Dva týmy z Česka, vlastně sousedé, soupeří v mistrovství. Panečku, to je příběh! A možná vzniká rivalita ne nepodobná té, která provází zápasy fotbalistů Sparty a Slavie. Byť to zatím obě strany odmítají.
"Vztahy jsou normální," tvrdí Jan Kalivoda, manažer Buggyry, ale jinak nechce o MKR moc mluvit: "Nás konkurence ani tak nezajímá, zaměřujeme se na to, abychom byli nejrychlejší my."
Jenže nejrychlejší touží být také Kress. "Budu pracovat tak dlouho, dokud nevyhrajeme," vyhlásil. "Myslím, že můžeme Buggyře konkurovat," troufá si německý konstruktér, ale tvrdí: "S kluky si občas telefonuji. Jasně, chci porazit své staré auto i s Davidem Vršeckým. Když však budeme druzí za ním, nedá se nic dělat."
Až taková idylka to ale na podzim nebyla. Jan Richter, jeden z mechaniků MKR, který se stará o logistiku, říká: "Nikomu se moc nelíbilo, že odešel. Teď už je to dobré." Kalivoda z Buggyry to vlastně potvrzuje. "Chtěl se věnovat byznysu, nakonec má vlastní tým. Je to jeho život, jeho boj. Uvidí se na dráze, jaká to bude konkurence."
Sám Kress přiznává, že chtěl své působení v trucích utlumit na polovinu. Založil firmu, která staví návěsy za kamiony - obytné či rozkládací. Jenže pak ho oslovil Renault, který opustil Frankie Vojtíška, a Kresse umluvil k založení týmu. "Trošku na mě tlačili. Truckracing je srdeční záležitost, můj život," září Kress řečený SuperMario.
V Česku zakořenil, našel si manželku Kláru (která je jednatelkou týmuMKR), postavil domek v Židovicích. Když jde do hospody, mluví poločesky, pooanglicky, poloněmecky," popisuje Richter. A Kress vtipkuje: "Zůstanu tady, dokud se konečně nenaučím česky."
V hospodě se nepoperou
K motorismu se dostal díky otci, který 30 let závodil. "Už jako malinký jsem běhal v depu." Vyučil se mechanikem nákladních vozů ve firmě, která patří Körberovi, exmistru Evropy v tahačích. Udělal si mistrovské zkoušky a školu technického kreslení. Od roku 2001 je v Česku, do Buggyry přivedl i Körbera. Je podepsaný pod osmi tituly. A teď chce další. Na úkor Buggyry.
Angažoval dva mistry Evropy, dva Markuse: Švýcara Bösigera (taky jezdil za Buggyru) a Němce Oestreicha. Rozpočet se přísně tají, ale bude nižší než u Buggyry. Už proto, že má podporu továrny. "Zato my sháníme peníze na celý závodní tým. Jsou to jablka a hrušky," nesrovnává to Kalivoda.
Ani ohledně sponzorů si prý stáje nekonkurují. "Máme své komerční zájmy, děláme rekordy a naši partneři vyžadují, abychom byli vidět," řekl Kalivoda. Na úterý 18. května Buggyra chystá velkolepou akci na Václavském náměstí v Praze před startem sezony, jež vypukne příští víkend v Misanu.
Kalivoda cítí, že Kressovy vozy budou rychlé. "Umí postavit auto, určitě nebudou na chvostu, ale někde na špici." Tam chce být i Buggyra. Esem je šampion Vršecký, druhý pilot se asi bude během sezony měnit. "Druhé auto máme z komerčních důvodů. Pokud se nenajde jezdec, který přinese zajímavý finanční obnos, pojedeme jen jedním autem," tvrdí Kalivoda.
Jenže pozor, jsou tu i další vyzyvatelé: Albacete či Hahn. Peprný příběh Buggyry a MKR však bude ostře sledovaný. "Já znám všechny mechaniky z Buggyry. Ale není to tak, že když si dá někdo víc paňáků v hospodě, je bitka. Spíš je hecuju: Počkejte, to vás čeká rok! Ale v legraci. Oni dobře vědí, že my moc zkušeností nemáme," povídá mechanik Richter z MKR.
Vršecký: Žádná krvelačná rivalita mezi námi není |
Zaútočí na mistrovský hattrick. Přesto pilot David Vršecký z roudnické Buggyry tuší, že nová (a sousední) stáj MKR bude jeho trucku pořádně zatápět. "Věřím, že budou hodně rychlí," tipuje Vršecký, dvojnásobný evropský šampion v závodech tahačů.
Vyděsila vás nová konkurence?
Mario Kress je zdatný chábr... Vím, že to bude rozhodně velká konkurence. Přece jen v Buggyře si leccos vyzkoušel i se naučil. Ač startuje v novém týmu, zkušenosti mu nikdo nevezme. Má nová auta s dost schopnými jezdci, taky budou dosahovat na pódium.
Mají šanci vás porazit?
Myslím, že jo. Jejich motor vyvíjel Renault řadu let, my jsme po pěti letech zpátky na jednom turbu. Je to výzva pro nás i pro něj.
Bude to rivalita jako Sparta - Slavia? Nebo Ferrari - McLaren?
V tuhle chvíli ne. Když někomu chybí díl, ihned si vyjdeme vstříc. Což Ferrari a McLaren nejsou schopné. Na testování jsme byli spolu, já už navštívil jejich dílny v Židovicích, když jsme něco potřebovali. Jsme schopni si pomoct, nedělat si naschvály. Není to žádná krvelačná rivalita. Navíc s Mariem jsme se rozešli vcelku v dobrém. Ale samozřejmě oni bedlivě sledují nás a my sledujeme je.
Židovice jsou jen pár kilometrů od vašich dílen. Co vy na to?
Je zajímavé, že dva týmy kousek od sebe můžou vévodit mistrovství Evropy. Ale že by se v mém postavení něco změnilo, to ne. Buggyra stojí stále na stejném místě.
Oslavíte mistrovský hattrick?
Upřímně řečeno, já jsem v pohodě. A jsem spokojený i se změnami na autě. Uvidíme, jak komu ublíží změna pneumatik, předepsané jsou Goodyear, zatímco my měli Rigdon. Po prvním víkendu zjistíme, jestli pojedeme vpředu, nebo budeme pozorovat pole zezadu. Podle testů věřím, že to nebude špatné.
Nově se staráte i o vývoj tahače. Jak to ovlivnilo vaši přípravu?
Teď už mi jde nejen o úspěch jezdecký, ale i při přípravě auta. Dvě věci, co se můžou lehce pokazit. Mám hlavu na špalku a čekám, jestli někdo sekne. Věřím, že jsme natolik silní, abychom neudělali žádnou botu. Prožil jsem jinou zimu, obrovská změna. Neřeším pouze jezdecký styl, neodhaluji jen problémy, ale musím je i řešit.
Nemáte parťáka. Je to nevýhoda?
Nějaký bude už na první závody. Asi ne jako teď na celou sezonu, možná se bude měnit každý víkend. Možná ne. Je to další změna, s kterou se musíme vypořádat.
V nové stáji pracuje i mistr světa ve veslováníVeslař, který si na olympiádě v Pekingu vysloužil páté místo, pracuje pro závodní stáj tahačů MKR Technology. Karel Neffe, člen české čtyřky bez kormidelníka. Osmý byl už předtím v Aténách, je dvojnásobný mistr světa. "Jednou v juniorech, podruhé v kategorii do 23 let se světovým rekordem, který držíme dodnes," vzpomíná. Taky je evropským šampionem.
|