Mistrovství republiky jedou motocykloví jezdci ve třech výkonnostních třídách a svůj šampionát mají junioři. Přebor se jede v sedmi kategoriích.
Piloti závodí na motocyklech s obsahem do 80 kubických centimetrů i na podstatně silnějších. Dvě třídy mají veteráni. Také závodí jezdci třetí výkonnostní třídy. Hobby jezdci.
Hlavně se hodně závodí. Je to pořádný mumraj, který vytvářejí i soutěžící na čtyřkolkách. Také tam je několik kategorií rozdělených objemy motorů i náhonem na dvě či na čtyři kola. A nejen o body do klasifikace, ale také o pohár ASP Group.
Člen Výkonného výboru Svazu endura a pověřený manažer seniorské reprezentace pro terénní motocyklové soutěže Miroslav Haruda připomněl, že na první závod sezony ještě není každý nachystaný. "Někteří ještě nemají připravené motorky," připomněl jeden z důvodů.
Přesto do Jinína na úvod sezony přijelo kolem šedesáti závodníků se čtyřkolkami a hodně přes stovku jednostopých strojů.
Trať vedla kolem motokrosového areálu v Jiníně a využívala i motokrosový okruh včetně prostoru startu. Měřila kolem šesti kilometrů a vedla také mezi stromy. Jezdcům stačilo něco přes pět minut, aby ji objeli.
Závody jsou vytrvalostní. "Jede se na určitý čas, většinou kolem hodiny. Některé kategorie mají časový limit delší," upřesnil Miroslav Haruda. I čtyřkolky jely přes hodinu. Jedna jízda mistrovství republiky na motocyklech trvala kolem dvou hodin.
Co rozhoduje
Rozhodující je, aby jezdci odjeli co nejvíce kol. Pak se jim počítá čas v cíli. Na trať vyjedou ve vlnách. Každá kategorie má svůj start. V jediném místě u vjezdu do motokrosového areálu měli soutěžící možnost tankovat.
Před startem na suchou trať či k ní najel traktor či hasičský vůz a kropilo se. "Pojedete za mladými, kteří vám trať vysuší," upozornil veterány s nadsázkou hlasatel.
Jezdci se seřadí a pak vypnou stroje. První pokyn startéra ukazuje 15 vteřin do startu. Druhý pět vteřin. Na mávnutí praporem našlápnou motocykly a vyrážejí.
Odjíždějí ve skupinách zhruba po minutě. Tu jedenáct, pak sedm, devět, deset, dvacet, šestnáct strojů. Najednou je na trati přes 70 motocyklů. Ti, co odstartovali první, stihli objet okruh, až start opustila poslední skupina.
Mistrovství republiky odjela většina z kandidátů na reprezentaci. Včetně juniorů, kteří pojedou Šestidenní o Stříbrnou vázu. "Seniorská reprezentace se z velké části skládá z motokrosařů a sem přijela tak polovina jezdců, se kterými se počítá," upřesnil manažer.
Přesto byla účast vydatná. Mezi startujícími byl například Michal Kadleček nebo Radek Toman. Oba spolu s Martinem Žeravou vyhráli na minulé Šestidenní klubovou soutěž v týmu Miroslava Harudy. Nebo bratři Martin a Zdeněk Gottwaldovi.
Úspěšným jezdcem je i David Čadek ze Strakonic. "Michal Kadleček nebo David Čadek jsou matadory Šestidenní," podotkl Haruda. "Oba jeli i v mém klubovém týmu. S těmi mám hodně zkušeností."
Počítá s Čadkem i letos? "Samozřejmě bych byl rád, kdyby za nás jel. Záleží na tom, jestli bude ochotný startovat," upřesnil.
Čadek však v této sezoně zřejmě preferuje motokros. "Ale doufám, že se domluvíme. Rád bych ho viděl v Trophy Teamu."
Pověřený manažer má jedno přání. "Doufám, že Martin Žerava se uzdraví," přeje si. Žerava si vážněji poranil rameno. "Kdyby se do Šestidenní dostal do formy, byl bych rád, kdyby také startoval."