„Český fanoušek může být nadmíru spokojený,“ poznamenal Kopecký, který ovládl dva předchozí ročníky Valašky a na domácích tratích vyhrál už třiadvacet soutěží po sobě.
Mistra světa v kategorii WRC2 čeká první ostrý start v novém roce. Zatím má za sebou jenom jednu ledovou exhibici. Pojede s osvědčenou Škodou Fabia R5, ale stáj už chystá aktualizovanou verzi, která přebírá nové designové prvky ze sériové verze.
„Stávající model je dost dobrý, což dokázal svými výsledky. Při testech jsme se zaměřili na vylepšení auta jako celku,“ upozornil Kopecký, kterého tradičně doplní Pavel Dresler. Společně budou usilovat o pátý domácí titul v řadě.
Velká očekávání provázejí nástup modelu Volkswagen Polo R5, který vyjel na tratě poprvé na podzim ve Španělsku. V Česku s ním bude závodit Vojtěch Štajf, který se loni stal vicemistrem na Blízkém východu.
„Auto se chová trošku odlišně od fabie, s níž jsme jezdili dosud,“ poznamenal Štajf, který polo předvedl v prosinci na Pražském rallysprintu a nedávno absolvoval třídenní test. „Hledání limitů bude náročné, jejich hranice leží vysoko. Valaška představuje další lekci v učení.“
Volkswagen měl řídit původně také Grzegorz Grzyb, zkušený polský pilot však nakonec pojede se Škodou Fabia R5.
Korejský Hyndai se předvedl ve výborném světle loni na Barumce, kde byl zkušený Španěl Dani Sordo třetí. V Česku bude s modelem i20 R5 závodit Martin Vlček. Pro pilota z Příbora je Valašská rally domácím podnikem, v minulosti ji dokázal vyhrát, takže si věří. „Hyundai mě oslovil motorem,“ objasnil Vlček, v čem spočívá výhoda nového vozu.
Vlček není jediný, kdo vsadil na asijskou značku. Stejný model osedlají i Petr Trnovec a Polák Maciej Lubiak.
Velké ambice má také pilot, který auto neměnil. Mnohonásobný mistr republiky Václav Pech opět pojede s Fordem Fiesta R5.
„Těšíme se na porovnání s konkurencí, která je na Valašce opravdu výjimečně velká. Závody Mistrovství světa i Evropy jí na startu můžou závidět,“ zmínil Pech šestadvacet přihlášených vozů nejsilnější skupiny R5.
Kdo další může promluvit do čela výsledkové listiny? Třeba Pavel Mareš, Jan Černý a Miroslav Jakeš ve fabiích nebo Ondřej Bisaha a Jaroslav Orsák ve fordu. Se starším modelem WRC se představí Jan Dohnal. Ale překvapit můžou i další piloti v modelech R5.
Pořadatelům se nakonec prezentovalo 81 posádek. Soutěž je nejen úvodním podnikem domácího šampionátu, ale také slovenského a patří do kalendáře European Rally Trophy.
„Jezdci ze Slovenska dostanou možnost zúčastnit se něčeho nového, navíc v relativně dostupné lokalitě,“ vysvětlil šéf organizačního výboru Jaromír Tomaštík.
Na účastníky čeká čtrnáct rychlostních zkoušek a 164 ostrých kilometrů. Začíná se už v pátek večer v ulicích Valašského Meziříčí, víkendovým centrem se opět stane areál Tatry v Kopřivnici, kde bude servisní areál. Pojedou se tam i tři testy - jeden v sobotu večer, další dva v neděli.
„V Kopřivnici se nikdy za tmy nezávodilo, tak to chceme zkusit,“ objasnil Tomaštík. „Počítám, že se rozhodne v sobotu, která je výrazně těžší než neděle.“