Od roku 1997 pak zavedla cyklistická unie UCI coby strážce čistoty závodů i biologické pasy.
Na Tour 2010, po mediálních zprávách o možných motorcích v rámech kol, se premiérově konaly rovněž testy na mechanický doping a vybraná kola putovala po každé etapě pod rentgen.
A letos tu máme dokonce i opatření proti čemusi, co můžeme nazvat „ponožkovým dopingem“.
Komisaři UCI odchytávají před etapami cyklisty a sdělují jim: „Pane, přišli jsme přeměřit vaše ponožky.“
Oč jde? Podle nového pravidla zavedeného od této sezony nesmějí být ponožky vyšší, než je polovina vzdálenosti od kotníku k vrcholu kolene závodníka. Vyšší ponožky totiž podle UCI přinášejí nepřiměřenou aerodynamickou výhodu.
„Kdyby někomu zakazovali celotělové gumové kombinézy, jaké nosili plavci, chápal bych to,“ reaguje na inovaci bývalý profesionál František Raboň, u firmy Kalas expert na cyklistickou výstroj. „Chápu i to, že zakazují potisk dresů přečnívajícími sponzorskými logy, které odvádějí vzduch správným směrem. Ale aby někomu v silničním závodě pomohly vyšší ponožky? To je bláznivé.“
UCI jde tak daleko, že některým jezdcům kontroluje na Tour ponožky nejen před startem, ale následně i okamžitě za cílem, jestli si je před prvním měřením v tretře snad úmyslně neshrnuli.
Nicolase Roche ze Sunwebu, matadora Grand Tour, tím už rozčilili natolik, že si ve sloupku pro list The Irish Independent postěžoval: „Cyklistika potřebuje řešit mnohem důležitější věci, než jsou tyhle směšné kontroly ponožek, jestli je náhodou nemáme o pár milimetrů delší.“
Kontroly sice probíhají od ledna, ale na Tour jsou nyní mnohem viditelnější pro veřejnost - a svým způsobem zároveň i ponižující pro samotné komisaře UCI. „Bývají to často starší pánové, kteří asi nejsou příliš hrdí, že jejich prací je měřit závodníkům ponožky,“ říká Raboň.
Když se snímky této činnosti objevily na Twitteru, vyvolaly vlnu reakcí na sociálních sítích, včetně středeční cyklistické „fake news“.
Podle ní celníci na belgicko-francouzské hranici při průjezdu konvoje Tour zadrželi v autě maséra nejmenovaného týmu stovky nepovolených ponožek, načež provedli razii v týmových autobusech, během níž odhalili, že zakázaných ponožek zneužívá řada jezdců.
Tour de France 2019Speciální příloha iDNES.cz: zpravodajství, rozhovory, reportáže, komentáře, startovka, přehled etap, historie závodu, ... |
Humor na síti pokračoval sdělením, že mnozí cyklisté proto do středeční etapy nastoupí na protest bez ponožek, aby tím vyjádřili solidaritu s perzekvovanými kolegy.
Nikdo takový se pochopitelně na startu neobjevil. Raboň si nicméně posteskne, že nové pravidlo komplikuje život nejen závodníkům, ale i výrobcům. „V pelotonu jsou závodníci, kteří sice nejsou žádní čahouni, ale tretry mají třeba velikosti 44. Tím pádem od nás, výrobců, dostávají konfekční ponožky na tuto velikost nohy, jenže ty jsou o něco delší, než si mohou dovolit.“
Stejně jako Roche si vzápětí i Raboň povzdechne: „Aby UCI řešila, že hrazení u trati je na mnoha závodech stále nebezpečně umístěné do silnice, to ne. Zato ponožky řeší.“