Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


V Granadě startuje motocyklová Šestidenní

30 2000
P r a h a - Ve španělské Granadě v úterý odstartuje již 75. ročník motocyklové Šestidenní, neoficiálního mistrovství světa družstev v disciplíně enduro. Na startu nebude chybět česká výprava. V hlavní soutěži Trophy týmů pojedou Zdeněk Gottvald, Milan Baroš, Roman Michalík, Martin Macek, Martin Gottvald a Bohumil Poslední. K nejzkušenějším v týmu patří devětatřicetiletý Poslední, který absolvuje již osmnáctou Šestidenní, a bronzový medailista z mistrovství světa Michalík.

Loni v portugalské Coimbře vyhráli hlavní kategorii Finové, juniorskou trofej získalo Španělsko a mezi kluby byl nejlepší SMI MK ze Švédska. Čest české výpravy zachránili junioři, kteří vybojovali třetí místo, družstvo KBS ÚAMK Team Unhošť skončilo páté. Nejhůř dopadla seniorská reprezentace, která skončila devátá.

V soutěži Trophy týmů česká reprezentace marně útočí na medaili od roku 1994. Přitom z historického pohledu zaujímá československá účast na Šestidenní čestné místo v síni slávy motoristického sportu. Patnáct vítězství ve Světové trofeji a sedmnáct ve Stříbrné váze řadí reprezentanty po bok takových velmocí, jakými jsou Německo (získalo šestnáctkrát Světovou trofej a dvanáctkrát Stříbrnou vázu) a Velká Británie (16-11).

Většiny úspěchů českoslovenští jezdci dosáhli na strojích tuzemských značek ČZ a Jawa. Zlatým obdobím pro československé reprezentanty byla především první polovina 70. let, kdy získali pětkrát Světovou trofej (1970 až 1974) a čtyřikrát dominovali v juniorské soutěži o Stříbrnou vázu. Poslední titul získal federální tým v roce 1982 v Považské Bystrici.

Po vzniku samostatné republiky čeští jezdci nezmizeli z předních míst výsledkových listin mistrovství světa a Evropy jednotlivců, v kolektivních soutěžích na Šestidenní se jim však tolik nedaří. Největším úspěchem byla bronzová medaile Trophy teamu v roce 1994 v americké Tulse.

Smůla v posledních letech provází především Romana Michalíka, mistra světa z roku 1999. V roce 1996 ve Finsku pro něj skončil závod hned v úvodu kvůli mechanické závadě na klikové hřídeli, o rok později v italském Lumezzane si poranil vazy v kolenu, předloni v Austrálii po srážce s klokanem kvůli pohmožděnému ramenu závod nedokončil a loňský ročník absolvoval s naštípnutým
malíčkem na noze.

Premiéru šestidenní motocyklové soutěže viděla v roce 1913 Velká Británie. Národní družstva tehdy soutěžila o Mezinárodní trofej, kterou věnoval britský Svaz výrobců a obchodníků s jízdními koly. V roce 1947 byla nahrazena stříbrným pohárem z doby krále Jiřího III. a v roce 1969 změnila název na Světovou trofej.

Soutěž je vypsána pro šestičlenná družstva, která musejí použít motocykly nejméně čtyř objemových tříd.

V roce 1923 přibyla do programu Šestidenní soutěž o Stříbrnou vázu, později přejmenovaná na Světovou trofej juniorů. Na rozdíl od hlavního závodu v ní soutěží čtyřčlenná družstva, která musejí použít motocykly minimálně dvou kubatur.

Dvojici hlavních cen doplňují další, například cena klubových či továrních družstev. V závěrečné klasifikaci jsou pak hodnoceny ty týmy, které soutěž
ukončí nejméně s jedním jezdcem.

Program Šestidenní obsahuje denně dvě až tři soutěžní kola se speciálními zkouškami, jejichž nesplnění je penalizováno trestnými body. Podle pravidel nelze měnit použité motocykly, dovoleno je pouze vyměňovat a opravovat některé díly, přičemž jezdcům nesmí využít cizí pomoc.

Československo bylo pořadatelem Šestidenní desetkrát, poprvé v roce 1947 ve Zlíně a naposledy v roce 1991 v Považské Bystrici. Po rozpadu federace se v České republice Šestidenní nejela. Domácím divákům se světoví enduroví jezdci představí v roce 2002, kdy bude 77. ročník soutěže hostit Jablonec nad Nisou.
 

Autor:


Témata: Granada, Milan Baroš




Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze