Muž, který je od roku 2004 nepřetržitě mistrem světa v rallye, a zároveň chlapík, který se stal vedle Michaela Schumachera a Valentina Rossiho legendou současného motosportu.
"Když jsem v osmnácti začal závodit, měl jsem sen jednou závodit v mistrovství světa. Teď jsem šestinásobný šampion a je mi ctí, když mluvíte o legendě," říkal 35letý Francouz v Sosnové. MF DNES byla jediným deníkem, kterému poskytl separátní rozhovor.
Kdo je LoebUž šestkrát se stal mistrem světa v rallye, což žádný jiný pilot nedokázal. Vyhrál celkem 54 závodů. MS v rallye přitom jel poprvé v roce 1998 (narozen 1974), do té doby se živil jako elektrikář či montér oken. Okusil už i legendární závod Le Mans, testoval formuli 1. Je ženatý a má dceru Valentine. |
Řekněte, bál byste se sedět na místě spolujezdce?
(podívá se na svého navigátora Elenu) Kdybych jel s ním, tak určitě. Nesedl bych si tam.
Elena: Ať sedí v helikoptéře, v malém letadle, na motorce nebo třeba i v autě, vždy chce řídit on. Má potřebu vše kontrolovat.
Loeb: Teď vážně. Nemám problém si sednout vedle kohokoli, jen se nesmí s autem předvádět. Takže svou ženu klidně nechávám řídit.
Dokonce i navigovat. Teď spolu pojedete jednu rallye ve Francii, kde ona vystřídá vašeho kolegu.
Séverine má ve srovnání s Danielem (Elenou) jednu velkou výhodu. Váží stejně jako on, když jsme spolu začínali. Ale on za ty roky děsně ztloustl, takže musím jezdit ještě rychleji. Zato žena si drží pořád tu správnou váhu, má tedy jednoznačnou výhodu.
Takže může dostat padáka?
Jako že bychom se rozcházeli? Představit si to dovedu, ale proč bychom to dělali? Není důvod, vždyť v posledních šesti letech jsme jen vyhrávali.
A který z těch titulů byl nejtěžší?
Asi sami tušíte mou odpověď. Ten letošní. V polovině sezony jsme ztratili velký náskok, před posledním závodem dokonce byli bod v minusu a v Británii jsme museli nejen dojet, ale i vyhrát. Nebylo nic lehkého bojovat až do posledních metrů, ale podařilo se.
Pak jsem vás viděl slavit v Cardiffu v jednom baru. Byla to letos ta nejdivočejší party?
(podívají se s Elenou na sebe a pak shodně vyhrknou) Ne! Byly mnohem lepší.
Jaké vůbec vezete z Česka dárky?
Pro děti takové zvíře, co vypadá jako tučňák... Jo jo, krtek to je. Křišťál a lahev vodky.
Teď zase chvíli vážně. Je to jen pár dní, co jste měl odjet poslední závod sezony formule 1 v Abú Dhabi. Ale nedostal jste od Mezinárodní automobilové federace superlicenci. Bylo to velké zklamání?
Jednalo se o obrovskou výzvu a já chtěl závod F1 vážně zkusit. Ale testy, které jsem absolvoval, byly ještě v sezoně a já se na ně nijak speciálně nepřipravoval. Chtěl jsem se jen pobavit, nevyšlo to, nevadí. Není to žádná tragédie.
Jaký je vlastně největší rozdíl mezi F1 a rallye?
Krk! Ten musíte pořádně trénovat, protože přetížení v zatáčkách a při brzdění je obrovské. Není lehké si na to zvyknout.
Ale vám by mohla pomoci gymnastická průprava, ne?
Nevím, jestli pomáhá. Ale naučil jsem se při ní být pod tlakem a možná díky tomu mám v rallye čerstvou hlavu a jsem takový, jaký jsem.
Jaké nejbláznivější vozidlo jste vlastně kdy řídil?
Tank.
Elena: To se ani nebál stromů.
Příští rok se naposledy v šampionátu objeví vozy WRC. Je to dobře?
Víte, tohle jsou věci, které já nemohu ovlivnit, proto o nich nepřemýšlím. Ale pro náš sport je nesmírně důležité, aby do něj vstoupily nové značky. Proto plně podporuju zlevňování závodů, snižování rozpočtů. A co se týče těch aut, tak si myslím, že zase tak velký rozdíl to nebude. Dál v nich zůstanou turbomotory, budou mít pohon na všechna čtyři kola, budou velmi výkonná a především pořád v nich bude radost závodit.
Mimochodem v příští sezoně se pojede jeden závod i ve vašem rodném Alsasku, takže se můžeme těšit na Loebův Den otevřených dveří?
Víte, s úspěchy jsem trochu ztratil soukromí, i proto bydlím ve Švýcarsku, kde jsou lidi tolerantnější. Ale v Alsasku mám pořád rodinu, přátele, takže jim řeknu, aby vám dveře otevřeli. Myslím, že nebudou proti (smích).
Máte ještě v rallye nějaké sny?
Ne, už jsem si je splnil.
Ani vyhrát deset titulů?
Před osmi lety jsem si představoval, jaké by to bylo být šampionem. A teď jím jsem pošesté. To je víc, než jsem kdy čekal.
Navigátor: Mám se líp, nemusím dávat rozhovoryJe stejně úspěšný jako Sébastien Loeb, drží stejné rekordy, přesto jej zná mnohem méně lidí. Navigátor krále světové rallye Daniel Elena si život ve stínu, zdá se, užívá. Ba naopak, okamžitě vychrlí výhody, které to přináší: "V autě tvoříme jeden tým. Když vysedneme, jsem na tom líp. Sébastien dává rozhovory, což mu zabírá čas, já mám volno," směje se 37letý Elena. Na navigátorské profesi ho štve jiná věc. Večer po tréninku musí přepisovat poznámky do úhledné podoby, aby je během samotné soutěže přečetl. "Během tréninku najedeš třeba 600 km, a když k tomu večer musíš upravovat poznámky, není to zrovna příjemné. Ale nedá se nic dělat, je to moje práce," líčí. "Naopak při samotném závodě už žádný stres necítím. Jen se soustředím a čtu rozpis." Dohromady se dali v roce 1997. Loeb hledal spolujezdce a rodák z Monaka Elena byl zrovna volný. Domluvili si na zkoušku jeden závod a zrodila se nejúspěšnější dvojice v historii. "Sébastien tehdy jen chtěl vyhrát nějaký závod domácího mistrovství," vzpomíná Elena. "Byl rychlý, ale díky tomu, že pořád řídí, je dnes ještě lepší. Předpokládám, že v dalších letech se na něm změní jediná věc. Zešediví." Po 12 letech společné kariéry se znají dokonale. Vždyť během sezony jsou spolu častěji než s manželkami a dětmi. Ale to jim nestačí. Bydlí jen pár kilometrů od sebe, a dokonce spolu občas jezdí na dovolenou. "Přátelství mimo auto nám pomáhá k výsledkům," vysvětluje Elena. "A i když se rozdělíme, pořád na sebe myslíme," vtipkuje. Opravdu je jejich vztah tak idylický? "Občas si v autě vyměníme názory, ale není to nic hrozného. Jsme profesionálové. Rozhodně mě nebije jako Galli své spolujezdce," připomněl Elena bouřlivého Itala, který neváhá kopiloty v autě mlátit. Jen jedna Loebova vlastnost Elenovi vadí: nejlepší jezdec všech dob je prý nedochvilný. "Všude chodí pozdě. Jedinou výjimkou je cíl závodu." |