"Je to ohromná škoda, protože do startu jsme investovali ohromnou spoustu času, energie, o penězích ani nemluvě. Ale už je to za námi," uvedl Jaroslav Valtr pro web své stáje KM Racing.
Loni absolvoval Valtr na Dakaru svou premiéru za volantem a bylo z toho výborné dvanácté místo. Letos pomýšlel ještě výš, v kabině vedle něj seděl velezkušený navigátora Josef Kalina. Navíc měl mít za sebou podporu i dalších českých týmů v Bonver Dakar Project, kde byl společně s Martinem Kolomým ze stáje Czech Dakar Team určen jako lídr.
Na konci čtvrté etapy do Arequipy se objevily první problémy. "Erzetu jsme projeli normálně, i když jsme měli problém se vstřikováním a s turbem. Měl jsem ale už delší dobu pocit, že motor ztrácí výkon. Když jsme pak po silnici dojížděli do bivaku, začaly z výfuku střílet plameny a v motoru to bouchalo a rachotilo. To už vypadalo vážně," popisuje Valtr.
Na hledání problému se vrhl tým mechaniků, dvakrát motor rozebrali a složili, původ problémů však nedokázali nalézt. "Provedli jsme preventivní výměnu turba, wastegate, vstřikování, nic neodhalilo příčinu. Vše jsme konzultovali i s českým zastoupením Deutzu, ani to nepomohlo. Motor byl na podzim po generálce, ještě těsně před odjezdem dostal nové hlavy válců i vstřikovací jednotky, nic jsme nepodcenili, nešlo udělat pro jeho přípravu víc," marně hledal chybu šéf stáje KM Racing Martin Macík. "Je to špatná situace, Jarda jel výborně a autu po stránce poškození nic nebylo, ani ho neškrábl," posteskl si.
Valtrova liazka tak pokračuje v závodě už jen na valníku za servisním vozem. Pilot společně s navigátorem Kalinou odcestovali do Santiaga, odkud se dopraví domů. Po cestě už šternberský pilot plánoval své další kroky.
"Pro mě je to jasný signál, že by se mělo jezdit s jiným motorem. Já už s ním příště určitě nepojedu, protože to podle mě nemá smysl. Na druhou stranu vím, že je ještě je strašně brzo na nějaké strategické rozhodnutí. Mám teď před sebou celý rok, což je strašně dlouhá doba, ale budu se dál připravovat a trénovat s malým autem," má jasno pilot ze Šternberka.
Ani přes brzký konec a velké zklamání nechce boj o úspěch na nejdrsnější rallye světa vzdát. "Je to obrovská škoda hlavně pro Pepíka (Kalinu). Je mu třiašedesát a dobře ví, že už moc Dakarů nemusí jet. Přesto máme ze svého vystoupení dobrý pocit. Ukázali jsme, že v případě funkční techniky máme šanci na zajímavý výsledek," nepochybuje Valtr.