Když byla týmová časovka na programu při Tour 2009, tým Bouygues Telecom nezvládl v Montpellieru nájezd do zatáčky, kde byl kluzký asfalt, a čtyři cyklisté v modrých dresech skončili ve škarpě.
Když se jela loni na Giru, Američan Taylor Phinney coby držitel růžového dresu v ní málem sjel ze silnice, nabral do přehazovačky trsy trávy a posléze nevydržel tempo kolegů a odpadl.
Zdeňka Štybara s mistrem světa Tonym Martinem zase loni na Vueltě špatně navedla doprovodná motorka na kruhový objezd a oba tak vypadli z vláčku týmu Omega, který v týmové časovce mířil za vítězstvím. Skončili třetí.
Teď se atraktivní, nebezpečná a nevypočitatelná disciplína po dvou letech vrací do programu Tour. "Bude extrémně rychlá," odhaduje Stephen Roche, vítěz Tour z roku 1987. "Na nábřeží v Nice se pojede až sedmdesátkou a všechny velké týmy budou chtít svého lídra dostat do žlutého dresu."
"Ale přinese stres pro všechny," bojí se Francouz Jérémy Roy z týmu FdJ a Štybar, kterého na Tour nepustilo zranění, dodává: "Když máte špatný den, nebo forma není ideální, pak si týmovou časovku neskutečným způsobem protrpíte."
V cíli se totiž počítá čas pátého muže týmu. Výhodou pak nemusí být ani to, když je v týmu silný časovkář, on sám vítězství nezaručí. Třeba jako Lance Armstrong, s nímž dvě týmové časovky na Tour objel Pavel Padrnos. "Není to oblíbená disciplína. A pokud někdo časovkářskými kvalitami ostatní převyšuje, pak to bolí," vzpomínal český exprofesionál. "Určitě víc než časovky individuální."
I proto musejí sportovní ředitelé volit při skládání týmu pro nejdůležitější závod roku kompromis - aby lídr neztratil a pomocníci se neodrovnali. "Jenže jen těžko se dá na tohle specificky natrénovat," namítal Slovák Peter Velits z Omegy. "Na každý závod přijedou jiní závodníci a složení nikdy není stejné."
Tým Sky je na úterní týmový test velkým favoritem, jejich Stannard s Thomasem se však na Korsice přimotali do hromadného pádu a pořád nejsou fit. Tradičně silný bude v Nice americký Garmin.
Omega se zase honosí titulem prvních mistrů světa v týmové časovce, jenže ani Tony Martin, motor Bakalovy formace, není zatím po pádu úplně v pohodě. "Je celý bolavý," říká Martinův kolega Velits. "Ztratil hodně kůže, má hluboké rány na boku, na lokti. Určitě to není příjemné a asi to začne bolet ještě víc."
Naopak velkým poraženým, jak odhadují některé cyklistické servery, by v týmové časovce mohla být parta kolem Contadora. Roman Kreuziger, strážce španělského pistolníka a jednoho z favoritů na žlutý dres, však namítá: "Týmovou časovku jsme trénovali, nemáme se čeho bát."