Prezident automobilky Ferrari Luca di Montezemolo dal před závodem svým podřízeným jasně na srozuměnou, jaký výsledek si představuje: "Nic jiného než vítězství neberu," řekl. Cíl byl splněn, ale až do zastávek v boxech museli mít všichni v rudém strach.
Vedl Jenson Button z týmu McLaren, kterému skvěle vyšel start a dostal se na první místo. Druhý muž kvalifikace nebyl rychlejší než jezdci Ferrari, ale na předjížděcí manévr to nebylo. Alonsovi muselo pomoci až lehké pochybení stratégů McLarenu.
Vedení britské stáje počítalo s tím, že na nových gumách bude jejich jezdec rychlejší než Alonso. To se však nepotvrdilo, studená tvrdší směs byla pomalejší a Alonso na ojetých gumách ztrátu na Buttona stáhl. Když se k tomu přidala bezvadná práce mechaniků stáje Ferrari, bylo jasno. Alonso se vrátil na trať na úrovni Buttona, měl v první zatáčce výhodnější stopu a šel před Brita do vedení.
Brazilec Massa už podobné štěstí neměl, ale se třetí příčkou a umístěním na stupních vítězů nebude určitě nespokojen.
Ferrari pomohlo, že přišlo o předpokládaného velkého soupeře už v prvním kole. Lewis Hamilton předvedl jeden ze svých tradičně rychlých startů a dral se vpřed. Přední částí monopostu se dostal na úroveň Felipeho Massy a pravým kolem se v zatáčce střetl se zádí rudého Ferrari. Zavěšení pravého předního kola McLarenu srážku nevydrželo a Lewis Hamilton skončil ve štěrkovém kačírku. Padokem šel za chvíli zjevně naštvaný, ani nesundal přilbu a žádosti o rozhovory odmítal.
Čtvrté místo vybojoval Sebastian Vettel a trochu tak oživil myšlenky na titul mistra světa. Pilot Red Bullu začínal závod jako sedmý, ale kvůli chvilkovému problému s motorem se propadl za týmového kolegu Webbera. Reb Bull pro něj připravil nečekaný strategický tah - mladík zůstal na ojetých měkkých gumách na dráze až do předposledního kola. Byl stále rychlejší než jezdci za ním a stihl si tak vyjet na Rosberga, Kubicu, Hülkenberga i Webbera dostatečný náskok. Na tvrdých gumách odjel jediné kolo a to ho posunulo na skvělou a nečekanou čtvrtou příčku.
Jeho týmový kolega Mark Webber poskočil díky problémům Lewise Hamiltona do vedení mistrovství světa formule 1, ale v závodě neměl moc štěstí. Už poněkolikáté v sezoně zůstal viset na startovním roštu. Jako by stál na místě a prohnalo se kolem něj hned pět soupeřů. V šestém kole sice dokázal předjet Michaela Schumachera, ale poté se před ním objevil další Němec Hülkenberg s Williamsem. Před mladíka už neproklouzl.
Zastávky v boxech sice novému lídrovi MS pomohly před Poláka Kubicu, který do té doby jezdil pátý, protože tým Renault zastávky nezvládl ideálně. Před Hülkenberga však nikoliv. Ale soustavný tlak se Webberovi vyplatil. Čtyři kola před cílem se před zoufale se bránícího a nebezpečně kličkujícího pilota dostal. Nebylo divu, že mu poté za manévr, při kterém mu málem urazil přední křídlo, hrozil z kokpitu pěstí.
Webber je sice v čela šampionátu, ale na své konkurenty s výjimkou Hamiltona ztratil. Přiblížil se mu i týmový kolega Vettel. Souboj o jedničku Red Bullu pro něj ještě bude závěrem sezony krušný.
Dalším závodem seriálu F1 bude za čtrnáct dní noční Velká cena Singapuru. Situace v šampionátu je nadále dramatická, v závodě poblíž rovníku může jít teoreticky do čela i nyní pátý Vettel.
Ferrari - vytoužený domácí triumf
Před červencovou Velkou cenou Německa bylo Ferrari v krizi. Alonso s Massou neměli v předchozích závodech ani na stupně vítězů a prezident automobilky di Montezemolo řádil. "V nejbližších třech závodech chci vítězství, jinak přijdou změny," hrozil.
A nejslavnější tým motoristického sportu ho nezklamal. Fernando Alonso triumfoval hned na Hockenheimringu a další vítězství přidal doma v Itálii. Davy rudých tifosi mohly slavit, naposledy vyhrál v Monze s Ferrari Michael Schumacher, který tehdy před stejným závodem oznámil ukončení kariéry.
Španěl Alonso vyhlašoval úmysl vyhrát už před velkou cenou. A od pátku ukazoval, že nemluvil do větru. V tréninkových časech se držel na čele, a nic nedal na řeči, že favoritem pro závod je spíše konkurenční McLaren. Porazil všechny v kvalifikaci, ale na startu závodu přišla první chyba. Odpich neměl ideální a Jenson Button šel v první zatáčce hladce před něj.
Dvojnásobný mistr světa se musel hodně na snažit, aby za sebou udržel týmového kolegu Massu. Ten však neútočil přehnaně agresivně a Alonso ho před prostě nepustil. Od prvních kol byl Alonso nejrychlejším mužem na dráze. Ferrari jela lépe než Buttonův McLaren, ale dopředu to nešlo. Monza má dlouhé rovinky, ale její úzký profil a řešení zatáček předjíždění ve většině případů nedovolí.
Čekání Ferrari na zastávku v boxech bylo dlouhé, ale vyplatilo se. Alonso dostal k dobru jedno kolo na trati navíc a vydal se k mechanikům chvíli po dosud vedoucím Buttonovi. Jeho ojeté gumy dovolovaly o něco rychlejší jízdu než Buttunova tvrdá sada pneumatik a spolu s rychlou práci při výměně obutí se to podařilo - do první zatáčky se Španěl řítil a půl metru před Britem a to mu stačilo, aby se posunul na první místo. Poté ukazoval, kdo je nejrychlejším mužem dne - Buttonovi ujel a kolo před cílem si připsal nejrychlejší čas závodu. Skvělý triumf.
Brazilec Massa smířený s rolí dvojky dokroužil na třetím místě a počtvrté v sezoně se prosadil na stupně vítězů. Přesto nemůže být spokojen, v předchozích letech bojoval o titul, teď míří za celkovým šestým místem.
McLaren - spolehlivý Button
Jenson Button po závodě prohlásil, že je s druhým místem spokojen. Stále totiž prý porazil jednoho jezdce, který měl lepší auto než on. Měl na mysli Massu. Podle něj v Monze nemohl McLaren výkonnostně Ferrari konkurovat.
Bylo mu však jasné, že v Monze mohl vyhrát. Předčasné zavolání do boxů ho připravilo o pozici před Alonsem. "Shodli jsme se na tom, že na nové směsi už budu rychlejší. Bohužel tomu tak nebylo, když se Fernando dostával přede mě, chyběla mi přilnavost. Nemohl jsem jet, jak bych potřeboval," uvedl v cíli.
Poté Jensonu Buttonovi nezbývalo nic jiného, než dokroužit do cíle na druhé příčce. Massa za ním byl pomalejší. V jeho týmu však nebyla po závodě ideální atmosféra. Před tradiční Velkou cenou byl v čele mistrovství světa Lewis Hamilton, ten však neodjel jediné kolo.
Brit tmavé pleti vyrazil z páté příčky na startu výborně a tlačil se na Felipeho Massu. Předkem stroje se dostal v jedné ze zatáček na jeho úroveň, ale dopředu chtěl až moc. Massa ho zavřel a kontakt pravého předního kola s monopostem Ferrari nevydrželo zavěšení jeho kola. Se závodem se loučil naštvaný ve štěrkovém kačírku ještě dříve, než pořádně začal.
V celkovém pořadí šampionátu je na tom Hamilton stále lépe než Button. Na vedoucího Marka Webbera mu chybí pět bodů. Zkušenější Button by musel vyhrát, aby šel na první místo. Pozice v týmu McLaren jsou tedy rozdány stále stejným způsobem.
Red Bull - žádná tragédie
Na Velkou cenu Itálie se rakouský tým chystal více než pečlivě. Věda, že jim rychlý okruh nesedí, netoužili po zopakování loňského propadáků. Právě na Monze přišli o reálné naděje na zisk titulu. Webber odstoupil už v prvním kole, Vettel bral jeden bod za osmé místo. To se nesmělo opakovat.
Už po sobotní kvalifikaci bylo zřejmé, že další italský debakl nehrozí. Vettel začínal závod jako šestý, Webber vybojoval v boji s časomírou skvělé čtvrté místo. Ovšem v závodě to od počátku vypadalo o dost hůře. Australanovi zase jednou nevyšel start a přehnalo se kolem něj pět soupeřů. Jedním z nich byl i Vettel, a tak oba adepti na titul projeli cílem prvního kola Velké ceny Itálie na sedmém a devátém místě.
Webber věděl, že mu hoří půda pod nohama, a tak se snažil ze všech sil, aby se dostal vpřed. V šestém kole se prohnal okolo Michaela Schumacher a brzo se díval na zadní křídlo stejného lakování, jako je na jeho stroji. Po letošních kolizích ho však ani nenapadlo, aby na týmového kolegu útočil. Musel vyčkávat.
A nečekal dlouho. Vettel ve dvacátém kole zpomalil a zoufale hlásil do vysílačky, že jeho motor "umírá". Ale neumřel. Týmu se z boxů na dálku podařilo pomocí elektroniky závadu zajistit a německý pilot byl už za pár kol nalepený na týmového kolegu.
A v cíli byl dokonce před ním. Děkovat mohl skvělé a nečekané taktické variantě, kterou mu dovolily opět nesmyslně trvanlivé pneumatiky Bridgestone. Ačkoliv Vettel startoval na měkčí z obou směsí pneumatik, německý pilot jasně ukázal, že i na ní se dá bez potíží dojet až do cíle. A i v závěrečných fázích závodu bude o něco rychlejší, než "tvrdá" směs.
Rosberg, Kubica, Hülkenberg a Webber, kteří se kvůli zastávce podle plánu propadli za něj, ztráceli. Za 16 kol na trati navíc si Vettel mohl vyjet tak velký náskok, že se posunul před všechny čtyři své soupeře. Když se do posledního kola vynořil z boxové uličky na čtvrtém místě, nadšeně se radoval do vysílačky.
Webber vede sice šampionát jen těsně a Vettel je až pátý, ale do konce roku se bude závodit už jen na moderních okruzích (snad s výjimkou brazilského Interlagosu) s jednou rovinkou a povětšinou rychlými zatáčkami. Red Bull by měl mít výkonnostně navrch. Pokud opět nezíská titul, bude to pro všechny v týmu obrovská prohra.
Mercedes - start za všechny peníze
Nico Rosberg potvrdil také v Itálii, že dokáže dovézt své auto spolehlivě do cíle a bodovat hned za nejlepšími. Prohrál sice se čtyřmi jezdci, ale ti seděli v neporovnatelně povedenějších monopostech.
Mladý německý pilot prožil celkem nudný závod. Skvěle vyrazil ze sedmého místa a začínal jako čtvrtý. Na stejné příčce vydržel až do posledního kola, kdy se před něj dostal Vettel. Po trati kroužil sám. Massovo Ferrari zmizelo v dálce před ním krátce po startu, Kubica s Renaultem a poté Hülkenberg z Williamsu za ním na předjíždění ani nepomysleli.
Do kontaktu se soupeřem se dostal až těsně před cílem, kdy se za něj dotáhl Mark Webber s rychlejším vozem Red Bull. Ty dvě kola si už však pozici před ním pohlídal.
Stejně skvěle jako Rosberg vyrazil po zhasnutí červených světel i Michael Schumacher. Posunul se ze dvanáctého na osmé místo. To bylo po hříchu z jeho strany při Velké ceně Itálie vše. Po pár kolech ho předjel Webber, a pak už kroužil osamocen až do cíle. Další jeho potenciální soupeři byli pomalejší.
Na Schumacherových výkonech je znát, že letošní sezonu už odepsal. Naplno se soustředí na příští rok a na vývoj auta, se kterým chce opět po čtyřech letech bojovat o titul.
Výsledky Velké ceny Itálie F1
1. | Fernando Alonso | Ferrari | 1h16:24.572 |
2. | Jenson Button | McLaren | +2.938 |
3. | Felipe Massa | Ferrari | +4.223 |
4. | Sebastian Vettel | Red Bull | +28.193 |
5. | Nico Rosberg | Mercedes | +29.942 |
6. | Mark Webber | Red Bull | +31.276 |
7. | Nico Hülkenberg | Williams | +32.812 |
8. | Robert Kubica | Renault | +34.028 |
9. | Michael Schumacher | Mercedes | +44.948 |
10. | Rubens Barrichello | Williams | +1:04.200 |
11. | Sébastien Buemi | Toro Rosso | +1:05.000 |
12. | Vitantonio Liuzzi | Force India | +1:06.100 |
13. | Vitalij Petrov | Renault | +1:18.900 |
14. | Pedro de la Rosa | Sauber | +1 kolo |
15. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | +1 kolo |
16. | Adrian Sutil | Force India | +1 kolo |
17. | Timo Glock | Virgin | +2 kola |
18. | Heikki Kovalainen | Lotus | +2 kola |
19. | Lucas di Grassi | Virgin | +2 kola |
20. | Sakon Jamamoto | HRT | +2 kola |
21. | Jarno Trulli | Lotus | DNF - 47. kolo |
22. | Bruno Senna | HRT | DNF - 12. kolo |
23. | Lewis Hamilton | McLaren | DNF - 1. kolo |
24. | Kamuj Kobajaši | Sauber | DNF - 1. kolo |
Pořadí MS jezdců
1 | Mark Webber | Red Bull | 187 |
2 | Lewis Hamilton | McLaren | 182 |
3 | Fernando Alonso | Ferrari | 166 |
4 | Jenson Button | McLaren | 165 |
5 | Sebastian Vettel | Red Bull | 163 |
6 | Felipe Massa | Ferrari | 124 |
7 | Nico Rosberg | Mercedes | 112 |
8 | Robert Kubica | Renault | 108 |
9 | Michael Schumacher | Mercedes | 46 |
10 | Adrian Sutil | Force India | 45 |
11 | Rubens Barrichello | Williams | 31 |
12 | Kamuj Kobajaši | Sauber | 21 |
13 | Vitalij Petrov | Renault | 19 |
14 | Nico Hülkenberg | Williams | 16 |
15 | Vitantonio Liuzzi | Force India | 13 |
16 | Sébastien Buemi | Toro Rosso | 7 |
17 | Pedro de la Rosa | Sauber | 6 |
18 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 4 |
19 | Heikki Kovalainen | Lotus | 0 |
20 | Jarno Trulli | Lotus | 0 |
21 | Bruno Senna | HRT | 0 |
22 | Timo Glock | Virgin | 0 |
23 | Lucas di Grassi | Virgin | 0 |
24 | Karun Čandhok | HRT | 0 |
25 | Sakon Jamamoto | HRT | 0 |