V Singapuru se přejíždělo minimálně, ale nuda nebyla.
Jako první chyboval v 18. kole při zastávce v boxech Nico Rosberg, který měl v té době na kontě nejrychlejší kolo závodu a vypadalo to, že právě on může Hamiltona porazit.
Jenže z boxů vyrazil jako zběsilý, nevybral zatáčku při vjezdu na trať a musel přejet bílou čáru oddělující vozovku od výjezdu z pitlane.
Následoval trest průjezdem boxy, který navíc přišel v nejméně vhodnou chvíli. O kolo později totiž zazmatkoval Sutil ze stáje Force India.
Závod jsme sledovali v on-line reportáži |
Německý pilot škrtl o monopost Španěla Alguersuariho, dostal hodiny, a jak se snažil co nejrychleji vrátit na dráhu, trefil ho nešťastný Heidfeld z BMW-Sauberu. Oba s poškozenými vozy končili a na dráhu vyrazil safety car.
Všichni jezdci se seřadili do dlouhého vláčku a Rosberg musel projet boxy hned poté, co byla dráha uklizena a zpomalovací vůz dokončil svůj úkol. Němec spadl z druhého na 14. místa. Měl po nadějích. Rychlost mu nebyla nic platná, protože na okruhu v Singapuru bez chyby soupeře vpředu není předjíždění možné.
Po něm se za vedoucím Hamiltonem zjevil Vettel, ale ani on neměl svoji snahu o překazení radosti Mclarenu dovést do cíle. Ve 40. kole zatočil podruhé do boxů, ale moc spěchal a překročil povolenou rychlost. Musel rovněž projet boxy, ale díky předchozímu náskoku se mohl radovat alespoň ze čtvrtého místa.
Ale tím černý den Red Bullu nekončil. Brzdy na voze Marka Webbera nevydrželi rovníkové tropické klima a v jedné zatáčce zklamaly tolik, že poslaly Australana do smyku a do bariéry.
Vedoucí muž mistrovství světa Brit Jenson Button dojel v celkem poklidném závodu pátý, následován druhým jezdcem BrawnuBarrichellem z Brazílie. Buttonův náskok tři závody před koncem sezony mírně vzrostl na 15 bodů.
Oba stájoví kolegové jezdili po startu v opačném pořadí, ale v závěru Barrichello po své druhé zastávce v boxech klesl za Buttona. Doplatil na to, že ho tým z obav před výjezdem safety car zavolal k mechanikům hned po nehodě Webbera. Místo mírné ztráty tak Button zvýšil své vedení v celkovém pořadí před zkušeným Brazilcem o jeden bod.
Webber tak už nemá ani teoretickou šanci na titul, Vettel sice ano, ale musel by třikrát vyhrát a doufat, že Button nezíská víc než 4 body a Barrichello víc než 20.
V Poháru konstruktérů je rovněž v podstatě rozhodnuto. Red Bull má k předstižení Brawnu jen čistě teoretickou naději.
Dalším závodem šampionátu je Velká cena Japonska, která se jede už za týden v Suzuce.
McLaren - zasloužený úspěch
Když na konci června Lewis Hamilton konečně letos vyhrál závod formule 1, bylo jasné, že McLaren dokázal postavit z motorizovaného loudy úvodu roku konkurenceschopné auto. Bylo jen otázkou času, kdy si Hamilton připíše další triumf. A největší šanci měl mít právě v Singapuru, protože britskému stroji více sedí pomalé, klikaté okruhy.
Hamilton nebyl v Singapuru nejrychlejší, jenže zachránila ho nehoda Barrichella v kvalifikaci, díky které nedostal nikdo šanci na závěrečné letmé kolo, v kterém by ho mohl předstihnout, a také mu pomohly chyby největších soupeřů v závodě.
Němec Rosberg s Williamsem na Hamiltona od startu nepříjemně dotíral, a pokud by Williamsu vyšly dokonale zastávky v boxech, mohl bojovat o vítězství. Místo toho však přišla začátečnická chyba blonďatého Roberga při výjezdu z boxové uličky. Se skončením zóny s omezenou rychlostí moc šlápl na plyn, auto šlo do smyku a musel vyjet přes plnou čáru na trať. Trest průjezdem pit lane ho srazil na konec startovního pole.
Poté se Hamilton začal bát do té doby třetího Vettela. Jeho Red Bull byl nepochybně rychlejší. A na zisk britského skalpu se chystal další Němec. Ale také on chyboval při zastávce. Tentokrát jel uličkou rychleji, než povolují pravidla. Musel rovněž zpátky do boxů a Hamilton se mohl radovat. Omezil otáčky, aby šetřil motor a pohodlně dokroužil do cíle.
V autě se v tropickém vedru a vlhkosti vzduchu určitě nenudil, ale napínat všechny své síly v boji o vítězství nemusel. V sezoně, kdy pravděpodobně nedosáhne poprvé v kariéře na první tři místa konečného pořadí, je druhé vítězství alespoň částečným zadostučiněním.
Heikki Kovalainen byl opět nevýrazný, opět bojoval o několik míst za Hamiltonem a opět bodoval jen díky chybám soupeřů. Nikoho nepřekvapí, když se ho McLaren po sezoně zbaví. Aby ho Hamilton porazil, nemusí předvést ani část svého umění.
Toyota - šťastné druhé místo
Kdyby byly sestaveny monoposty Velké ceny Singapuru za sebou podle rychlosti, možná by Toyota neměla svého zástupce ani v první desítce. To potvrdil Jarno Trulli, který navzdory odstoupení řady jezdců skončil až dvanáctý.
Jenže s tím si Timo Glock hlavu nelámal. Prostě jel, co to dalo a výsledkem bylo úžasné druhé místo. Přitom těžil hlavně z chyb soupeřů.
Německý pilot se kvalifikoval šestý a na stejném místě projížděl prvními zatáčkami závodu. A postupně se posunoval na vyšší příčky. Nejdříve za něj spadl po souboji s Webberem chybující Alonso, poté i sám Australan, který musel Alonso pustit zpátky před sebe, protože ho předjel za pomoci únikové zóny. Protože se mezi tím Alonso propadl za Glocka, nešťastný Webber dobrovolně padal dolů o dvě místa.
Glock v osmém kole jezdil čtvrtý a těšil se na další posun vpřed. Ten přišel po úvodních zastávkách v boxech, zatímco u Toyoty vše proběhlo bezchybně, Rosberg z Williamsu zmatkoval při výjezdu na trať a po trestu vypadl z desítky. Glock Byl třetí.
Uplynulo dalších dvacet kol a jediným jezdcem, kterého měl Glock před sebou, byl vedoucí Lewis Hamilton. Také druhý Vettel musel absolvovat trestnou projížďku kolem svých mechaniků.
V závěru se zezadu blížil rychlý Alonso, ale byl příliš daleko na to, aby Glocka ohrozil. Německý pilot získal pro sebe i Toyotu nejlepší umístění sezony. I když vytoužený triumf opět japonské automobilce unikl. Stejně jako Glock, ani Hamilton v čele nechyboval.
Toyota se hodlá pro příští sezonu zbavit veterána Trulliho, zatímco Glocka si ponechá. Noční závod v Singapuru potvrdil, že se nejedná o chybný krok.
Renault - lépe to nešlo
"Dnes jsme dosáhli maximum možného," hodnotil Alonso na tiskové konferenci. A nelze nic jiného, než s ním souhlasit. Ze svého Renaultu dostal zase jednou maximum.
A mohlo to být ještě o trochu lepší, ale to by španělský pilot musel lépe zvládnout první kola. Vyrazil z pátého místa skvěle a posunul se na čtvrté, ale podlehl tlaku Webbera a následně se propadl také za Glocka. Když ho Webber pustil v 5. kole zpátky vpřed, začínal na páté pozici.
Španělův Renault byl dostatečně rychlý, aby udržel Webbera za sebou až do cíle, ale ne dost rychlý, aby se alespoň dotáhl na dosah Toyoty Glocka před ním. Za konečné třetí místo může děkovat pochybením Rosberga a Vettela.
V nezáživném závodě Alonsa ničím nezaujal, ale až na propad v tlačenici po startu nechyboval. A navíc, nejrychlejším kolem závodu v závěru ukázal, že i s letošním vozem Renaultu se dá jezdit opravdu na úrovni.
To si asi nemyslí Sebastian Grosjean, který v týmu začal po příchodu z GP2 nečekaně dobře, postupně ale padá startovním polem dolů. V kvalifikaci neměl na postup do druhé části, v závodě zajel už po třech do boxů kolech a skončil. Stěžoval si na problémy s brzdami, které ho zpomalily už v kvalifikaci.
Na rozdíl od Alonsa by však měl v týmu jezdit i v příští sezoně. Pokud tedy Renault sežene dostatečně kvalitní náhradu na pozici hlavního sponzora za ING. V opačném případě by byla automobilka nucena formuli 1 opustit.
Red Bull - konec nadějí
Pokud si po propadáku v Monze dělali Vettel a Red Bull ještě nějaké naděje na titul mistra světa, po nevydařeném představení v Singapuru už je to ani nenapadne. Ve tmě asijských tropů to vypadalo, že ani jezdecké kvality, ani spolehlivost techniky, nejsou na úrovni aspirantů na motoristický olymp.
V kvalifikaci měli Vettel s Webberem smůlu. Podle předchozích časů a podle množství paliva v nádrži měli na to, aby Hamiltona porazili. Takto startovali ze druhého a čtvrtého místa, což se stalo osudným zejména Webberovi.
Australský pilot nezvládl souboje hned po startu a spadl na šestou příčku. Měl méně paliva než soupeři okolo, a proto po úvodních zastávkách spadl až na osmou příčku.
A potom začalo úřadovat extrémní počasí a související problémy s brzdami. Na Webberově monopostu se téměř rozpadlo brzdové obložení na předním kole a obtížné nasazování pneumatiky protáhlo druhou zastávku o sedm, osm vteřin.
Auto brzdilo stále méně, ale Webber nemohl zpomalit. Musel jet naplno, aby urval alespoň nějaké body. To se mu stalo osudným. 16 kol před cílem dostal smyk a narazil zádí do bariéry. Byl konec. Naděje na titul byly definitivně pryč.
A o moc lépe na tom není ani mladík Vettel. I jeho pravděpodobně zradila technika. Start mu úplně nevyšel, spadl o jedno místo a začínal jako třetí za Hamiltonem a Rosbergem. Po prvních zastávkách byl druhý a zdálo se, že má šanci jít před Hamiltona.
Jenže vše zhatilo překročení povolené rychlosti v boxech při druhé zastávce. Drahá chyba (pravděpodobně elektroniky) stála Vettela nejen šanci na vítězství, ale rovněž umístění na stupních vítězů. Po trestném průjezdu boxy se musel spokojit se čtvrtou příčkou.
Je možné, že Red Bull postavil pro letošní sezonu nejrychlejší auto ze všech. Ale týmu chybí zkušenosti, aby dokázal rychlost přeměnit ve stabilní bodové získy. Navíc v jeho případě se výkon nesnoubí se spolehlivostí.
Výsledky Velké ceny Singapuru F1:
|
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Jenson Button | Velká Británie | Brawn GP | 84 |
2 | Rubens Barrichello | Brazílie | Brawn GP | 69 |
3 | Sebastian Vettel | Německo | Red Bull | 59 |
4 | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 51,5 |
5 | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 40 |
6 | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 37 |
7 | Nico Rosberg | Německo | Williams | 30,5 |
8 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 26 |
9 | Timo Glock | Německo | Toyota | 24 |
10 | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 22,5 |
11 | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 22 |
12 | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | 22 |
13 | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 12 |
14 | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 9 |
15 | Giancarlo Fisichella | Itálie | Ferrari, Force India | 8 |
16 | Adrian Sutil | Německo | Force India | 5 |
17 | Sébastien Buemi | Švýcarsko | Toro Rosso | 3 |
18 | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | 2 |
Nejrychlejší kolo: Fernando Alonso - 1:48,240
Pořadí mistovství světa:
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Brawn GP | Velká Británie | 153 |
2 | Red Bull | Rakousko | 110,5 |
3 | Ferrari | Itálie | 62 |
4 | McLaren | Velká Británie | 59 |
5 | Toyota | Japonsko | 46,5 |
6 | Williams | Velká Británie | 30,5 |
7 | Renault | Francie | 26 |
8 | BMW Sauber | Německo | 21 |
9 | Force India | Indie | 13 |
10 | Toro Rosso | Itálie | 5 |