V Abú Zabí na futuristickém okruhu to podle očekávání nebylo velké drama. Trať nenabízí téměř žádné možnosti k předjíždění, takže do prvních zastávek v boxech zůstávalo pořadí prvních dvanácti jezdců stejné jako na startu. Změnu přinesly až technické problémy - odstoupil Daniel Ricciardo s vozem Red Bull a na špatně utažené kolo doplatil po výjezdu z boxové uličky Carlos Sainz s vozem Renault.
A to bylo z dramat vše. Ani vždy agilní Max Verstappen nic nevymyslel a musel se spokojit s pátým místem. Čtvrtá příčka těsně před ním stačila Kimimu Räikkönenovi, aby se posunul v celkovém pořadí na čtvrté místo před jeho stájového kolegu, nešťastníka Ricciarda.
Bojovalo se také o šesté místo v Poháru konstruktérů. Zdánlivě možná nedůležité, ale podle pořadí týmů se rozdělují finanční odměny za sezonu. Toro Rosso, Renault a Haas dělilo pouhých šest bodů, přičemž rozdíl mezi šestou a osmou příčkou v Poháru konstruktérů činí 12 milionů dolarů (asi 258 milionů korun).
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Rozhodnutí bylo jednoznačné. Mladíci v kokpitech Toro Rosso Brendon Hartley a Pierre Gasly byli od bodů daleko, Romain Grosjean s pomalým Haasem nestačil, a tak se radoval Renault. Sice přišel o Sainze, ale Nico Hülkenberg šestou příčkou pohodlně dovedl francouzský tým k vytoužené finanční odměně.
Rozhodnutí bylo jednoznačné. Mladíci v kokpitech Toro Rosso byli od bodů daleko, Romain Grosjean s pomalým Haasem nestačil, a tak se radoval Renault. Sice přišel o Sainze, ale Nico Hülkenberg šestou příčkou pohodlně dovedl francouzský tým k vytoužené finanční odměně.
Kus pozornosti si pro sebe urval Felipe Massa, který dorazil na start v Abú Zabí v doprovodu svého syna a definitivně ukončil šestnáctiletou kariéru formule 1. Loučil se bodem za desáté místo a také efektnimi „donuty“. Pro diváky před tribunou roztočil svou formuli kolem její osy. Vicemistr světa z roku 2008 a vítěz jedenácti závodů už dříve oznámil, že po sezoně odejde z královské třídy k závodům vozů s elektrickým pohonem ve formuli E.
Valtteri Bottas měl po svém třetím vítězství kariéry F1 tak trochu nenápadnou radost. V celkovém pořadí už nic nezměnil, zůstal na třetí příčce za Sebastianem Vettelem. Přesto v cílové rovince předvedl divákům, stejně jako končící Felipe Massa, efektní „donuty“.
Vítězství v Abú Zabí získal v přímé bitvě s Lewisem Hamiltonem. „Měl jsem velmi obtížnou druhou polovinu sezony, hodně jsem makal na spoustě problémů a postupně se to zlepšovalo. Tento víkend mi to konečně sedlo a jsem rád, že se mi podařilo ukončit rok takto pozitivně.“
„Dnes jsem si kontroloval rychlost, neměl jsem problém, v jednu chvíli jsem si zablokoval kola při předjíždění jezdců o kolo zpět a nedostal jsem se pod trvalý tlak. Bylo to dobré, užil jsem si celou sezonu,“ dodal poslední vítěz letošního roku.
Lewis Hamilton skončil druhý v kvalifikaci, odstartoval druhý a druhý projel cílem. Dost nuda, ale britský závodník má už letos splněno. Zisk čtvrtého titulu F1 je jeho splněným snem, proto se na stupních vítězů oprávněně radoval.
„Obrovská gratulace Valtterimu, odvedl dnes skvělou práci. Já do toho dnes dal všechno, snažil jsem se, ale na tomto okruhu je strašně těžké předjíždět. Děkuji týmu za skvělé auto, opět jsme byli nejrychlejší.“
Sebastian Vettel je sice vicemistr, právě díky němu prožilo Ferrari nejlepší sezonu od roku 2008, ale titul opět nezískal, takže nějaké velké projevy radosti se od něj čekat nedaly.
„Na startu jsem si malinko zablokoval kola, ale všechno dobře dopadlo, ale na ty dva mercedesy před sebou jsem neměl. Postupně mi odjížděli. V druhé polovině nám to sedlo líp, jelo se mi výborně, ale na lepší než třetí místo to nebylo.“
Německý závodník se vyjádřil také k prohranému boji o titul mistra světa. Už se asi smířil s tím, že je druhý za Hamiltonem. „Gratuluji Lewisi k titulu mistra světa. Objektivně musím říct, že si ho zasloužil, byl letos lepší než já. Ale přes zimu do toho dáme vše, abychom se radovali pro změnu my.“
Další závod formule 1 se pojede 25. března 2018 v australském Melbourne.
1. | Valtteri Bottas | Mercedes | 1h34:14.063 min. |
---|---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | +3.899 |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | +19.330 |
4. | Kimi Raikkonen | Ferrari | +45.386 |
5. | Max Verstappen | Red Bull/Renault | +46.269 |
6. | Nico Hulkenberg | Renault | +1:25.713 min. |
7. | Sergio Perez | Force India/Mercedes | +1:32.062 |
8. | Esteban Ocon | Force India/Mercedes | +1:38.911 |
9. | Fernando Alonso | McLaren/Honda | +1 kolo |
10. | Felipe Massa | Williams/Mercedes | +1 kolo |
11. | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | +1 kolo |
12. | Stoffel Vandoorne | McLaren/Honda | +1 kolo |
13. | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | +1 kolo |
14. | Pascal Wehrlein | Sauber/Ferrari | +1 kolo |
15. | Brendon Hartley | Toro Rosso/Renault | +1 kolo |
16. | Pierre Gasly | Toro Rosso/Renault | +1 kolo |
17. | Marcus Ericsson | Sauber/Ferrari | +1 kolo |
18. | Lance Stroll | Williams/Mercedes | +1 kolo |
19. | Carlos Sainz | Renault | DNF-31 kolo |
20. | Daniel Ricciardo | Red Bull/Renault | DNF-20 kol |
1. | Lewis Hamilton | 363 |
---|---|---|
2. | Sebastian Vettel | 317 |
3. | Valtteri Bottas | 305 |
4. | Kimi Raikkonen | 205 |
5. | Daniel Ricciardo | 200 |
6. | Max Verstappen | 168 |
7. | Sergio Perez | 100 |
8. | Esteban Ocon | 87 |
9. | Carlos Sainz | 54 |
10. | Nico Hulkenberg | 43 |
11. | Felipe Massa | 43 |
12. | Lance Stroll | 40 |
13. | Romain Grosjean | 28 |
14. | Kevin Magnussen | 19 |
15. | Fernando Alonso | 17 |
16. | Stoffel Vandoorne | 13 |
17. | Jolyon Palmer | 8 |
18. | Pascal Wehrlein | 5 |
19. | Daniil Kvyat | 5 |
20. | Marcus Ericsson | 0 |
21. | Pierre Gasly | 0 |
22. | Antonio Giovinazzi | 0 |
23. | Brendon Hartley | 0 |
1. | Mercedes | 668 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 522 |
3. | Red Bull/Renault | 368 |
4. | Force India/Mercedes | 187 |
5. | Williams/Mercedes | 83 |
6. | Renault | 57 |
7. | Toro Rosso/Renault | 53 |
8. | Haas/Ferrari | 47 |
9. | McLaren/Honda | 30 |
10. | Sauber/Ferrari | 5 |