11. | Hülkenberg | 18 |
12. | Stroll | 17 |
13. | Magnussen | 11 |
14. | Grosjean | 10 |
15. | Wehrlein | 5 |
16. | Kvjat | 4 |
17. | Alonso | 2 |
18. | Palmer | 0 |
19. | Ericsson | 0 |
20. | Vandoorne | 0 |
21. | Giovinazzi | 0 |
1. | Mercedes | 250 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 226 |
3. | Red Bull | 137 |
4. | Force India | 79 |
5. | Williams | 37 |
6. | Toro Rosso | 33 |
7. | Haas | 21 |
8. | Renault | 18 |
9. | Sauber | 5 |
10. | McLaren | 2 |