Agresivní nástup jezdce UAE Emirates nechával všechny další soupeře chladnými.
6. etapa TourZpravodajství a výsledky |
Zatímco Martin upaloval na Mur de Bretagne pro druhé etapové vítězství na Tour, Geraint Thomas z týmu Sky nadále vedl hlavní skupinu. Alejandro Valverde (Movistar), Julian Alaphilippe (Quick-Step) nebo Peter Sagan (Bora) hledali zbytky sil do závěrečného spurtu.
Jenže na něj vůbec nedošlo. „Foukal silný vítr proti, možná jsem útočil příliš brzy. Ale pokud cítíte šanci, nesmíte ji prováhat,“ hájil brzký nástup Martin. „V hromadném spurtu bych neměl nárok. Spousta mých útoků je neplánovaných,“ odtajňuje.
S největší pravděpodobností by opravdu nárok neměl. Vždyť na třetím místě dojel všestranný Valverde, dominanci elitních vrchařů v Top 10 narušoval osmý Peter Sagan, vedoucí muž bodovací soutěže sprinterů.
I Slovák se na dvoukilometrový kopec s průměrným sklonem 6,9 procenta vyškrábal s muži, kteří na 105. ročník Tour de France přijeli bojovat o žlutý trikot.
„Můžeme být spokojeni. Rafa (Majka, lídr Bory) dojel pátý, já osmý,“ hodnotil trojnásobný mistr světa.
Největší radost ale panovala v týmovém autobusu UAE Emirates.
„Dostával jsem před startem plno otázek, zda pojedu na etapové vítězství, nebo získat nějaký čas do celkové klasifikace,“ líčil vítěz. „Odpovídal jsem: Pokud vyhraju etapu, získám i čas.“
Konkrétně si Martin po první horské zkoušce polepšil o tři příčky na 21. pozici. Na vedoucího Grega van Avermaeta ztrácí 1:27 minuty.
„Další úspěchy už budou bonusem,“ řekl Martin.
Opravdový lídr
Potřetí přijel Dan Martin na Tour bojovat o žlutý dres. V předchozích letech v dresu Quick-Stepu dojel do Paříže devátý a šestý. Hlavně loňské představení protrpěl - v deváté, královské etapě upadl. Zbytek závodu poté absolvoval s řadou šrámů.
Belgický výběr ale před letošní sezonou vyměnil za dres ambiciózního projektu z Arabského poloostrova.
A zvykání si v novém prostředí si okamžitě vzalo svou daň: na oblíbených ardenských klasikách se Martin trápil. Zatímco v loňských letech finišoval pravidelně s nejlepšími, teď ho potkávaly defekty i výpadky formy.
S blížící se Tour ale začal stájové šéfy a především sebe uspokojovat. Na závodě Kolem Romandie dojel celkově desátý, na Critériu du Dauphiné čtvrtý.
„Potřeboval jsem si zvyknout na novou roli. To je možná důvod, proč jsem na začátku sezony nebyl tak dobrý,“ vzpomíná.
Při dvouletém angažmá v belgickém týmu na nejslavnější cyklistický závod planety odjížděl v naprosto odlišném rozpoložení. Bez výraznějšího tlaku. Výběr generálního manažera Patricka Lefevera spoléhal především na etapová prvenství v hromadných dojezdech a klasikářských profilech.
„Až teď jsem se stal opravdovým lídrem,“ prohodil po čtvrtečním vítězství Martin. „V Quick-Stepu jsem vždy byl jezdec na celkové pořadí, ale nikdy z toho neplynul tlak na celý tým. To je teď odlišné. I proto je tohle vítězství jiné.“
UAE Emirates ve Francii spoléhá ještě na rychlíka Alexandera Kristoffa. Evropský šampion ale zatím sprinterskému duu Gaviria&Sagan hledí na záda.
Zpackaná časovka
V květnu si Martin uvědomil: Pokud chceš opravdu bojovat s nejlepšími, musíš cyklistice obětovat ještě více.
Přibylo času strávených s novým týmem, omezil závodní program, soustředí se pouze na ardenské klasiky a pak výhradně na Tour. Tuší, že nový dvouletý kontrakt může být tím posledním ve World Tour.
„Manželka měla dnes velmi důležitý ultrazvuk. Aktuálně je ve 28. týdnu těhotenství. O takové chvíle ale jako profesionální cyklista přicházíte. Na druhou stranu, vítězství jako tato za to stojí,“ řekl.
Pro podobné věci Martin nachází doma pochopení. Manželka Jessica je britská atletka a účastnice olympijských her v Riu, kde v závodě na 10 kilometrů doběhla šestnáctá.
Oba se poznali na vysokohorském soustředění v Sieře Nevadě. Před čtyřmi lety se společně přestěhovali do Andorry.
Jediné, co může Martina v návalu štěstí mrzet, je úterní nepovedená týmová časovka. UAE Emirates dojel až na patnáctém místě. Na vítěznou letku BMC ztratili 1:39 minuty.
Martin z manka pomalu ukrajuje. Přesto přemítá: „Snad mi to na konci v Paříži nebude chybět.“
Už v neděli čeká peloton další obávaná etapa do Roubaix. Jezdci pojedou po patnácti kostkovaných úsecích celkem 21,7 kilometrů - některé z nich jsou i součástí slavné jarní klasiky Paříž-Roubaix. Také tady se očekává, že favorité mohou ztratit, ale i získat.
„Pokud zůstanou do prvního volného dne rozestupy stejné, budu spokojený,“ říká Martin.
Poté může znovu útočit. Stejně jako v šesté etapě na Mur de Bretagne. Příležitostí v horách bude ještě několik.