Návrat po šestnácti letech. Fejfarovi vyšel na domácí trať

  11:01
Ze sportovního hlediska by byl Václav Fejfar asi raději, kdyby byl svůj návrat do světa velkých autokrosových speciálů stihl nasměrovat do některého ze závodů, jež tomu o příštím víkendu v Nové Pace předcházely. Nestalo se tak a pětinásobný autokrosový šampion si tak po šestnácti letech obnovenou premiéru ve své staronové třídě odbude na svém domácím okruhu.

Václav Fejfar | foto: Josef Hlaváček

Byť v nejsilnější kubatuře Super Buggy, kterou opustil právě před 16 lety, kdy se vrhl na třídu Touring Autocross, tedy na tzv. plechovky, patřit k favoritům nebude, k nejsledovanějším jezdcům však určitě ano.

„Jedeme to pouze zkusit, protože auto je pořád ve velkých přípravách. Ještě jsme s ním pořádně ani nevyjeli,“ přiznává zkušený matador autokrosových okruhů po letech příprav na návrat, který mimo jiné oddálily koronavirové roky.

A vaše výsledkové ambice?
Teprve uvidíme, kam nás to zařadí. Bude hodně složité auto nastavit, protože kdo zná Novou Paku a Štikovskou rokli, tak ví, že je to hodně těžká trať. Má velké převýšení a je hodně technická, takže to bude náročné. Věřím ale, že se nám podaří, abychom s ostřílenými soupeři alespoň chvíli drželi krok. Neříkám, že to bude na nějaké pódium, vůbec s tím nepočítám. Chci ale stíhat s nimi jet.

Delší dobu jste nezávodil, nemůže to být problém?
Nemyslím si. Sice byla delší závodní pauza kvůli koronaviru, ale pak jsme připravovali auto Petru Šimurdovi, tak jsem se v něm několikrát svezl. Navíc si myslím, že tohle se nezapomíná, navíc ani mistrovství Evropy se nejelo, takže žádný hendikep proti ostatním mít nebudu.

Po zmíněné pauze se nevracíte k plechovým autům, ale k nejsilnějším speciálům. Těšíte se?
Hrozně moc, protože se stále cítím jako buginář. Sice jsem několik let jezdil s klasickými auty, ale vlastně od bugin jsem si jenom jen odskočil.

Jak budete na léta ve třídě Touring Autocross, v níž jste získal tři evropské tituly, vzpomínat?
Že to je krásná disciplína, která se mi moc líbila. Bohužel to ale dopadlo tak, že FIA (Mezinárodní automobilová federace) tuhle třídu umořila. Když jsem v ní začínal, bylo nás přes třicet. Na startu byly všechny možné evropské či světové automobilové značky a přinášelo to skvělé závody. Byly to skvělé časy, jenže před pěti lety FIA začala s různými homologacemi a podobnými věcmi a tuhle třídu tím prakticky dusila.

Asi se to moc nepovedlo, plechovky se znovu začínají těšit oblibě?
Těší mě to a ani my jsme to nezavrhli. Máme v hlavách projekt pro případ, že by se to vrátilo. A vymyšlené auto. Stát se může cokoliv a návrat nevylučuji. Chtěl bych, aby se ta třída vrátila na výsluní, protože autokros vlastně vyšel právě z plechovek.

Teď ale po šestnácti letech vyrazíte s novým speciálem do třídy Super Buggy. Jak se tato kategorie za tu dobu změnila?
Díky novým motorům se hodně zrychlila. Je ale také pravda, že se neskutečně zrychlily i samotné tratě. Všechno ostatní ukážou až závody. I to, zda budu schopný konkurovat soupeřům.

Plechovky a buginy jsou odlišné kubatury. Jak velká změna to pro vás bude?
Velká nebude. Má to volant a čtyři kola (směje se) a jede to skoro stejně. S plechovkou to bylo obtížnější, protože byla těžká.

Co bude rozhodovat o tom, zda budete úspěšný?
Hlavně to, jak se nám buginu povedlo postavit. Na jedné straně je postavit auto, na druhé ho naučit jezdit po zemi. Bude nám houby platné, když budeme mít překoňováno, ale nepřeneseme to na zem. Záleží jenom na tom, jak se nám to podaří naladit a připravit na dané závody.

Co finanční rozdíly mezi oběma třídami?
Rozdíl je hlavně v práci, což vlastně ve výsledku znamená i v penězích. Na plechovce je daleko více práce a všechno je mnohem složitější na údržbu. Z buginy se dá vyndat všechno mnohem rychleji, proto je to i levnější.

Už byla řeč o tom, že jste dlouho nezávodil. Jak moc vám kolotoč závodů v minulých letech chyběl?
Chybělo to nám všem. Každý závodník je smutný, když nemůže jezdit, a je to vidět i na účasti na podniku v Nové Pace. Přihlášeno je hodně jezdců, oproti Pobaltí, kde se jelo v minulých týdnech, je to úplně někde jinde. Jezdců tam bylo o polovinu méně. Svědčí to o tom, že sem jezdci směřují rádi a že tu máme typickou autokrosovou trať, která každého láká. Všichni se na to ohromně těší. Omezuje nás však jeden předpis FIA.

Jaký?
Že musíme jet s jednotným palivem, což je právě pro buginy největší problém. Je to totiž naprosto nevyhovující pro turba a motory se hrozně rychle ničí. A ublížilo to i startovnímu poli. Plno jezdců Evropu dopředu zcela zavrhlo, tenhle předpis autokrosu hodně ublížil.

Omezuje vás současná doba, kdy po koronavirové době přišla válka na Ukrajině a rychle rostoucí inflace?
Tohle všechno nás hodně přibrzdilo a i proto jsme naše nové auto doposud nerozpohybovali. Všechno je několikrát dražší, ale ještě horší jsou dodací lhůty jednotlivých komponentů. Po zdražení dopravy si každý závody vybírá a nikam daleko nejezdí. Když jim nejede o přední umístění, spousta jezdců vypustí některé závody, protože je to hrozně nákladné.

Co vy, které závody objedete?
Podle finančních prostředků, které se nám podaří získat. A pak také podle toho, jak nám bude fungovat auto. Pro nás je to velká výzva a chceme ji dotáhnout až k výsledkům, na které jsme zvyklí. Bude to sice hodně trnité, ale na druhou stranu si myslím, že za ty roky máme spoustu zkušeností, proto věřím, že se nám vše vydaří. Pokud bude stroj fungovat, tak bychom chtěli jet všechno.

Vybojoval jste pět evropských titulů, už nemusíte nikomu nic dokazovat. Kde stále hledáte motivaci?
V lásce ke sportu. Závody jsou droga a životní styl. Dělám to přes čtyřicet let a neumím si představit, že bych s tím přestal. Stavění závodních speciálů nás navíc živí, připravujeme je pro ostatní závodníky, bez toho to prostě nejde. Navíc jsou za námi vidět výsledky. Aleš Fučík udělal titul, klukům z Itálie naše auta perfektně fungují. A teď mi navíc udělala jedna věc ohromnou radost.

Můžete říct, která?
Zjistili jsme, že moje poslední bugina, se kterou jsem v roce 2006 v italské Maggioře odjel svůj poslední závod v Super Buggy, stále žije a pořád jezdí. Dokonce se objevila někde na sociálních sítích, byla na prodej a bylo na ní napsáno Fejfar racing. Těší mě, že i po tolika letech funguje a že s ní dokonce někdo stále dokáže závodit. Jsou to věci, které mě zahřejou u srdíčka.

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

22. března 2024  11:59

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Rekordní trest pro trenéra Radu. Za rasistickou urážku dostal osm měsíců

21. března 2024  17:12,  aktualizováno  19:43

Boj druholigových fotbalistů pražské Dukly o postup mezi elitu může jejich kouč Petr Rada sledovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

1. Ledecká, 2. Davidová, 3. Voborníková. Kolik si na sněhu vydělaly

25. března 2024  15:51

Z českých lyžařů, snowboardistů a biatlonistů si v uplynulé sezoně nejvíce vydělala na prémiích...

Zlatá tečka za super-G. Skvělá Ledecká triumfovala ve finále Světového poháru

22. března 2024  9:50,  aktualizováno  13:05

V novém roce potvrzovala v superobřím slalomu stoupající formu. V únoru se propracovala do první...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Norsko - Česko 1:2, rozpačitý výkon, i tak výhra. Haškovu premiéru ozdobil Barák

22. března 2024  16:49,  aktualizováno  19:52

Oslo (Od našeho zpravodaje) Fotbaloví reprezentanti se při premiéře trenéra Ivana Haška v Norsku téměř celých devadesát minut...

Druhý tenista světa Alcaraz neuspěl v Miami ve čtvrtfinále s Dimitrovem

29. března 2024  9:03

Španělský tenista Carlos Alcaraz prohrál na Masters v Miami čtvrtfinále s Bulharem Grigorem...

Atlanta podruhé v týdnu přehrála v NBA Boston, Krejčí připsal dva body

29. března 2024  7:28,  aktualizováno  9:01

Basketbalisté Atlanty si podruhé v týdnu poradili v NBA s Bostonem. Zatímco v pondělním duelu...

Nečas se trefil za Carolinu, nastoupili brankáři Mrázek s Dostálem

29. března 2024  7:08,  aktualizováno  8:23

V nabitém čtvrtečním programu hokejové NHL se bodově prosadila trojice Čechů. Martin Nečas gólem...

Mizera s číslem 99: Láme mi to srdce, bohužel musím Zubří vyřadit

29. března 2024  7:50

Že Murphyho zákony fungují spolehlivě, poznal i lovosický házenkář Bohdan Mizera. První série play...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...