Lídr šampionátu Button si může v neděli zajistit titul, pokud získá o pět bodů více než Barrichello. Nebude to mít snadné, po trestu ztráty pěti míst na startovním roštu začne závod až jako dvanáctý. Jeho sok Barrichello začíná po shodném trestu devátý, jeho šance na body je větší.
V první řadě na startu nedělní Velké ceny Japonska budou v sedm ráno SEČ stát Sebastian Vettel, který si stále dělá naděje na titul, i když jeho šance je v podstatě jen matematická.
Vedle něj bude Jarno Trulli, který se pokusil vybojovat při domácí Velké ceně pro Toyotu pole position. Téměř to vyšlo. Chybělo mu šest setin vteřiny.
Čtvrtý Adrian Sutil z Force India byl rovněž mezi piloty, kteří zajeli své nejrychlejší časy ve chvíli, kdy byla na trati vyvěšena žlutá vlajka, což znamená, že jezdci by neměli jet naplno.
Sutil se tak propadl na devátou příčku. Trest dostali Fernando Alonso z Reunaultu a Sebastien Buemi z Toro
Rosso, kteří se propadli na 17. respektive 15. místo.
V Suzuce se v neděli může stát cokoliv. Trať byla před letošním závodem zrekonstruována. Kromě nových tribun byl v části položen i nový asfalt, ale havárií už bylo k vidění víc než v posledním představením Grand prix v Suzuce v sezoně 2006.
Ale může za to nejen její náročný profil, obtížné, rychlé zatáčky a malé únikové zóny, ale i páteční počasí. Kvůli dešti se piloti v prvních trénincích dostali na dráhu minimálně, a nemohli nastavit auto ani vyzkoušet všechny možnosti trati, jak jsou zvyklí.
Výsledkem byly nejen čtyři havárie v kvalifikaci, ale i dopolední demoliční výkon Marka Webbera. Australan v závěrečném tréninku zničil svůj monopost Red Bull tolik, že do kvalifikace vůbec nenastoupil a bude startovat z boxů. Podle průběhu sobotního odpoledne tam ale nebude zdaleka sám.
Nejdřív zničil auto mladík Alguersuari. I s ním to chvíli po nehodě vypadalo špatně, ale když mu zdravotníci pomohli vystoupit z kokpitu, sám došel do boxů.
O pár minut později předvedl další čelní náraz Timo Glock, a ten už musel být přepraven sanitkou a vrtulníkem do nemocnice. Má bolesti v zádech a řeznou ránu na noze. Jeho start v nedělním závodě není příliš pravděpodobný. Rozhodnout se má až těsně před závodem.
Naopak další dva nepozorní jezdci Kovalainen a Buemi by měli bez problémů nastoupit. Jejich nárazy nebyly tak tvrdé, jako v případě Španěla a Němce. Ale zaplatili za ně ztrátou pěti míst na roštu.
V neděli by to mohlo být ještě zajímavější. Podle předpovědi může pršet.
První část kvalifikace (20 minut, jezdci jedou s minimem paliva, pět nejpomalejších končí)
Kvalifikace začala špatnou zprávou pro všechny fanoušky Red Bullu. Mark Webber při nárazu do pneumatikové bariéry v posledním tréninku poškodil svůj monopost natolik, že ho inženýři nestihli dát do začátku kvalifikace do pořadku. Závod začne z boxové uličky.
Jako první se do čela s konkurenceschopným časem posunul Němec Vettel. Po pár kolech ho předstihl Trulli, ale jezdec Red Bullu zabral a po deseti minutách byl opět v čele.
První výraznější chybu kvalifikačního měření sil předvedl Fin Kovalainen. Jezdec McLarenu nezvládl zatáčku Degner a po smyku šel do hodin. Auto však nepoškodil a vrátil se s ním do boxů.
Za Vettela se šest minut před koncem první části zavěsil Brit Hamilton. Úřadujícího mistra světa čeká v neděli premiérový závod na Suzuce, ale zatím potvrzuje, že novou trať se dokáže naučit velmi rychle.
Brazilec Barrichello, který musí v Suzuce porazit týmového kolegu Buttona, pokud si chce udržet reálné šance na titul, postupoval v pohodě. Bohužel pro něj s pomalejším časem než Button.
Pořadí v čele zůstalo do konce stejné. Vyhrál Vettel peřd Hamiltonem a Buttonem.
Ze šestého místa postupoval Kimi Räikkönen, ale ve Ferrari moc radosti nebylo. Giancarlo Fisichella byl o půl vteřiny pomalejší Fina a v letošním vyrovnaném poli formule 1 to znamenalo až šestnácté místo a loučení už v první části kvalifikace.
Kromě Webbera nepostupovali ani domácí Nakadžima s Williamsem, Francouz Grosjean s Renaultem a Ital Liuzzi s vozem Toro Rosso.
Liuzzimu tak vůbec nemusí vadit, že za výměnu převodovky ho čeká na startovním roštu posun o pět míst dozadu. V kvalifikaci byl nejpomalejší ze všech.
Druhá část kvalifikace (15 minut, jezdci jedou s minimem paliva, pět nejpomalejších končí)
V čase 11:15 byla prostřední část kvalifikace zastavena. Španěl Alguersuari vylétl z dráhy vlevo do kačírku a po zběsilé jízdě po štěrku vlétl bez brzdění do pneumatikové bariéry v druhé části sekce Degner. Přímý náraz v plné rychlosti.
Modro-červený monopost se odrazil pár metrů od pneumatik zpátky, přední kola bezvládně visela na zbytcích zavěšení kolem polámaného nosu formule.
Traťoví komisaři, kteří doběhli k monopostu jako první, okamžitě volali zdravotnický vůz. Alguersuari seděl se svěšenou hlavou v monopostu. "Je zraněný?" ptali se v tu chvíli všichni okruhu.
Naštěstí po příjezdu lékaře dokázal otřesený mladík sám vystoupit z auta. Nemusel být ani převezen do lékařského centra na okruhu, Za chvíli vesele debatoval s inženýry v boxech a po odklizení trosek jeho monopostu Toro Rosso boj o místa na startu pokračoval.
Jenže jen na pár minut. V čase 7:49 se zastavila časomíra znovu. Ve chvíli, kdy byl nejrychlejší jeho týmový kolega Trulli, nezvládl Němec Glock v poslední zatáčce řízení a zabořil svou Toyotu čumákem do pneumatikové bariéry. Stejně jako před chvíli Alguersuari, ani on nedokázal sám vystoupit z vozu, a čekal na příjezd lékařského vozu.
Traťoví komisaři rozprostřeli kolem monopostu Toyoty plachty, aby zabránili zvědavým pohledům, a ve spolupráci s lékaři se snažili vytáhnout pilota z kokpitu. Po více než pěti minutách se věc podařila, Glock byl položen na nosítka a opatrně přenesen do sanitky.
Německý pilot byl při vědomí a zvednutým palcem ukazoval svému týmu, že je v pořádku.
Minutu před koncem prostřední části byl v čele Hamilton před Vettelem, ale čekalo se na závěrečné pokusy. Kvůli dvěma nehodám měla většina závodníků k dispozici pouze jediné letmé kolo.
Ale bouraček ještě nebylo dost. Švýcar Buemi nezvládl výjezd ze zatáčky Spoon, vlétl na trávu a ve vysoké rychlosti očesal o bariéru svůj monopost Toro Rosso. V místě nehody ležely na dráze trosky a zbytky jeho předního křídla.
Někteří piloti nedostali vůbec příležitost zajet ideální letmé kolo. Doplatili na to Alonso, Kubica a Rosberg, kteří s podprůměrnými výkony zůstali za finálovou desítkou.
Otázník visel nad výkony jezdců BrawnGP. Button i Barrichello bez problémů postoupili, ale letmé kolo absolvovali už ve chvíli, kdy v části okruhu vlály po nehodě Buemiho žluté vlajky. Podle pravidel musí jezdci v místě zpomalit, což ani jeden z pilotů neudělal. Stihne je trest?
Nejrychlejší byl v druhé opět Němec Vettel s vozem Red Bull.
Třetí část kvalifikace (10 minut, jezdci jedou s palivem pro závod)
Poslední část kvalifikace začala, jak také v letošní Suzuce jinak, havárií. Monopost týmu McLaren Heikkiho Kovalainena povyskočil v sekci Degner na obrubníku a zcela neovladatelný se řítil směrem k bariéře.
Fin měl dost času na to, aby trochu zpomalil, a jak se snažil zabránit nárazu, stočil monopost vpravo. Náraz bokem do pneumatik nebyl nijak těžký, ale auto bylo poničené dost, pár trosek karbonu se dostalo až na dráhu a komisaři museli kvalifikaci opět zastavit.
Po odklizení kousků McLarenu zbývalo do konce kvalifikace 8,5 minuty. A připraveno bylo už jen osm jezdců. Buemi zničil svůj monopost na konci prostřední části kvalifikace, Kovalainen na začátku první. Oba přitom patřili mezi deset nejrychlejších.
Do čela se dostal jako první Räikkönen, který jediný zvolil na závěr tvrdší směs pneumatik. A to nestačilo. Startoval by měl jako osmý.
Do čela šel rychlý Vettel, těsně za něj se zavěsili Ital Trulli a Brit Hamilton.
Vettel se před Trullim už udržel. Velké šance bude mít v závodě i třetí na startu Hamilton, kterého může systém KERS brzo dostat do vedení.
Výbornou čtvrtou příčku získal pro stáj Force India německý pilot Sutil, ale po trestu padl o pár míst dozadu.
Nedělní závod startuje v 7:00 SELČ a iDNES.cz ho bude sledovat on-line.
VÝSLEDKY KVALIFIKACE
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Sebastian Vettel | Německo | Red Bull | 1:32,160 |
2. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 1:32,220 |
3. | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 1:32,395 |
4. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 1:32,945 |
5. | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 1:32,980 |
6. | Nico Rosberg | Německo | Williams | 1:31,482 |
7. | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 1:32,341 |
8. | Adrian Sutil * | Německo | Force India | 1:32,466 |
9. | Rubens Barrichello * | Brazílie | Brawn GP | 1:32,660 |
10. | Jaime Alguersuari | Španělsko | Toro Rosso | bez času |
11. | Jenson Button * | Velká Británie | Brawn GP | 1:32,962 |
12. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Ferrari | 1:31,704 |
13. | Heikki Kovalainen ** | Finsko | McLaren | bez času |
14. | Sébastien Buemi * | Švýcarsko | Toro Rosso | bez času |
15. | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | 1:31,718 |
16. | Romain Grosjean | Francie | Renault | 1:32,073 |
17. | Fernando Alonso * | Španělsko | Renault | 1:31,638 |
18. | Vitantonio Liuzzi ** | Itálie | Force India | 1:32,087 |
19. | Timo Glock *** | Německo | Toyota | bez času |
20. | Mark Webber *** | Austrálie | Red Bull | bez času |
* Trest ztráty 5 míst na startu za nezpomalení pod žlutými vlajkami, Buemi za neodstavení poškozeného vozu
** Trest ztráty 5 míst na startu za výměnu převodovky
*** Kvůli výměně šasi startují z boxů