Pilot Subaru byl na stupních vítězů i po loňském ročníku. Před rokem sice zaostal za mistrem světa Marcusem Grönholmem z Finska o celých čtyřicet bodů, přesto byl stříbrný a předčil řadu legend motoristického sportu.
Letos svůj vzestup potvrdil, když dokázal vyhrát čtyři závody šampionátu (Kypr, Austrálie, Korsika, Británie), jednou byl druhý a ve dvou případech bronzový.
Nedokončil jen tři soutěže: v úvodu sezony havaroval v Monte Carlu, v Turecku poškodil podvozek a na Katalánské rallye musel odstoupit pro nedostatek paliva. Celkově nasbíral 72 bodů a pomohl Subaru k třetí příčce v klání značek.
V seriálu MS se pohybuje už šestým rokem a za tu dobu se vypracoval na jednoho z vůbec nejrespektovanějších jezdců. V devětadvaceti letech, jež završí nejspíš bouřlivou oslavou příští úterý, patří k závodníkům s velkým příslibem do budoucna.
Jistě ne náhodou ho týmový šéf David Lapworth angažoval jako kolegu Fina Tommiho Mäkinena, čtyřnásobného mistra světa z let 1996-99, který se letos loučil s rallye.
I sám Solberg hovoří o legendárním Finovi s úctou. "Je to ten nejprofesionálnější pilot, s jakým jsem kdy spolupracoval. Vždy se dělí o své poznatky a za ty roky s ním jsem od něj získal neuvěřitelně mnoho," přiznal na týmových stránkách čerstvý mistr světa, jenž v soutěžích MS zatím řídil Toyotu, Ford a Subaru.
Petter Solberg, narozený 18. listopadu 1974 v Askimu, přitom nezávodí nikterak dlouho. Pomineme-li zkušenosti s juniorským autokrosem, tak velkou kariéru začal v roce 1992 jako autokrosař a šťastný majitel prvního řidičského průkazu.
Vůně benzinu mu učarovala. Jezdil rallyekros, do norského podvědomí vstoupil úspěchy v soutěžích do vrchu v letech 1993 až 1994, kde nastupoval s vlastním Escortem. Ford záhy vystřídalo Volvo a roce 1995 se stal domácím mistrem v rallyekrosu i vrchařských soutěžích.
O rok později tento zvláštní „double“ zopakoval. První pokus s rallye nedopadl v září 1996 slavně. Solberg, závodící na Hedmarku ve vypůjčené Toyotě bratra Henninga, vážně havaroval a vůz úplně zrušil.
Oklepal se a vrhl se s Celicou na domácí mistrovství a od roku 1998 kladl důraz jen na rallye.
Specializace se vyplatila. S vozem GT4 dominoval čtyřem ze šesti domácích rallye, stal se mistrem Norska a poprvé okusil soutěže MS. Ve Švédské rallye 1998 dojel šestnáctý, v Británii boural.
Pro následující rok si jej vytipoval Malcolm Wilson z Fordu, tušící, že ze Solberga jednou vyroste superhvězda. Za partnera mu vedení vybralo zkušeného Brita Philipa Millse, s nímž jezdí dodnes.
V sezoně 1999 se díky zranění Thomase Radströma přesunul do hlavního týmu spolu s Colinem McRaem. Největším úspěchem Solbergova premiérového roku v MS bylo páté místo v Keni.
V dalším ročníku získal milovník cyklistiky a squashe pro Ford čtvrtou, pátou i šestou příčku, ale po Rallye tisíce jezer přestoupil dosti překvapivě k Subaru. V celkovém hodnocení jezdců skončil desátý, neboť v závěru sezony už nedokázal bodovat.
Spojení Solberg - Subaru se v roce 2001 neslo ve znamení rychlosti, ale i poměrně velkého množství zbytečných jezdeckých chyb. Vrcholem roku byla rallye v Řecku, na níž si Nor dojel pro stříbro.
V konečném pořadí skončil opět desátý a více než z úspěchů se doma ve Spysdebergu radoval ze syna a ženy Pernilly. Loňský ročník nelze označit jinak než jako zlomový. Z milého chlapíka, který své soupeře jen občas a nárazově vylekal, se stal jezdec, jemuž začaly pravidelně naskakovat body.
Čtyřikrát byl pátý, třikrát třetí a jednou druhý. Zlaté radosti, první v MS, se dočkal v Cardiffu. "Nikdy bych neřekl, že z toho budu mít takové nervy. Úplně jsem se klepal," popisoval novinářům Solberg chvíle před tehdejším životním úspěchem.
Po bravurně zvládnuté koncovce letos v Británii prokázal, že už se jen tak neroztřese.
Nor Petter Solberg se subaru při druhém dni Rallye Safari |
Petter Solberg si dal den před svými osmadvacátými narozeninami hezký dárek, vyhrál svůj první závod mistrovství světa. |
Nor Solberg se Subaru Impreza WRC ve Švédské rallye. |
Nor Solberg se Subaru Impreza WRC při Švédské rallye. |
Diváci Turecké rallye na skále sledují Solberga. |
Petter Solberg na Subaru. |
Petter Solberg vyhrál korsickou rallye. |
Petter Solberg za volantem Subaru během Katalánské Rallye. |
Peter Solberg projíží se svým Subaru Impreza brodem v Briské rallye. |
Nor Petter Solberg (vpravo) oslavuje se svým kolegou ze stáje Subaru Tommi Mäkinenem titul mistra světa. |